sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

הטבלה שלפנינו מציגה את מספר ואחוז השמות בקרב אוצר שמות המשפחות של שבטים ועמים אחרים הזהים לשמות מיהודה . מובן , שחלק מהזהויות עשוי להיות מקרי , כפי שהיינו מצפים בתוך אוכלוסיה הדוברת שפה דומה ויושבת בסמיכות גיאוגרפית . המדגמים הגדולים יחסית מבנימין , אפרים ואשר מראים בין 4 ל 10 אחוזים של זהות שמות , ובנימין מהווה דוגמה מאלפת במיוחד עקב קירבתו ליהודה וגודל המידגם . אחוז השמות שזהותם מקרית הוא אפוא לכל היותר בשיעור דנן . לפיכך , האחוז הגבוה של זהות שמות מקבוצות אחרות אינו מקרי . למשפחות מאדום ומ'בני קטורה' מחד , מראובן ושמעון מאידך , יש קירבה מיוחדת למשפחות יהודה שנמנו ביוחסין . הקירבה מוכחת במיוחד לגבי אדום , בגלל מידגם השמות הגדול משם , אך מסתברת גם לגבי האחרים . לקירבה זו יש משמעויות חשובות להבנת תהליכי ההתיישבות והיווצרות המסגרות ביהודה , והיא גם תורמת לתיארוך הרשימות . אין להעלות על הדעת , שבתקופת המלוכה נוצרו ביהודה קשרים משפחתיים כה הדוקים עם עמים זרים ואף יריבים , ועם שבטים מממלכת הצפון , בשיעור העולה משמעותית על הזיקה למשפחות בנימין , הסמוכות גיאוגרפית _והמשתייכות לאותה ממלכה . _ירחמאל , כלב וחור / אפרת . מעבר לניתוחים השונים נראה , כי הקבוצות הגדולות של משפחות יהודה מתקבצות תחת שמותיהם של ירחמאל , כלב ( שניהם בני חצרון ) וחור בכור אפרתה . נסקור אפוא בקצרה את ההקשרים הגיאוגרפיים והיישוביים של שלוש קבוצות גדולות אלה . עיקרי הדברים הוסקו כבר בניתוחו הראשוני של ולהאוזן , 70 ורק משעה שנגרר אחר הדרש של מעשה כלב , עזובה ואפרת , איבד ניתוחו את היסוד העובדתי שבו . ירחמאל הוא הבכור בין האבות האפונימיים של הקבוצות הגדולות . משמעותית במיוחד היא העדרות הערים מרשימת משפחותיו , ולהאוזן תולה בכך את מעמדו כבכור , מתוך אנלוגיה לבכורת הנוודים בקרב שבטי ערב " . הבחנה מעניינת של ולהאוזן קושרת את עטרה בת ירחמאל ליישובים היקפיים עגולים ( דמויי עטרה . ( מצבו הנוודי מרמז למיקומו בנגב או בספר המדבר , כפי שעלה גם ממסורות דוד . כלב קשור ישירות רק ביישובים דרומיים , ובראשם חברון . בצירוף מסורות ההתנחלות אודותיו , יש בכך עדות ברורה להתיישבותו בדרום ההר . אפרת וחור קשורים רק ביישובים צפוניים , ובראשם בית לחם . ניתן לקשור זאת להשערה , כי ה'אפרתים' אינם אלא 'אנשי ( _px ) אפרים' שהגיעו מצפון . הנישואין הגיניאלוגיים בין כלב לאפרת בולטים בניגוד בין תחומי ההתיישבות של משפחותיהם . הפירוש הסביר ביותר הוא , שכך ביטאו , כדרך הגיניאלוגיות , את הקשר בין יושבי דרום ההר וצפונו . פירוש חלופי הוא , שנישואין אלו מבטאים הגירה כלבית 70 ולהאוזן , 71 . 1870 שם , עמ' 72 . 26-22 שם , עמ' 73 . 25 גליל , תשמ"ג .

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help