sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

היום המקודש באסלאם הוא יום השישי בשבוע . הוא מכונה "יום אלג ' כןעה , " כלומר , יום ההתכנסות . הקו כ אינו מנמק מדוע נקבע יום השישי דווקא כיום המקודש , אך החז יתי נותן כמה נימוקים לכך : " אדון הימים הוא , יום השישי . הוא הנשגב בעיני אלוהים . הוא מרומם מעיד אלפטר ומעיד אלאךחא . יש לו חמש תכונות : בו ברא אלוהים את אדם ובו הוריד אותו אל הארץ ובו המית אלוהים את אדם ובו ישנה שעה שכל תפילה הנישאת בה תיענה [ בתנאי שלא מבקשים בה דבר אסור ] ובו יהיה יום הדק . ואין מלאך ואף לא ארץ ואף לא רוח או ים או הרים או עצים שאינם יראים את יום השישי " . המצווה המייחדת יום זה היא חובת ההשתתפות בצלאת אלג ' מעה , כלומר , השתתפות בתפילת הצהריים בציבור . וכך נאמר בקךאן : " הוי המאמינים , בהישמע הקריאה לתפילה ביום השישי , מהרו אל ( מקום ) הזכרת שם אלוהים , והניחו את המיקח והממכר . בזאת ייטב לכם , אם יודעים אתם 3 < rr " . יום השישי [ אלג ' מעה ] , 62 - פסוק 19 לפני התפילה חובה על המוסלמי להיטהר היטהרות כללית , כלומר לרחוץ את כל גופו . כן נהוג ללכת לתפילה בבגדים חגיגיים . וכך נאמר בקראן : " הוי בני אדם , לבשו את בגדי חמודותיכם בכל מסגד " ... 0 דית' נוסף מדגיש את ערכה של ההופעה החגיגית לתפילה : " מי שהיטהר ביום השישי והתבשם [ ... ] ולבש את בגדי חמודותיו ויצא אל המסגד כששכינה שורה עליו , ובהגיעו אל המסגד יכרע [ ... ] והמתין עד שיקום האמאם לתפילה - תפילתו תהיה כפרה [ על עוונות " . [ תפילת צוהרי יום השישי זהה לתפילת הצהריים הנערכת בימי החול , אך קודמת לה דרשה . הדרשה נועדה לחזק את האמונה ואת שמירת המצוות אצל כל מוסלמי , וכן לחזק את הלכידות , הגיבוש , בקרב ציבור המאמינים . לדוגמה : דרשות המתקיימות בחודש הרמדאן עוסקות בחשיבות הצום ; ודרשות המתקיימות בימי החג' - העלייה לרגל לעיר מכה - עוסקות בחשיבותה של ההתכנסות השנתית של מיליוני מוסלמים בעיר הקדושה . האדם הנושא את הדרשה במסגד נקרא "ח'טיב . " החיטיב חייב להיות אדם בעל כושר נאום ובקי בספרות הדתית . בדרשותיו הוא עוסק באירועים מן ההווה ודן בהם מנקודת מבט דתית . הוא מחזק את טיעוניו באמצעות הסתמכות על הספרות הדתית : על פסוקי קראן , על ציטוטים מן הרוךית , ' ועל דבריהם של חכמי ההלכה . הנה , לדוגמה , קטע מדרשה שבה הח י טיב , ד"ר לטפי מנצור , נושא דברים על ערך חברתי - ערך הכבוד לזולת : " הוי עובדי אללה . האמונה השלמה והאסלאם הטוב מחייבים לברך [ את הזולת ] לשלום ולדבר [ עימו ] בנעימות ולקבל [ אותו ] בסבר פנים יפות . הנביא , תפילת אללה עליו וברכתו לשלום , בא ללמדנו את המוסר הטוב , ולהעניק לנו מרוחו הטובה וממוסרו הגבוה את מה שיוציא אותנו מהבערות שיש בה קשיות עורף , אל האור של התרבות ואל הטוב שיש בה . זאת כדי שנהיה , כפי שהקראן מתאר אותנו : 'הטובה שבאומות שניתנה לאנשים מעולם ntrt ' ... בית עמרם [ אל עמראן ] , 3 - פסי . ( 110 הנביא שם את עצמו כמופת לנו . מהאור שלו אנו לוקחים את היסודות של החברה האסלאמית המתוקנת " [ ... ] - ut < b 0 K 2 j "כהיעזמע הקריאה לתפילה מום השיש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help