sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

מהתיאור שלעיל קל להבחין בשתי גירסות שונות ועקביות , החל מבמדבר יג כז . יתר על כן , ניתן להמשיך ולהפרידן 'אחורה , ' עד לראשית הפרק : בגירסה הראשונה ( להלן : במד 0 ' נשלחים האנשים לעלות בנגב ובהר ( בלבד , (! לראות את טיב העם והארץ ולהביא מפריה ( במדבר יג יזא-כ . ( הם ממלאים בדיוק הנחיות אלה ( שם , כב-כד : ( עולים בנגב ובאים ( רק ) עד חברון ( שבהר , כידוע ;( רואים את ילידי הענק ; לוקחים מפרי הארץ . מה שקודם לכל זאת לא נשתמר , כך שלא ברור מספר האנשים והרקע לשליחותם . אחרי הקטע הנדון חסר משפט קישור ( אולי נשתמר חלקו בפסוק כו , _< ואנו עוברים ישירות לגייסות המתאימות על הדיווח והתגובה ( במדבר יג כז-לא ; יד יא-כה , לט-מה . ( מאלה ברור , כאמור לעיל , כי גירסה זו קשורה בכלב בלבד ( וכלל לא ביהושע , ( ועניינה בהר חברון בלבד . היא מסבירה את זכותו של כלב על האזור , כורכת בפרשה זו את איום ה' להשמיד את העם ולהקים ממשה עם חדש , ומסבירה את הנדודים הממושכים . בגירסה השנייה ( להלן : במד ( 2 ' האנשים נשלחים ממדבר פארן , במצוות ה ; ' נמנים עמם כלב בן יפונה ויהושע ( או הושע ) בן נון ו הם נשלחים לתור את ( כל ) ארץ כנען ( במדבר יג א-יזא . ( גם כאן ממלאים התרים בדיוק אחר ההנחיות ( שם , כא כה-כו : ( תרים את כל ארץ כנען ( ממדבר צין עד רחב לבא חמת ) ושבים מקץ ארבעים יום 'אל משה ואל אהרן ואל כל עדת בני ישראל . ' מכאן עוברים לגירסות המתאימות על הדיווח והתגובה ( במדבר יג לב-לג ; יד א-י , כו-לח . ( התרים הם כאן רשעים גמורים : גם מוציאים דבת הארץ רעה וגם מזהירים מפני תושביה . כלב ויהושע כאחד עונים להם . ברור , כי גירסה זו קשורה ביהושע וכלב כאחד , עניינה כלל ארץ כנען ואין בה הבטחת נחלה מסוימת כלשהי . גם היא מסבירה את הנדודים הממושכים , אך אין בה זכר לאיום להשמיד את העם כליל , או להענשת משה ( שכמובן לא תיתכן כשהמשלחת יוצאת ביוזמת ה , ' ולא ככניעה של משה לספקנות העם . ( לפנינו אפוא שלוש גירסות שונות לאותה מסורת , אשר יש להבהיר את השתלשלותן : אם נניח את קדמות גירסת במד , 2 ' יהיה זה תמוה ששני העיבודים שלה מחקו את יהושע ואת כלליות התיאור , והתרכזו דווקא באזור חברון . ניתן להוסיף כאן גם שיקול כללי , לפיו מסורות מקבלות במשך השנים אופי אגדי יותר וכלל לאומי . יש לציין גם רמז לכך , שגירסת במד 1 ' קודמת טקסטואלית , שכן במדבר יג כא ( מבמד — 2 ' למעט המילה הראשונה ) תחוב בתוך הרצף במדבר יג יזב-כד ( מגירסת במד'ו . ( גירסות במד 1 ' ודברים קרובות למדי . נראה , שהראשונה קודמת ומהווה בסיס לשנייה . בדב' מופיע גם יהושע בסיפור ( אמנם כעד ולא כאחד המרגלים , ( ובני הענקים נקשרים עם קומה גבוהה ' ) עם גדול ורם , ' 'ערים גדולות ובצורות בשמים — ( ' פרטים אשר סביר יותר להניח שנתווספו לגירסה מאוחרת , ולא שהושמטו בה . נראה אפוא , שההנחה של קדמות גירסת במד 1 ' ( שראשיתה וסיומה חסרים ) היא המסתברת ביותר . לפיה , שתי הגייסות האחרות מהוות עיבודים נפרדים לאותו סיפור מקורי . בדברים א , הנבדל לשונית , כמעט שלא חלו שינויים בסיפור המשלחת עצמה . שינוי ברור יחיד הוא , בכך ש'ילידי הענק , ' הנושאים אופי משפחתי ברור בגירסה הקדומה , הופכים ל'בני ענקים' עם קונוטציות של קומה גבוהה . ההמשך נבדל כמובן

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help