sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

משפחות יהודה לאדום ולשבטים ועמים אחרים ( לעיל , ( ויש לשקלם כשבאים לסכם את טיב האוכלוסיה המתנחלת ומערכת קשריה הפנימיים והחיצוניים . רשימת ערי הלויים רשימת ערי הלויים ( יהושע כא = דברי הימים א , ו לט-ס 0 כוללת תשע ערים ביהודה . מההר נזכרות שש ערים ( ובדרומו בלבד ) — חברון , יתיר , אשתמוע , חלן , דביר , יוטה . בשפלה שלוש ערים נוספות — לבנה , עשן ובית שמש . ריכוז זה מהווה חריגה בולטת מהסכמטיות המופרזת של הרשימה , שבה מוקצות לכל שבט ארבע ערים , _על מנת להגיע למניין של . 12 x 4 = 48 אמנם כבר העורך ( המחבר (? המקראי מצדיק זאת בכך , ששמעון ויהודה נטלו חלק אחד ברשימה ו אך גם אז היה המניין צריך לעלות לשמונה ערים בלבד , ולא תשע , שמהן רק אחת ( עשן ) עשויה להיחשב על שמעון . גם בתוך יהודה אין פיזור הערים הומוגני , והדבר אומר דרשני . לשיטתו של ולהאוזן , כל הרשימה הינה _בלתי היסטורית ומלאכותית ; אולם מכך מתחייב הסבר ( שלא ניתן ) לחריגה הבולטת מהסכימה . קליין , בעקבות אוהלנבורג , הופמאן ולהר , חוזר ומבסס רקע היסטורי לרשימה , בטענה כי מקורות בלתי תלויים מעידים שבערים רבות מתוכה ישבו לויים . אולברייט הביא את הניתוח המקיף ביותר של כל השמות בשתי הרשימות המקבילות . מסקנתו החשובה היא , שאלה שתי גירסות משובשות של רשימה מקורית , שבה אכן היו 48 ערים . לשיטתו , נוספו לרשימה הזו חברון ושכם ( _ערי מקלט שלא נכללו ב ;( 48 השמטות ושיבושים החזירו את המספר ל , 48 אלא שביהודה / שמעון נותרו כל השמונה המקוריות _ועימן חברון , וכך עלה המספר לתשע . הסבר זה דחוק משהו , ובוודאי שאינו מסביר את התפרושת המיוחדת של הערים בתוך יהודה . מזר מספק את הפרשנות ההיסטורית : הערים הן מרכזי מינהל שאיתן שלמה הצעיר בסוף ימי דוד , וללויים היה תפקיד מרכזי בפולחן ובמינהל הממלכה כאחת ( השווה : דברי הימים א , כג-כ 0 מכלול הערים מתאים לתחום הממלכה המאוחדת של דוד ושלמה , אך הערים מקובצות בכמה גושים נפרדים . לדעת מזר , נועדו גושי ההתיישבות של הלויים לחזק את ספר הממלכה או אזורים בעייתים בתוכה . ריכוזם 79 ולא עין — ראה . Volume New York 1945 , pp . 61 , 66 , ns . m-k W . F . Albright , 'The List of Levitic Cities ' , Louis Ginzberg Jubilee [ להלן : אולברייט , . [ 1945 — _rrnv ) J . _WeWhausen , Prolegomena zur Geschichte Israels , Berlin 1878 , pp . 159-162 80 י' ברכיהו [ תירגם , [ אקדמות לדברי ימי ישראל , _תל אביב תרצ"ח . ( 81 ש' קליין , 'ערי הכהנים והלויים וערי מקלט , ' נ' סלושץ ( עורך _ymp , ( לזכר א"מ מזיא , ירושלים תרצ"ה , עמ' Hypothese , Berlin 1904 ; M . Lohr , Das Asylwesen im Alten Testament ( Schriften der Munchen 1895 ; D . Z . Hoffman , Die wichligsten Inslanzen gegen die Graf-Wellhausen S . Ohlenberg , Die Biblischen Asyle in Talmudischen Gewande , ; 106-81 _oVlK 82 Konigsberger Gesellschafl , VII , 3 ) , Konigsberg 1930 83 . 1945 _^ " מזר , תשכ"ז _; הנ"ל , תשל"ד . 84 וכך גם _אהרוני — למשל , , 1974 מפה . 108

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help