sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . התפתחות התפלה : מתפלה ספונטאנית לתפלה ממוסד . בשלוש הדתות נקבעו לתפילות נוסחים וזמנים מוגדרים ביממה . רבות מן התפילות מכונות בשמות שנקבעו על פי הזמן שבו הן נאמרות . לדוגמה : תפילת "שחרית" ביהדות נקראת כך כי זוהי תפילה שמתפללים עם שחר , כלומר בבוקר ; ותפילת "אלזהר" ( צהריים ) באסלאם נקראת כך כי זוהי תפילה שמתפללים בצהריים . כל תפילה כוללת כמה קטעים ובהם ברכות , בקשות והודיה לאל , וגם הקטעים האלה נקראים "תפילות . " לדוגמה , בתפילת הרוזרי בנצרות ( שתתואר בהמשך , ( נכלל בין השאר קטע הנקרא "תפילת האדון . " כיהדות : מ"שירת הים" לתפילת העמידה משמעותה של המילה "תפילה " היא : פנייה אל האלוהים כדי לבקש ממנו בקשות וכדי להודות לו . בתנ " ך מוזכרות תפילות היחיד והתפילות בציבור בהתבטאות ספונטאנית - תפילות של זעקת האדם לעזרת האל בעת מצוקה , או תפילות של הודיה לאל . אחת הדוגמאות לפנייה לה ' בעת צרה בתנ " ך היא בקשתו 1 של משה לסלוח למרים אחותו ולרפאה מן הצרעת -t - שהיא לקתה tt : t בה : "אל נא רפא tt : נא לה " t ' ' ( במדבר יב . ( 13 , דוגמה לתפילת הודיה תנ " כית היא תפילת חנה - שיר הלל לה , ' שבאמצעותו חנה מודה לאל על הולדת בנה שמואל לאחר שנות עקרות רבות : \ ttr לבי בה' רמה קרני בה' רחב פי bj ? אויבי כי שמחתי בישועתי אין קדוש כה' כי אין בלתך ואין עור כאלהינ [ ... ] : ! ה' ממית ומחיה [ ... ] ה' מוךיש ומעשיר [ ... ] מקים מעפר דל מאשפת ירים אביון להושיב עם נךיבים וכסא כבוד ינחלס [ ... ] רגלי חסידיו ישמר ורשעים בחשך ידמו " -. [ ... ] ( שמואל א ב ( 9-1 , בפסוקים אלה חנה מתארת את כוחו העצום של האל ואת יכולתו להשפיע על חיי האדם . בימי קדם הייתה התפילה חלק מעבודת האל בבית המקדש . התפילה ליוותה את הקךבת "קורבן התמיד " - הקורבן שהוקרב מדי בוקר וערב , וכן את הקרבת "הקורבנות המוספים " - הקורבנות שהוקרבו בשבתות ובחגים . בתקופת בית המקדש השני , בין המאה ה6- לפני הספירה למאה ה1- לספירה , נוכחה ההנהגה הדתית לדעת כי כדי ליצור אמונה איתנה והקפדה על שמירת המצוות לא די בעלייה לרגל לבית המקדש שלוש פעמים בשנה . לכן היא יצרה דרכים חדשות לעבוד את האלוהים . דרכים אלה לעבודת האל קוימו במקומות התכנסות שהוקמו במיוחד לצורך זה בכל יישוב , והן הפכו לחלק מחיי היום-יום . במקומות האלה נאמרו ברכות ונישאו תפילות באותם המועדים שבהם הוקרבו הקורבנות במרכז הפולחני שבבית המקדש אשר בירושלים . בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני ( המאה ה2- לספירה , ( משבוטלה מצוות העלייה לרגל והופסקה הקרבת הקורבנות , הפכה התפילה למרכז עבודת האלוהים ביהדות . ההנהגה הדתית שהתגבשה לאחר שחרב בית המקדש חיברה נוסח מחייב של תפילה בשם "תפילת העמידה , " וקבעה שיש לאומרו שלוש פעמים ביום . התפילה נישאת בציבור , במסגרת מניין , ולכן היא מנוסחת בלשון רבים . מתפלל יהוד 1 בבית כנסת בצפת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help