sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

מתקופת דוד , יכול היה להתייחס על אוכלוסיה ח תית יבוסית שנותרה בירושלים ; ואילו ארונה היבוסי . ממנו קנה דוד את הגורן בו הקים מזבח לה' ( שמואל ב כד טו-כה ) הוא , לדעת מזר , כינויו של מלך ירושלים היבוסי , ומקור השם במונח החורי : Ewrine אדון , שליט ( וראה השימוש במונח זה עם ה"א הידיעה בשמואל ב , כד טז . ( ה'צנור' הנזכר בפרשת כיבוש ירושלים בידי דוד ( שמואל ב , ה ח . ( זוהה על ידי חוקרים שונים כמפעל המים הידוע בשם 'פיר וורן . ' אולם זיהוי זה הינו חסר יסוד , הן מבחינה לשונית והן מבחינה ארכיאולוגית . נזכיר גם את הצעתו של י' _ידין , כי המלים הסתומות על העוורים והפסחים בסיפור כיבוש ירושלים בשמואל ב , ה ו מכוונות למעשה מאגי , שיש לו הקבלה בטקס חתי של השבעת הצבא . ' מכל מקום , בהיסטוריוגראפיה המקראית התקבלה המסורת , כי בני ישראל לא הצליחו להכניע את היבוסים , אשר המשיכו לשבת ' בקרב בני בנימין' 'עד היום הזה' ( שופטים א כא . ( שאלה נוספת היא , כיצד יש לראות את הזכרתה של שלם בפרשת אברהם ומלכי צדק ( בראשית יד יח-כד . ( הבנתה של פרשה זו היא מדרך הטבע חלק מתמונה כוללת יותר של הבנת הרקע ההיסטורי לספר בראשית . יש הרואים בה ביטוי לפרק קדום בתולדותיה של ירושלים , בתקופה הכנענית ; אחרים סוברים , כי הפרק משקף תקופה מאוחרת ; ב' מזר , התופס את ספר בראשית כיצירה שנוצרה על רקע עליית בית דוד , מסתמך גם על מזמור קי בתהלים וסובר , כי עם כיבוש ירושלים בידי דוד עברה מסורת התייחסותם של שליטי העיר על מלכי צדק — ועמה הבעלות על העיר — אל בית דוד . מן הראוי להזכיר גם את סברתו של קלמנטס , כי 'אל עליון' — אלוהיו של מלכי צדק מלך שלם — היה אלוהי ירושלים בתקופה הקודמת לימי דוד , וכי בימי דוד נוצרה זהות בין אל זה לבין יהוה , אלוהי ישראל . על סמך המקורות האלה , אפשר היה לצפות , כי החפירות הארכיאולוגיות בעיר דוד יגלו את העיר היבוסית מתקופת הברזל א ; ' אך תוצאות החפירות השונות באתר מאכזבות מבחינה זו . ק' קניון וי' שילה לא גילו בחפירותיהם במדרון המזרחי של עיר דוד כל שרידים של ממש מתקופת הברזל א . ' בחפירותיו של שילה התגלו חרסים מעטים ; L . H . Vincent & P . M . Steve , Jerusalem de I'Ancien Testament , Paris 1954 , p . 261 12 ב' מזר , 'ירושלים , ירושלים , ' אנציקלופדיה מקראית , ג , עמ' Old Testament . Leiden 1952 , pp . 168-173 J . J . Simons , Jerusalem in the ; 826 13 אנציקלופדיה מקראית ו ; 782 : י' שילה , חפירות עיר דוד א' 1982-1978 ( קדם , ( 19 ירושלים תשמ"ד , עמ' יח-יט [ להלן : שילה , תשמ"ד . [ טור סיני הציע , כי ה'צנור' אינו אלא הברק והרעם , סמלו של זאוס . לדעתו , השם 'יבוסי נגזר מהשם היווני 'יוביס' = זאוס ( נ '' ה טור סיני , הלשון והספר , ב , ירושלים תשי"א , עמ' . ( 247-238 אולם שתי השערות אלו אינן מבוססות . 14 י' ידין , 'העוורים והפסחים וכיבוש ירושלים על ידי דוד , ' הכינוס העולמי למדעי היהדות , ירושלים תשי"ב , עמ' 15 . 225-222 מ' הרן , אצל ב' מזר תשכ"ז , עמ' 17 306-307 J . Van Seters , Abraham in History and Tradition , New Haven-London 1975 , pp . 16 . 116 ב' מזר , כנען וישראל , ירושלים תשל"ד , עמ' R . E . Clement , God and Temple , Oxford 1965 , pp . 43-44 18 . 132

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help