sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

ללא ספק אב אפונים ( נותן שם ) ליחידה שבטית , שאותה מסורת ועדויות נוספות קושרות לספר המדבריות בדרום pun . הגירסה הקדומה ביותר המוכרת לנו למסורת כלב נשתמרה בצורה מקוטעת בלבד , ולמדים ממנה על זיקת הכלבים לדרום ועל מלחמתם במשפחת הענק , יושבי חברון . הגירסה המלאה ביותר שנשתמרה ממסורת כלב היא הדויטרונומיסטית ובה מתואר גם כיבוש דביר בידי עתניאל הקנזי , ואף מוגדרת בעלותם של תושבי העיר הקנזים על מקורות מים סמוכים . המקור הדויטרונומיסטי גם מרחיב , מחוץ לרצף הסיפורי של מסורת כלב , את תחום יישובם של הענקים ל'חברון , דביר וענב . ' יישובו של אזור חברון בידי חברה משפחתית שבטית עולה אפוא מכל הנתונים . אין זה מן הנמנע , שניתן לקשר יחידה זו לבני יענק , יחידה שבטית המוכרת ממקורות האלף השני לפנה"ס . בניגוד לרושם שניתן היה לקבל מהתמונה היישובית האילמת , מראה מסורת כלב כי לפחות באזור חברון המתנחלים אינם אוכלוסיה פסטוראלית אוטוכטונית , אלא נוודים מספר מדבריות הדרום , שלחמו בתושבים האוטוכטונים , ניצחום והתנחלו באדמותיהם . אפשרות סבירה לאירוע כזה עלתה , מכל מקום , גם מהניתוח היישובי ה'אילם' של תופעת ההתנחלות בארץ בכלל . במסורת כלב מסופר על ערים בצורות גדולות , והגם שלא נאמר במפורש , ברור למדי שכבר המספר הקדום ביותר המוכר לנו ראה בחברון עיר כזו . יש לראות בכך מעין אטיולוגיה , המושפעת ממראה שרידי החומות מתקופת הברונזה התיכונה , שבלטו עדיין במהלך תקופת הברזל , בה הועלתה המסורת על הכתב , ולאו דווקא השתמרות של מסורות ממשיות מתקופת הברונזה התיכונה , שרק בה היתה חברון עיר מבוצרת . המסורות על דביר וענב כמרכזי יישוב _משפחתיים שבטיים מוצאות סימוכין במימצא הארכיאולוגי . מכל מקום , לגבי ענב אין מסורת התנחלות קדומה , אלא מסופר רק על הכחדת התושבים הקודמים , והדבר עשוי להתאים למימצא הארכיאולוגי . לגבי דביר המצב מסובך יותר . בצירוף המידע הארכיאולוגי עולה אפשרות , כי ההתנחלות באזור דביר מאוחרת משהו לזו שבאזור חברון . לא מן הנמנע , שהעיר עוד התקיימה במקביל להשתלטות ולהתנחלות הכלבית בחברון , ולמעשה גם המסורת המקראית מתארת כך את רצף ההתנחלות באזור . מסורת הקנזים אוחדה עם מסורת כלב לכל המאוחר בעת כתיבת המקור הקדום המוכר לנו מהן . מקור זה הוא פ רה דויטרונומיסטי ויש לתארכו בין המאה העשירית והתשיעית לפנה"ס . הרושם העולה מהתיאור המקראי הוא , שהקטעים ה'קנזיים' באים לחזק זכויות על שטחי קרקע ומקורות מים . רושם זה מתאים היטב לאנומליות של הגבול בין קבוצות הערים החמישית והשישית שביהושע טו , כפי ששורטט לאור המימצא הארכיאולוגי . מזיהוי דביר שבקבוצה החמישית בח'רבת רבוד עולה מיקומה בסמוך מאוד לדומה שבקבוצה השישית , וזיהוי הגולות בבארות עלקה העליות והתחתיות 139 מדגיש את המובלעת של הקבוצה החמישית בשטחה של הקבוצה השישית . קירבה זו , ששימשה נימוק לאולברייט לדחות את זיהוי 139 כוכבי , , 1973 עמ' . 52-51

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help