sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

אוךרוות יום השנת השבת מתחילה משקיעת השמש ביום השישי ומסתיימת למחרת , ביום השבת לקראת ערב , עם צאת הכוכבים . זמן כניסת השבת מופיע בלוחות השנה ובעיתונים , ובמקומות יישוב מסוימים מושמעת צפירה מיוחדת לציון כניסת השבת . מרגע כניסת השבת , היהודים שומרי המצוות מפסיקים לבצע מלאכות שאסור לבצען ביום קדוש זה . לדוגמה : בשכונות ובמקומות יישוב שגרים בהם יהודים שומרי מצוות אפשר להבחין שמספר כלי הרכב הנוסעים בכבישים מתמעט , מאחר שהנסיעה ברכב היא אחד מאיסורי השבת . מצוות שמירת השבת נחשבת ביהדות לחשובה ביותר , וחילול השבת - כלומר , אי קיום המצוות הנוגעות לשבת - נחשב לעברה חמורה . במדרש מתוארת שמירת השבת כמצווה השקולה כנגד כל מצוות התורה : " אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל : אם תזכו לשמור שבת , מעלה אני עליכם כאילו שמרתם את כל המצוות שבתורה , ואם חיללתם אותה , מעלה אני עליכם כאילו חיללתם כל המצוות" ( שמות רנה , פרשה כה , יב , 1 ההימנעות מכל מלאכה היא הצו המרכזי הנוגע לשבת : שישה ימים אפשר לעבוד ולעשות כל מלאכה , וביום השביעי - "שבת לה' nfrjm nS a mrt , כל מלאכה " . ועם זאת , אם נדרש להציל חיי אדם , ההלכה מחייבת לבצע ביום השבת את כל הפעולות הדרושות , גם אם הן כרוכות בחילול השבת . חובה זאת מכונה "פיקוח נפש , " והיא מחייבת גם כאשר אין סכנת חיים ממש , ואפילו כאשר הטיפול בפצוע או בחולה מחייב חילול שבת . הנימוק שנותנת לכך ההלכה הוא שלחיי האדם יש חשיבות עליונה . נימוק נוסף הוא : "יחלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה " ( מסכת יומא פ"ה , ע " בן . כלומר , עדיף לחלל שבת פעם אחת ולטפל בחולה , כדי שהחולה יבריא ויזכה לשמור שבתות רבות בעתיד . בגלל האיסור החמור על עבודה בשבת , נערכות לקראתה הכנות מרובות . ההכנות כוללות בישול ואפייה , עריכת השולחן לקראת הסעודה , ניקוי הבית , רחצת הגוף , ולבישת בגדים חגיגיים . בחברה היהודית המסורתית התפקיד הזה , הכולל טיפול בילדים לקראת השבת , הוטל בדרך כלל על הנשים . חז"ל קבעו כי חובה לשמור על כבוד השבת וליהנות מעונג שבת . השמירה על כבוד השבת כוללת רחצה ולבישת בגדים חגיגיים , ואילו עונג השבת כולל את מנוחת הגוף , קיום יחסי אישות בין בני זוג , קיום ארוחה חגיגית בליל השבת , ושירת זמירות לשבת . טקסי השבת נערכים הן בציבור , כלומר בבית הכנסת , והן בבית , במסגרת המשפחה . בבית הכנסת מתקיימות התפילות : קבלת השבת ביום השישי לקראת ערב , וכן תפילות השחרית , המנחה והערבית ביום השבת . בבית נערכות שלוש סעודות השבת : סעודת ליל השבת ביום השישי , לאחר תפילת הערבית ; בשבת לקראת הצהריים , לאחר תפילת השחרית , נערכת סעודה שנייה , ולאחר תפילת המנחה בשבת נערכת סעודה שלישית . טקס ההבדלה , החותם את השבת , יכול להיערך הן במסגרת המשפחה והן בציבור . ( על טקס ההבדלה ראו בהמשך הפרק ) בתפילת יום השישי ובתפילות המנחה והערבית של השבת משתתפים בעיקר הגברים . הנשים באות לבית הכנסת בדרך כלל לתפילת השחרית בשבת . בחברה היהודית המסורתית השתתפו הנשים בתפילה בעזרת הנשים , משם שמעו את קריאת התורה והדרשה מפי הגברים . כיום נוהגים כך רק בזרם האורתודוקסי , ואילו בזרם הרפורמי ובזרם הקונסרבטיבי הנשים מתפללות יחד עם הגברים ומשתתפות בקריאת התורה ובנשיאת הדרשה . ( עוד על עזרת הנשים קראו בפרק הבא ) בשבת נהוג גם להקדיש זמן ללימוד תורה , כלומר לעיון בתנ"ך ובספרות חז " ל , ביחידות או בציבור . לעתים הלימוד נערך בהדרכת רבנים או אנשים הבקיאים בספרות הדתית . הלימוד מלווה פעמים רבות בשמיעת דרשה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help