sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

בתיאור הפרשה כסיבה להענשת משה . ואילו גירסת במד 2 ' שונה מהותית . אין היא מאמצת את גירסת דברים להענשת משה , ומאידך היא משנה את הסיפור כולו והופכת אותו לכלל ישראלי , תוך חיזוק תפקידו של יהושע . רק בפרט אחד יש לה קירבה משותפת לדברים א , בניגוד לגירסה הקדומה ; כאן בני הענק הופכים במפורש לנפילים , שהתרים אינם אלא כחגבים בעיניהם . נציין איזכור נוסף למסורת כלב בבמדבר לב ח-יג ( כדוגמה היסטורית הניתנת ל'שבטי' עבר הירדן . ( המשלב כבר ללא הפרדה גירסות במד'ו ( מעורבות יהושע , עונש ארבעים השנה ) ודברים א ( יציאה מקדש ברנע _, הגעה עד נחל אשכול . ( קטע זה לא מסייע אפוא להפרדת המסורות השונות , אלא רק מצביע על השלב המאוחר ביותר בגלגוליהן , ויכונה להלן במד . 3 ' המשך המסורת הכלבית שבידינו ( יהושע יד ו-טו ; טו יג-יט ) מהווה לכאורה סיפור אחיד : ביהושע יד ו-טו מזכיר כלב את המאורעות בקדש ברנע , אשר להם היה עד יהושע בן נון . משה שלח את כלב לרגל את הארץ ; אחיו , שעלו עמו ( משמע , בלי יהושע , ( הפחידו את העם ; כלב לבדו היה נאמן , ולכן הובטחה לו 'הארץ אשר דרכה רגלך בה . ' עתה מבקש כלב את 'ההר הזה , ' אשר יהושע שמע ביום ההוא כי ענקים שם וכו' ( שמע — אם כן לא ראה בעיניו , ( בתקוה להורישם . בעקבות זאת נותן יהושע לכלב את חברון , וכלב מוריש משם את שלושה בני הענק ( יהושע יד יג-טו ; טו יג-ידא . ( כיהושע טו יד-יט מוריש (?) כלב את ששי , _אחימן ותלמי ילידי הענק . אחר כובש עתניאל בן קנז אחי כלב את דביר וזוכה בעכסה , ומן הסתם גם בדביר ; עכסה מתלוננת , כי קיבלה את 'ארץ הנגב , ' וכלב מעניק לה את גולות המים — גולות עליות וגולות תחתיות . ברור , כי בעניין כלב וחברון לפנינו המשך ישיר לגירסת דברים א . מהניתוח הלשוני המפורט של אולד עולה , כי גם לשונו מתאימה לזו של ספר דברים , אולי כשלב מאוחר שלה . מאידך , מגלה אולד שורת ביטויים הייחודיים כמעט רק לסיפורנו : 'מלא אחרי , ' ' השיב דבר , ' 'ערים גדולות ובצורות . ' הללו מופיעים גם בקטעי במד'ו ודברים , אך אינם רווחים בקטעים אחרים של ספר דברים — רמז נוסף לכך , שגירסת דברים א ( ויהושע יד ) מהווה עיבוד לסיפור שעמד בפני עצמו , בוודאי זה שבבמד . 1 ' ואילו הסיפור עם דביר , עכסה , עתניאל ' , ארץ הנגב' והגולות ( יהושע טו טו-יט ) הינו מעשה חדש לחלוטין , שאמנם אינו סותר במאום את מסורות כלב עד כאן , אך לא נרמז מהן . לכאורה ממשיך הסיפור את גירסת דברים א ויהושע יד , כשיהושע טו יג-יד מקשר ביניהם . אולם למעשה המצב הפוך : יהושע טו יג אינו קשור להמשך פרק טו , אלא לקטע מיהושע יד , כששניהם מגלים זיקה לשונית ועניינית לספר דברים . גם מחציתו 23 וכך גם לפי נות , 1966 עמ' ; 238-237 ובניגוד : _] _VnV ] J . A . Soggin , Joshua , London 1970 , p . 170 סוג'ין _, 1976 , pp . 210-214 A . G . Auld , Studies in Joshua : Text and Literary Relations ( Ph . D . Thesis ) , Edinburgh 24 . [ 1970 [ להלן : אולד , 25 . [ 1976 שם , שם , עמ' . 219 , 214-210

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help