sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

את כל סיפור המסע של יהודה ושמעון ( כשכל הפרטים הספציפיים לקוחים אמנם ממסורות שעמדו לפניו . ( עורך מאוחר הבחין במלאכותיות של הקטע ה'חברוני' בפרק ונאלץ להוסיף הערה ( שופטים א כ , ( המבהירה את תפקידו וזכויותיו של כלב בחברון . הערה זו שבה וסותרת את ייחוס כיבוש חברון ליהודה קודם לכן , בפסוק י . הניתוח של יהושע טו 14 א-ב רמז , כי גירסתו הדויטרונומיסטית המאוחרת עומדת בבסיס ההערה שכאן ( ולכן נראה ליחסה לעורך מאוחר , שכבר מכיר את גירסת המקור הדויטרונומיסטי . ( המסורת ה'כלל ישראלית' ביהושע י המסורת ביהושע י לו-לט מתארת את כיבוש חברון ודביר , בסדר זה , כשלב במסע הכיבוש הדרומי של יהושע וכלל ישראל , המתואר ביהושע י א-לט . אליגר הראה , כי תאור המסע מורכב משלוש יחידות נפרדות , ולענייננו חשוב המסע בשפלה ובהר ( יהושע י כח-לט . ( בתיאור אין כל מידע ספציפי על ההר . סדר הכיבוש זהה לזה שבמסורות האחרות , חרף העובדה שהמסע מגיע להר מדרום מערב , לאחר כיבוש לכיש ועגלון . כיוון שאין אסמכתה טקסטואלית ברורה לקשר בין מסורת זו לאחרות , לא נכריע ביניהן מהיבט זה . עם זאת , נקודות אחדות מעמידות בספק את המסורת הזו : א . סדר הכיבוש הינו מלאכותי במידה מסוימת . מבחינה טופוגראפית נוח יותר לעלות מדרום השפלה אל דביר , ומשם להמשיך לחברון ( במיוחד כאשר אחר כך יש להמשיך לבסיס שבגלגל — יהושע י מג . ( המחבר אכן הכיר בכך והשתמש בפועל 'וישב' לתיאור המעבר מחברון לדביר . יש אפוא מקום להניח , כי סדר הכיבושים ( ולפיכך עצם תיאורם ) מתבסס על מסורת קדומה , שבה היה סדר זה עקיב יותר . מסורת כלב הינה כמובן המקור הסביר ביותר לכך ( אולי בגלגולה בתוך 'המסורת היהודאית' בשופטים א . ( ב . כאמור , מסורות נוטות לקבל גוון כללי יותר בעיבודיהן המאוחרים , ואף ראינו זאת הלכה למעשה בהתפתחות מסורת כלב ( ביהושע טו ) למסורת ה'יהודאית' ( בשופטים א . ( לפי שיקול זה המסורת ה'כלל ישראלית , ' במקום שיש לגביו מסורת מקומית מפורטת , חשודה מראש באיחור . ייתכן אפילו , שהיא מסתמכת גם על המסורת ה'יהודאית' המאוחרת יחסית , ומהווה הרחבה נוספת שלה . מכל מקום , בשלב זה נראה שמוטב להסתמך על מסורות כלב , _ולהעדיפן על המסורת הכלל ישראלית שבפרקי הכיבוש ביהושע . נסיונו של אליגר להראות רקע ריאלי ממשי לקטע , שהוא מאוחר גם לדעתו , יהיה תקף רק אם נראה במסלול המסוים השתקפות של מסע מלחמה מאוחר ( מימי הכותב , (? וייחוסו על ידי אליגר לתקופת ההתנחלות הינו ספקולטיבי . Josua in Judaa \ PJb , 30 ( 1934 ) , pp . 47 ff . 34 K . Elliger , [ להלן : אליגר , 35 . [ 1934 כך גם סיכומיהם הזהירים של דה וו , , 1971 עמי M . Weippert , The Settlementof the ; 545-544 33 , Israelite Tribes in Palestine , London 1967 , pp . 32-33 והשווה נות , , 1953 עמי 36 . 67-60 אליגר , , 1934 עמי . 70

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help