sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

הראשונה של פסוק יד ביהושע טו קשורה לגירסת דברים ויהושע יד , בביטוי 'בני הענק' ובמושג ההורשה . מחציתו השנייה של פסוק יד היא הפתיח המקורי למסורת דביר , פתיח המקשר אותה אמנם למסורת כלב , אבל בגירסת במד'ו ( באזכור ששי , אחימן ותלמי , ילידי הענק . ( הקטע המקביל בשופטים א ( להלן ) מחזק את הפרדתו של פסוק יד לשניים ומסייע לשיחזור חלקיו . ההערה המאוחרת בשופטים א כ קשורה למחציתו הראשונה של פסוק יד ביהושע טו ' ) ויורש משם את שלשה בני הענק ;( ' ואילו גוף הסיפור שם ( שופטים א יב ) קשור למחציתו השנייה של פסוק יד ' ) ויכו את ששי ואת אחימן ואת תלמי , (' ומלמד כי במקור הכה כלב , ולא הוריש , את ילידי הענק . השיחזור 'ויכה' מתאים להמשך האמור ביהושע טו טז — 'אשר יכה את קרית ספר ' ... וגו . ' גם הפועל 'ויעל' ( לדביר ) מתאים ללשון במד , 1 ' והזיקה הלשונית מודגשת על ידי אי ההתאמה למציאות הטופוגראפית ( שהרי חברון נמצאת בשיא גובהו של ההר המרכזי . ( מסורת דביר מתקשרת אפוא לרובד הקדום , המוכר לנו ממסורות חברון וכלב ( גירסת במד'ו . ( אולם מבחינה עניינית ( לא טקסטואלית , ( מתגלה מתח פנימי ברור בין עתניאל ועכסה לבין כלב , בפרט אם נבין את הסיפור כמבטא טיעונים לזכויות על קרקע ומים . מתקבל הרושם , כי במציאות בה נכתב וסופר הסיפור , היה צורך מיוחד להסביר את זכויותיהם של בני עתניאל הקנזי ועכסה על גולות המים , ואולי אף על דביר עצמה . נראה , שזכויות אלה לא היו מובנות מאליהן , והיה צורך להצדיקן , בפרט ביחס לבני כלב . לפיכך יש אפשרות , כי מסורות חברון ודביר היו נפרדות במקורן ואוחדו בשלב קדום , אולי אפילו בעת כתיבתן לראשונה , כפי שמשתקפת בגירסת במד 1 ' ויהושע טו . השערה זו מוצאת סמוכין באחידות הטקסטואלית של הגירסה הקדומה . פרט הדורש תשומת לב בהקשר זה הוא הקשר בין כלב לבין עתניאל בן קנז . עתניאל מוגדר כ'עתניאל בן קנז אחי כלב , ' ולעתים נוסף ציון 'הקטון ממנו' ( יהושע טו יז ; שופטים א יג ; ג ט . ( ברשימות היחש ( ראה להלן ) אין סימוכין לכך , ואף לא ניתן להבי ן מייחוש זה אם אחי כלב הוא קנז או עתניאל ( ואז קנז עשוי להיות אבי כלב . ( דומה , שמקובל לראות בעתניאל את אחי כלב , בעיקר משום שכלב נקרא לעתים 'קנזי . ' אולם הכינוי 'כלב בן יפונה הקנזי' ( במדבר לב יב ; יהושע יד ו , יד ) הוא כפל ייחוש , החשוד מראש בהיותו 'הדבקה' מאוחרת . לפיכך , ניתן להטיל ספק אם אכן הכלבים נתפשו מלכתחילה כקנזים ; וסביר יותר , שאין כאן אלא בנייה גיניאלוגית מאוחרת . ייתכן , שהיא באה להסביר ואולי גם להסדיר את היחסים בין הכלבים לקנזים , או שאין היא אלא פרשנות ספרותית : עורכים או מחברים מאוחרים טעו בהבנת 'עתניאל בן קנז אחי כלב , ' והוסיפו את הגלוסה 'הקנזי' כדי לפרש את הסתירה בין היות כלב בנו של יפונה להיותו אחי עתניאל בן קנז . האפשרות השנייה נראית יותר , לנוכח אי ההתאמה ליוחשין המוכרים לנו , והופעת הביטוי ברבדים מאוחרים בלבד . אל גירסת דברים א ויהושע יד יש לקשור גם את ההערה ביהושע יא כא > ב . כאן 25 בניגוד לדעתו של אולד , שם , עמ' 27 . 216 ש' _אחיטוב , 'עתני , ' אנציקלופדיה מקראית , ו , עמ' . 432

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help