sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

אפשרית ביניהם , בנאמנותם המשותפת לשאול כנגד דוד . רק בהמליכם את דוד בחברון הם מתגלים לנו לראשונה בפעולה משותפת עצמאית . אך זאת כבר במסגרת ממלכתית . הדברים מחזקים אפוא את המסקנה , שהשם 'יהודה' הוא גיאוגרפי במקורו , וכי הוא ציין תחילה את אזור ההר בלבד . התושבים וממלכתם נקראו על שם האזור בו החלה ראשית התיישבותם והתגבשותם הממלכתית , ולא להיפך . מלכות דוד בחברון . מלכות דוד בחברון היא אל נכון נקודת השיא במעמד העיר והר יהודה בכלל , אך ראוי להדגיש את היקפה המוגבל של הממלכה שחברון שימשה כבירתה . בניגוד לחוקרים הסבורים כי דוד ואיש בעל חילקו ביניהם את כל ממלכת שאול , 49 הרי יש להניח כי הפלשתים חזרו והשתלטו על ההר המרכזי . המלכת איש בעל במחניים מרמזת לכך , שהוא שלט בפועל רק על עבר הירדן הישראלי . הקרב בגבעון ( שמואל ב , ב ) הינו התנגשות בין יחידות של שתי ממלכות , שאולי תבעו חזקה על ההר המרכזי והתמודדו על לב תושביו , אך ודאי לא שלטו בשטח עצמו . שני הצדדים כאחד נסוגים לאחר הקרב אל מחוץ לתחומי האזור , ונסיגתם של אנשי דוד המנצחים מאלפת במיוחד ( שמואל ב , ב לב . ( הללו יוצאים מהר בנימין ומגיעים לבית לחם עירם . כל פעלם שם הוא קבורה חפוזה של עשהאל ( חרף היותו ממשפחת המלוכה וההנהגה הצבאית כאחד , (! והם ממשיכים דרכם בלילה לחברון . המסקנה הסבירה ביותר מהתנהגות מוזרה זו היא , שבית לחם עצמה , מולדתו של דוד , לא היתה בשליטתו , ואף השהות בתחומיה היתה בעייתית לאנשיו . בניגוד _לאיש בעל המרוחק , דוד לא יכול לקיים בידיו את ממלכתו בסמוך לפלשתים המנצחים אלא רק ברשותם וכוואסאל שלהם , כפי שהיה עוד קודם לכן . נראה , שהללו איפשרו לו שליטה על אזור מצומצם בלבד , בעוד שבבית לחם אולי ישב כבר נציבם . מידע נוסף על הר יהודה גלום ברשימת גיבורי דוד ( שמואל ב , כג ח-לט ; דברי הימים א , יא י-יב כב . ( לא ברור אם כולם אכן נקבצו אליו בימי נדודיו ובצקלג , כמתואר במקרא , ואף על משמעות הרשימה נחלקו הדעות ' . לענייננו חשובים מקומות מוצאם של הגיבורים . מיהודה מיוצגים כאן ( י ) קבצאל , בית לחם , ( בית ) פלט , (?) תקוע , חושה , (?) נטופה , כרמל , ארב , צבה , (?) יתיר . כן נזכרים הגדרה ( מקום (? ומשפחות החרופי , הקרחי ( קורח ) וירחם = ) ירחמאל (? מן הגדור ( מקום (? ( דברי הימים א , יב ה-ח . ( כן נזכרות ברשימות 9 ערים מבנימין וסביבותיו ( לרבות בארות _ושעלבים , ( ומספר גיבורים ממוצא זר — עמוני , חתי , גבעונץ (? מבארות . בדברי הימים ( יא מב-יב ח ) נוספו כמה גיבורים מעבר הירדן , ועל כן ייתכן מאוד ששם מקומה של ערער הנזכרת ברשימה ( דברי הימים א , יא מד . ( כן נזכרים שם מואבי וגבעוני . רשימת הגיבורים מרחיבה אפוא את ידיעותינו על המצב היישובי והאתני בין ימי שאול לדוד . בולט העדרן 49 למשל י' אהרוני , אטלס כרטא לתקופת המקרא , ירושלים , 1974 מפה 98 [ להלן : _אהרוני , 50 . [ 1974 וראה אליגר , 51 . 1934 ראה בי מזר , 'גבורי דוד , ' אנציקלופדיה מקראית , ב , עמי 52 . 400-398 השווה ב' מזר , כנען וישראל : מחקרים היסטוריים , ירושלים תשל"ד _, עמ' 202 ואילך [ להלן : מזר , תשל"ד . [

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help