sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

נפילים . _אנשי מידות . ( שתי המסורות מסכימות לכך , כי באזור היו ערים מבוצרות ( לפחות חברון ודביר , ( ושתיהן מבססות את זכותם של כלב וצאצאיו על כל הר חברון . _גירסתן לתהליך ההתיישבות מתארת מלחמה בילידי ( בני ) הענק — ששי , _אחימן ותלמי — וכיבוש של חברון ודביר ( בסדר זה . ( המסורת ה'יהודאית' בשופטים א בשופטים א א-כא מופיעה מסורת על כיבוש הדרום בידי שבטי יהודה ושמעון . לפי מסורת זו , נכבשה נחלת יהודה בידי שבט זה , שנעזר בשמעון . המסע מגיע מצפון , וגם אם נתעלם מזיהויה הבעייתי של בזק בצפון השומרון , הרי הוא עובר בבירור בנתיב מירושלים דרומה . חברון נכבשת בידי יהודה , ואז מופיע כלב ומציע את עכסה בתו לכובש דביר . עתניאל לוכד את העיר וזוכה בעכסה ובגולות המים . לאחר כמה תיאורים הקשורים לנגב ולפלשת , מזכירה הערה נוספת את כלב ( להבדיל מכלל יהודה שלעיל , ( המקבל את חברון כדבר משה , ומוריש משם את שלושת בני הענק ( בגירסת תרגום השבעים : את שלושת ערי בני הענק . ( מסורת זו קרובה למסורות כלב , ודווקא לכן יש טעם לנסות לברר מה מקורן המשותף , או לחילופין איזו מהן מסתמכת על האחרת . התשובה לכך הינה ברורה למדי . 32 בגירסה הקדומה של מסורת כלב ישנו קטע זהה טקסטואלית לקטע משופטים א ( יהושע טו טו-יט = שופטים א יא-טו ; הדמיון מתחיל כבר בפסוקים שלפני שני הקטעים . ( בגירסת המקור הדויטרונומיסטי קטע זה הינו אורגני ומהווה המשך ישיר לחלקים הקדומים במסורת ( דברים א יט-מו . יהושע יד ו-טו . ( בשופטים א הקטע אינו מובן מכל וכל — לא ברורה הופעת כלב , כמו גם מקור הסמכות שלו להציע את דביר לכל המעוניין . למעשה , ניתן להשמיט את פסוקים י-טו בשופטים א , ורצף הסיפור אך יצא נשכר מזאת . בנסיבות אלה ברור , שהקטע הועתק _על ידי מחבר שופטים א מהגירסה הקדומה . בניתוח של יהושע טו יד-יט ראינו כמה רמזים לכך , שזו עמדה לפניו במצבה שלפני קישורה לגירסת המקור הדויטרונומיסטי שביהושע יד ו-טו , וכי שופטים א משקף את הטקסט המקורי של הגירסה הקדומה . מסקנה זו משתלבת היטב עם ראיית שופטים א כפרק מאוחר יחסית , אך עדיין _פרה דויטרונומיסטי " . מכל מקום ניתוחנו מעיד , כי המסורת בשופטים א מאוחרת לגירסה הקדומה של מסורת כלב , נשענת עליה ולכן אמינה פחות . אמנם ניתן לטעון , שאולי לפני מחבר שופטים א עמדה גם מסורת 'כלל יהודאית' קדומה , והוא אך שילב בה את מסורת כלב ; אך בהעדר חומר נוסף אין זו אלא השערה בעלמא . אילו היתה בידי המחבר מסורת כזו הנוגעת לחברון , ודאי היה מביאה לפחות לצד המסורת הכלבית , ולא היה נאלץ להסתמך בלעדית על האחרונה . מכאן , שבידי המחבר המאוחר עמדה לכל היותר מסורת יהודאית כללית ביותר , ושמא הוא בדה מלבו 32 השווה 33 273 A . G . Auld , 'Judges I and History : A Reconsideration ' , VT , 25 ( 1975 ) , pp . 270- כנגד סוג'ין , , 1970 עמ' idem , Judges , London 1981 , p . 4 ; 13

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help