sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

ליד ארון הקודש . ( תיאור של פנים בית הכנסת - ראו בפרק הבא ( . שבעה מן המתפללים עולים לתורה , כלומר נקראים לעלות על הבימה , לומר ברכה המקדימה את הקריאה ולקרוא חלק מפרשת השבוע . בקהילות מסוימות כל אחד מן העולים לתורה קורא בעצמו חלק מהפרשה . בקהילות אחרות העולה לתורה נושא את הברכה בלבד , ואת הפרשה קורא אדם המיטיב לקרוא , המכונה "בעל קריאה . " המנהג למנות בעל קריאה כשליחם של העולים לתורה נבע מהרצון שלא לבייש את העולים לתורה אשר אינם מסוגלים לקרוא כראוי . ההתכנסות לתפילה ולקריאה בתורה ביום השבת כוללת גם שמיעת דרשה . את הדרשה נושא בדרך כלל הרב של הקהילה , אך לעתים נושא אותה חבר אחר בקהילה . נשיאת הדרשה - ה"ךךשנות" - התפתחה בתקופת בית המקדש השני , ב500- השנים שלפני הספירה , מתוך הנוהג לקרוא בתורה בעברית ולהסביר אותה בארמית וביוונית , שהיו שפות הדיבור של העם באותה תקופה . מאז הלכה ופשטה הדרשנות והיא בוצעה בבתי הכנסת בכל מקום שבו קראו בתורה בשבתות ובחגים . הדרשנים , אשר ביקשו לחזק את האמונה ואת שמירת המצוות , קישרו את דבריהם לפרשה מן התורה שנקראה באותו שבוע , וכן לחלקים אחרים מן התנ '' ך - לספרי הנבואה ולמגילות . לאחר חורבן בית המקדש גדל תפקידה של הדרשה . החכמים עודדו את בני העם בדרשותיהם והדריכו אותם כיצד לנהוג . הדרשה עסקה בפירוש פסוקי התורה שנכללו בפרשת השבוע , והדרשן קישר את משמעותה לאירועים שהתרחשו באותו הזמן , לבעיות שהתעוררו בקהילה , לחג ההולך וקרב , או לדברי מוסר והגות המתאימים לכל זמן . באמצעות הדרשות התוודע הציבור היהודי הרחב לספרות הדתית , שמע דברי עידוד בתקופות קשות , וכן למד להוקיר מעשים מוסריים ולגנות תופעות חברתיות שליליות . השבת יוצאת , כלומר מסתיימת , כשהחשכה יורדת ואפשר להבחין בשלושה כוכבים בשמים . בשעה זאת נערך טקס ההבדלה , החותם את היום הקדוש ומסמן את החזרה לימי החול . טקס ההבדלה כולל שתיית יין , הרחת בשמים והדלקת אש . לפני שתיית היין אומרים ברכת הודיה לאל על שברא את הענב , פרי הגפן , שממנו מייצרים את היין . לפני הרחת הבשמים אומרים ברכת הודיה לאל על שנתן לאדם את חוש הריח . ולפני הדלקת האש , בדרך כלל בנר ובו כמה פתילים , נאמרת ברכת הודיה לאל על שברא את האש . אחד ההסברים להרחת הבשמים ולברכה עליהם הוא שריחם הטוב מנחם את האדם על הצער שנפרדה מן "הנשמה היתרה" המתווספת לו בשבת , כלומר , פרדה מן הדרגה הרוחנית שאליה השבת מעלה את האדם . יש הנוהגים לסעוד אחר כך סעודה הנקראת "מלחה מלכה , " ששמה רומז לליווי השבת , מלכת ימי השבוע , בצאתה . מגדל 1 בשמים - כלים להרחת בשמים בסקס ההבדלה . הכלים העשויים כסף , הם מן המאה ה18-19- באירופה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help