sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

כאן גורם שבטי כזה , כשם שלא הופיע במסורות הקדומות על ההתיישבות בהר יהודה . במיוחד מודגש הנתק בין משפחת האפרתים _, היושבת בצפון ההר ושנעדרה כליל ממסורות ההתנחלות , לבין המשפחות הוותיקות של הכלבים ( והקנזים ) _שבהר חברון . ואכן , בסופו של דבר דוד נואש מיכולתו לשרוד בין תושבי _הר יהודה ושוליו , והוא עובר אל הפלשתים עם חבורת העברים אשר עימו ( השווה שמואל א , כט ג . ( התמלכות דוד בחברון . פרשת התמלכותו של דוד בחברון ( שמואל א , כז-שמואל ב , ב יא ) מביאה לשיא את רצף הסיפור ההיסטורי שבמתו _הר יהודה . משגלה לצקלג , הוא פותח בסדרת מהלכים אשר נועדו לרכך את האיבה כלפיו . ייתכן , שנישואיו לנשים ממשפחות האזור כוונו לאותה מטרה עוד טרם גלותו ( אחינעם היזרעאלית ואביגיל הכרמלית — שמואל א , כז ג . ( דוד פועל מבלי שידרוש מהתושבים בחירה כלשהי בינו לבין שאול ובלי ציפייה לגמול מיידי . הוא פושט על אויביהם של מתיישבי דרום ההר והנגב , תוך שהוא יוצר אצל אכיש רושם שפשט דווקא על המתישבים עצמם ( שמואל א , כז ז-יב . ( באפיזודה של פשיטת עמלק המתרחשת כעת ( שמואל א , ל , ( יש תמונה אופיינית של פעילות עמלק כנגד שכניו מצפון , אך גם מידע חשוב . ברגע מכריע זה מעניק דוד משלל העמלקי למתיישבי הר ונגב יהודה , המתוארים אגב כך בפירוט . בהגיע הידיעה על מות שאול , עולה דוד לחברון ומומלך שם על יהודה . המידע הנוסף לנו מ'ימי צקלג' של דוד ועד התמלכותו מרחיב את התמונה המשפחתית אתנית של אזור הדרום . בהר חברון ובבקעת באר שבע נזכרים האזורים של נגב יהודה , נגב כלב , נגב ( ערי ) הירחמאלי , נגב ( ערי ) הקיני , וכמה ערים בנגב ובהר ( יתיר , אשתמוע וחברון . ( פרשת נבל ומוצאן של נשי דוד מלמדים גם על קיומן של מעון , כרמל ויזרעאל . בסיפורי דוד מופיעים אפוא האפרתים בצפון ההר , הכלבים חוזרים ומופיעים בדרומו , הקינים העם במצב נוודי בבקעת באר שבע וערד , והירחמאלים אף הם נזכרים בדרום . ייתכן מאוד , ש'ערי' הקיני והירחמאלי גם יחד אינן אלא מאהלי נוודים ; שתי הקבוצות מופיעות רק בהקשר נוודי או כקשורות ל'נגב' מסוים , ו'עריהך טרם נזכרו בשמן . אם כן , מוכרות לנו כבר חמש יחידות משפחתיות או תת שבטיות בהר יהודה ובשוליו : האפרתים , הכלבים והקנזים , הקינים , הירחמאלים . שכני האוכלוסיה הזו מדרום ומדרום מערב הינם הגשורי , הגרזי והעמלקי . הממליכים את דוד הם 'אנשי יהודה' ( שמואל ב , ב ד , ( ואת שללו שלח ל'זקני יהודה' ( שמואל א , ל כו . ( גם מכאן נראה אפוא , ש'יהודה' הוא כינויו הגיאוגרפי של הר חברון ( וודאי עד סביבות ירושלים , ( ו'נגב יהודה' ( שמואל א , כז י ) הוא אזור הנגב הגובל בו . יהודה כאן אינו כינוי לשבט , שכן הוא אינו פועל בשום מקום כיחידה אחת , ולא מופיעה בשום מקום הנהגה משותפת שלו . 'זקני יהודה' הנזכרים בתיאור יושבים איש במקומו ( שמואל א , ל כו-לא . ( הפעם הראשונה שאנשי יהודה מגלים זיקה משותפת , היא דווקא במסגרת הכלל ממלכתית והכלל לאומית של שאול , תוך סתירה לזיקה פנים שבטית 48 והשווה _דמסקי , , 1987-1986 עמ' . 57

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help