sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

לאפשרות שהגיעו מצפון , מקרב האוכלוסיה שהתנחלה בהר אפרים . השערה זו משתלבת עם המסקנה , שהגעתם להר חלה מאוחר יחסית , אם נניח כי הופעתם חלה כשבאפרים כבר התקדם תהליך ההתנחלות . לאפרתים היה קשר מסוים לאוכלוסיות במואב , כעולה ממסורות דוד וממגילת רות . ייתכן , כי לתקופה שבין ראשית ההתנחלות לראשית המלוכה יש לקשר גם את התיישבותן של משפחות לוי בדרום הר יהודה . בניגוד להשערות שרווחו במחקר , אין עדות או רקע מתאימים להושבתם שם כחלק ממנגנון ממלכתי או פולחני . ריכוזן יוצא הדופן של שבע ערי לויים בדרום יהודה , אפילו לא מסביב למקדש מרכזי כלשהו , צריכה להתפרש כהתפתחות מהתיישבות חילונית רגילה , המשתלבת בתמונה הכללית של התנחלות המשפחות באזור יהודה . העדר מסורות קדומות מרמז לכך , שהתיישבותם לא חלה בראשית ההתנחלות . מסורות שכם עשויות לרמוז על רקע קדום של נדידה ברחבי ההר המרכזי , אך אין בכך ודאות . בימי שאול ודוד הם כבר נעדרי כל סממן נוודי ובעלי התמחות פולחנית מובהקת ( שאמנם ייתכן כי היתה להם כבר משלב קדום בתולדותיהם . ( אחרונים בסדר ההתנחלות באזור הם הקינים והירחמאלים . מושבם עוד בימי דוד היה בנגב המקראי , ביישובי ארעי של נוודים למחצה . שלל העמלקי נשלח אמנם ל'ערי' הקיני _והירחמאלי , אך דווקא ציון זה מייחד את יישוביהם משאר ערי האזור , שנזכרו בשמן המפורש . הירחמאלים לא היו מעורבים במאורעות היסטוריים הידועים לנו , אך מרשימות היחש עולה מעמדם הנכבד , כמו גם נוודותם המלאה בזמן שחובר החלק העיקרי של הרשימות — לדעתנו , ימי דוד או סמוך להם . אשר לקינים , ידיעותינו עליהם מצטרפות לכלל התמונה של התנחלות יחידה משפחתית במקביל להתגבשות מסגרת _לאומית ממלכתית , בה היא משתלבת . לראשונה הם מופיעים בנודדים במדבריות מדרום מזרח ליהודה ; מאהליהם נמצאים בתחום הנגב המקראי , ביחד עם משפחות העמלקים . עם הופעת שאול באזור הם נתבעים להחליט על יחסם למדינה הלאומית המתגבשת בסמוך להם ; הם אינם יוצאים נגדה , ותוך דור אחד אנו מוצאים אותם כחלק ממנה ( עם המלכת דוד , ( בעודם נוודים למחצה . הופעתם הבאה במקורותינו היא כנותני שם ליישוב קבע בדרום מזרח ההר ( הקץ , ( יישוב שהוא חלק מקבוצת ערים ( הקשורות אליהם (? בממלכת יהודה . התיישבותן של כל הקבוצות הללו באזורים סמוכים , ולעתים אף זו בתוך זו , הגבירה את המכנה המשותף ביניהן . הדחיפה לאיחודן במסגרת אחת היתה , כמו ברוב המקרים , הופעתם של אויבים משותפים — הפלשתים מחד , ופושטי ספר המדבר , ובראשם העמלקים , מאידך . מסיבות שנבהיר להלן , התמקד גיבוש זה מראשיתו דווקא באזור בנימין : שם הומלך שאול , מרד בפלשתים והקים יחידה מדינית לאומית לאוכלוסיה המתנהלת . תושבי הר יהודה קיבלו את מרותו והצטרפו ליחידה שהקים , ושאול נלחם באויביהם המקומיים — העמלקים . בכל זאת , לתושבי אזור יהודה לא היתה עדיין כל מסגרת משל עצמם ; עובדה המתחזקת נוכח תמיכתם הבלתי מסויגת בשאול כנגד דוד , ולמעשה נגד משפחת האפרתים כולה , חרף היותה משפחה מיהודה . רק עם התפוררותה של ממלכת שאול , אחרי התבוסה בגלבוע , יוצרים תושבי הר

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help