sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

מסופר על הכרתת הענקים מכל הר יהודה — מחברון . מדביר ומענב . הערה זו קשורה בבירור למסורת הנדונה , אך כיוון שהמעשה מיוחס _על פיה ליהושע , ואף מורחב לכל _הר ישראל , הרי היא משקפת בוודאי עיבוד מאוחר יותר של המסורת . יש להטיל ספק בדעתו ההפוכה של אולד , לפיה יהושע יד ו-טו מאוחר יותר והוחדר לתיאורי הנחלות במטרה לתקן את המידע שביהושע יא כא-כג . 29 מכל מקום , גם אם יש ממש בטיעוניו הלשוניים , אולד מסכים , שבתוכנו יהושע יא כא-כג מאוחר יותר . דווקא לכן יש לקבל את הפרט אשר נוסף ביחס לאזור המקורי שהמסורת דנה בו ( ענב _שבהר יהודה . ( אין להניח , שדווקא בעת הכללת המסורת ליהושע וכלל ישראל ימציאו פרט מקומי חדש . גם ההקבלה לשלוש ערי פלשתים ( ולא לחמש ) מחזקת את ההנחה , שלפני הכותב עמדה מסורת על שלוש ערי ההר . איזכור הפלשתים כשלעצמו מאוחר בוודאי , ואולי מושפע מראיית ילידי הענק כנפילים וקישורם לאנשי המידות הפלשתים ( כגון גלית . ( כאן המקום לקשר את הגייסות שסקרנו אל הזרמים העיקריים ( ה'מקורות ( ' שבמקרא . גירסת דברים א ויהושע יד הינה כמובן ממקור דויטרונומיסטי , שהרי היא נכללת במבוא ההיסטורי האורגני של ספר דברים ( כמו גם לפי לשונה ותפישתה . ( גירסת במד 2 ' היא ללא ספק ממקור כהני : הדבר מוכח מלשונה האופיינית ' ) נשיאים , ' 'עדה' וכו , ( ' כמו גם מהסכמטיות שלה . גירסת במד'ו שויכה בדרך כלל למקור היהויסטי , ונראה שיש להוסיף לכך גם את מסורת דביר ( יהושע טו יד-יט . ( יש להדגיש כי למסקנה אודות קדמותה של גירסת במד 1 ' ויהושע טו הגענו מהניתוח הפנימי של הגירסות , ולא משיקול כללי של קדמות המקור היהויסטי למקור הכהני והדויטרונומיסטי . אדרבה , הניתוח מהווה עדות חשובה לקדמות הקטע מס"י , ולפיכך אולי לקדמות כלל מסורת הנדודים של ס"י . לנוכח הנטייה הגוברת לאחר את זמנו של ס"י , יש משמעות מיוחדת לעדות כזו . עתה ניתן לסכם את מסורת כלב לעניין ההתיישבות בהר חברון . המסורת הקדומה שבידינו קשורה כנראה למקור היהויסטי ( במד 1 ' ויהושע טו יד-יט . ( ממנה עובדה גירסת ס"ד ( דברים א יט-מו וספיחיו ; יהושע יד ו-טו ; טו יג-יד , ( גירסה השונה מזו הקדומה אך במעט , אולם נתונה הרבה יותר בהקשר כלל ישראלי . הגירסה הקדומה מעובדת באופן _בלתי תלוי על ידי המקור הכהני ( במד , ( 2 ' המשנה אותה מעיקרה , נוטל ממנה כל אופי מקומי והופכה לכלל ישראלית בלבד . בשלב העריכה המאוחר ביותר שולבו גירסות במד 1 _' ובמד , 2 ' ונוצר האיזכור המאוחר בבמדבר לב ח-יג ( במד'נ . ( לענייננו חשובות הגירסות ששמרו על האופי המקומי , בעיקר זו הקדומה , אך גם גירסת המקור הדויטרונומיסטי , ששתיהן עוסקות באזור הר חברון . יושבי חברון וסביבתה הם ( במסורת הקדומה ) ילידי הענק , שהוא כינוי משפחתי ( ללא גוון אגדי של 28 נות , , 1953 עמ' 29 . 71 אולד , , 1976 עמ' 30 . 213-212 והשווה נות , 1966 , עמ' , 103-101 ובמיוחד מ' הרן , תקופות ומוסדות במקרא , תל אביב תשל"ג , עמ' , 60 , 40-37 המתייחס להקשר הרחב של שלוש מסורות הנדודים . 31 למשל ון סטרס , , 1975 עמ ' . 311-310

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help