sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

שאול , הנלחם את מלחמותיהם : אולי בפלשתים , ודאי בפושטים מן הדרום . ראשית המלוכה באזור זה , שהיה שולי ודליל מכדי שיוכל לגבשה בעצמו , באה אפוא מאזורי ההתנחלות הצפופים יותר שבצפון . השלב השני והמכריע בגיבוש האוכלוסיה המתנהלת חל עם כינון מלכות דוד בחברון . אוכלוסייתה של _ps יהודה ( ההר , לרבות שוליו במדבר , בנגב ובשפלה ) נותקה _על ידי הפלשתים מהיחידה המדינית לאומית הצפונית . הר יהודה הופך אז מאזור בתוך ממלכה לאומית רחבה יותר ' ) ישראל ( ' לליבה של ממלכה לאומית בפני עצמה ' ) יהודה . ( ' רק מכאן ואילך מופיע הגורם הפעיל 'יהודה' בתחום המדיני והלאומי כאחד . אין לו כל קיום כיחידה שבטית , והתפישה של 'שבט' יהודה היא תיאורטית והיסטוריוסופית מעיקרה . לכך כמובן יש השלכות להבנת המושג 'שבט' במסגרת יתר 12 'שבטי' ישראל , אך דיון זה חורג ממסגרתנו כאן . יש טעם רב בהנחה , כי בעת שהמערכת _השבטית משפחתית המגוונת _כל כך התארגנה במסגרת יחידה עצמאית , 'מוסדה' הזיקה בין מרכיביה על ידי רשימות גיניאלוגיות שיצרו קשר בין הגורמים השונים ואף ביטאו את מעמדם היחסי . תופעה כזו מוכרת בחברות שבטיות , ויש להניח שראשיתה כבר בשלבים קדומים , מרגע שהיחידות השונות החלו לחיות בשכנות . יש בידינו רשימות יחע * מפורטות , גם אם בעייתיות , של אוכלוסיית יהודה בהיקף הגיאוגרפי התואם בדיוק לימי מלכות דוד — הר יהודה , נגב יהודה ושולי השפלה . גם התמונה היישובית של הרשימות תואמת לאותה תקופה , כפי שעולה הן ממקורותיה והן מהסקר הארכיאולוגי . אף זאת , בגוף הרשימות משולב יחשו של דוד , והוא נקשר לבני רם , אחי ירחמאל וכלובי / כלב ; ויש בכך רמז לזמן הכתיבה של הרשימות שבידינו ( או לפחות חטיבה אחת מהן ) ולתפקידן החברתי פוליטי . מכל הסיבות הללו יש לקבל את הנחתו של גליל , כי עיקר רשימות היחש היהודאיות שבידינו משקפות את ימי מלכות דוד , שהקמתה היתה הדחף להסדרתן , כמו גם את 'מקומן בחיים . ' נראה , שבימי דוד ואף לאחריו נמשך תהליך של התיישבות נוודים , אשר במקרה זה כבר היו קשורים מראש ליחידה המדינית לאומית של יהודה . כאלה הם בוודאי הקינים , הנותנים את שמם לעיר בספר _מדבר יהודה ( הקץ , ( ומן הסתם התיישבו גם ביישובים שכנים , לצד היישוב הכלבי שכאן . לא מן הנמנע , שגם בני ירחמאל , או לפחות חלקם , התנחלו לבסוף בנגב או בשוליו , אך אין לכך עדות . ואילו באשר לקנזים , חולשתם ברשימות היחש לעומת מרכזיותם היחסית בשלבי העריכה המאוחרים שהדגישו את מסורותיהם הקדומות , מרמזת אולי לכך , שתהליך התיישבותם צבר תאוצה רק אחרי ימי דוד ; אך אין זו אלא השערה . לאור כל האמור לעיל , דומה שקבוצות הערים שביהושע טו משקפות , חרף זמנן המאוחר יחסית , הדים למערך המשפחתי ביהודה . קיימת התאמה בין דביר ( מהקבוצה החמישית ) והקנזים ; חברון ( הקבוצה השישית ) והכלבים ; הקץ ( הקבוצה השביעית ) 145 והשווה דעת _דה חס , . 1976

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help