sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

ומספרים בשבח הארץ . העם נרגן בטענה , שהמרגלים המסו את לבבם בתיאור של יושבי הארץ : 'עם גדול ורם' ( נוסח אחר רב , ( 'ערים גדולות ובצורות בשמים , ' 'בני ענקים . ' ה' מעניש את העם בכך שלא יראו את הארץ , מלבד כלב בן יפונה , הזוכה בהבטחה לקבל את 'הארץ אשר דרך בה . ' גם משה נענש בכך שלא יבוא אל הארץ , אלא יהושע בן נון העומד לפניו יזכה לכך . הסיפור מסתיים בכך , שהעם מתחרט , מנסה לעלות בהר , אך האמורי היושב בהר ההוא יוצא לקראתם , ומכה אותם 'בשעיר עד חרמה . ' העם מוסיף לשבת בקדש , ולבסוף נוסע 'המדברה דרך ים סוף . ' מהספור ברור למדי , שיהושע לא נמנה עם המרגלים ולא זכה בהבטחה עקב מעשיו , אלא בשל היותו מחליפו של משה שנענש . לעומת זאת , הסיפור בבמדבר יג-יד מתאפיין בכפילויות רבות לכל אורכו , שלעתים אף סותרות בבירור זו את זו ( ו / או את גירסת דברים . ( האנשים נשלחים ממדבר פארן , במצוות ה . ' נמנים בהם כלב בן יפונה ויהושע ( או הושע ) בן נון . הם נשלחים לתור את ארץ כנען או לעלות בנגב ובהר . בתיאור מסעם יש תמיהה מסוימת : נאמר , כי הלכו ממדבר צץ עד רחב לבא חמת ( פסוק כא ;( אך ברור , כי תחילה הם עלו בנגב ובאו עד חברון ( פסוק כב , ( ושם כרתו את האשכול הידוע ונשאוהו במוט בשניים ( פסוק כג ;( מסתבר אפוא , שהם המשיכו ונשאוהו עד לבוא חמת וחזרה , היינו כ 700 ק"מ ... בשובם מדווחים האנשים פעמיים : לראשונה ( במדבר יג כז-כט ) הם מספרים בשבח הארץ ' ) זבת חלב ודבש ( ' אך מזהירים מפני העם העז , הערים הבצורות הגדולות מאד , וילידי הענק . על כך עונה כלב לכדו ( שם , ל : ( 'עלה נעלה וירשנו אותה ; ' ואילו האנשים טוענים ( שם לא , ( כי לא יוכלו לעלות . עתה ( במדבר יג לב-לג ) האנשים ( הנקראים כאן התרים , ( מדווחים שוב תוך כפילויות וסתירות ביחס לדיווח הקודם . כאן הם מוציאים את דיבת הארץ ( ארץ אוכלת יושביה , ( ומאידך מתארים את יושביה כאנשי מידות , שביניהם גם 'הנפילים בני ענק מן הנפילים . ' הפעם העדה היא הטוענת , כי לא יוכלו להכנס לארץ ( במדבר יד א-ה . ( יהושע בן נון וכלב בן יפונה , שניהם מן התרים , עונים לדיבה והם המספרים בשבח הארץ ( זבת חלב ודבש — שם , ו-י . ( גם תגובת ה' באה בשתי גירסות : לראשונה ( במדבר יד יא-כה ) ה' פונה אל משה ( בלבד ) ורוצה להשמיד את העם , תוך שהוא מציע למשה גמול , בכך שיעשה אותו לעם גדול . לבסוף נעתר ה' למשה , אך מעניש את העם בכך שלא יראו את הארץ , מלבד כלב בן יפונה ( לבדו , ( שיבוא 'אל הארץ אשר בא שמה וזרעו יורישנה ; ' ואילו העם נשלח אל ' המדבר דרך ים סוף . ' עתה ( במדבר יד כו-לח ) פונה ה' שנית אל משה ואל אהרון . הוא מעניש את העדה בכך שימותו במדבר לאחר ארבעים שנות נדודים — כמספר הימים שתרו את הארץ . התרים מוציאי דיבת הארץ רעה מתים במגיפה ; מביניהם חיו רק יהושע בן נון וכלב בן יפונה . בקטע האחרון ( במדבר יד לט-נה ) העם מתאבל ומתחרט , מנסה לעלות בהר , אך העמלקי והכנעני היושב בהר ההוא יורדים 'ויכום ויכתום עד החרמה . '

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help