sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

העיר שלחו באש . ' פסוק זה סותר את המסורת המקראית בדבר קיום מובעלת נכרית בירושלים עד לימי דוד ( ראה להלן ;( ואכן , רוב החוקרים רואים בו תוספת גלוסה חסרת ערך היסטורי . רק חוקרים בודדים הציעו , כי יש בפסוק זה עדות לכיבוש קדום של ירושלים על ידי שבט יהודה בעת מסעו מבזק שבשומרון דרומה . לדעת ב' מזר המסורת ביהושע י משקפת התנגשות עם ירושלים בזמן 'גל הכיבוש הראשון' ( המיוחס לשבטי יוסף , ( ואילו המסורת בשופטים א משקפת אירוע מאוחר יותר , הקשור בחדירת שבטי לאה . לדעתו היבוסים איכלסו את העיר רק בשלב שלאחר התנגשויות אלו , בעקבות _אי הצלחתם של שבטי ישראל להחזיק בעיר . בין אם היה כיבוש קדום של ירושלים או לאו , העיר נזכרת פעמיים בין הערים שלא נכבשו בתקופת השופטים . הפסוק האחד מסיים את רשימת ערי יהודה ביהושע טו סג : ' ואת היבוסי יושבי ירושלים לא יכלו בני יהודה להורישם וישב היבוסי את בני יהודה בירושלים עד היום הזה . ' בעוד שכאן ירושלים נמנית עם שבט יהודה , הרי הפסוק המקביל בשופטים א כא מייחס את המעשה לבני בנימין , וברשימת ערי בנימין שביהושע יח כח נזכרת 'היבוסי היא ירושלים' כאחת מערי השבט , מצב המשקף ככל הנראה את תקופת הממלכה המאוחדת או _פרק זמן קדום בתקופת הממלכה המפולגת . מעמדה של יבוס כמובלעת נכרית בין תחום ההתנחלות של יהודה לזה של בנימין מודגש היטב בפרשת פילגש בגבעה ( שופטים יט יב . ( מכל מקום , בשני מקורות אלו ובמספר מקורות נוספים ( כמו סיפור כיבוש ירושלים בידי דוד בשמואל ב ה ה-ח ) העיר נקראת יבוס , ותושביה — יבוסים . אמנם ניתן להבחין , כי הזיהוי בין יבוס לבין ירושלים נעשה בשלב העריכה של הטקסט המקראי ( ראה : יהושע יח כח , ( דבר שהוביל חוקר אחד להציע , כי הזיהוי בין ירושלים ויבוס אינו אלא טעות של העורך , וכי למעשה יבוס היתה יישוב קטן קדם ישראלי מצפון לירושלים . 10 אולם אין לקבל דעה זו , הכרוכה בשינויים _מרחיקי לכת בזיהוי מקומם של ציונים טופוגראפיים מרכזיים , כמו גיא בן הינום ועמק רפאים . באשר לזיהוים של היבוסים , הצעתו של ב' מזר היא , כי אקשר שהיו קשורים לחתים , בהסתמך על דברי יחזקאל : 'כה אמר אדני ה' לירושלים : מכרתיך ומלדתיך מארץ הכנעני אביך האמרי ואמך חתית' ( יחזקאל טז ג . השווה : שם , שם , מה . ( לדעת מזר , היבוסים הגיעו לעיר בעקבות גלי ההגירה של 'גויי הים' בראשית המאה הי"ב , והם אחת מהקבוצות האתניות שהתיישבו אז בארץ , חלקם בחבל ההר " . אוריה החתי _, הידוע _jJ . H . Hayes & J . M . Miller ( eds . ) , Israelite andJudaean History . London 1977 , p . 239 6 דה וו , , 1978 עמ' 541 ושם ספרות קודמת . A *• Reconstruction ' , VT . 25 ( 1975 ) , pp . 261-285 A . G . Auld , 'Judges I and History : 7 ב' מזר , ערים וגלילות _בארץ ישראל , ירושלים תשל"ו , עמ' 24 [ להלן : ב' מזר , תשל"ו , [ וכן אהרוני . תשמ"ז , עמ' 8 . 206 ז ' קלאי , נחלות שבטי ישראל , ירושלים תשכ"ז , עמ' 9 . 239-235 על יבוס ראה אנציקלופדיה מקראית , ג , עמ' J . M . Miller , 'Jebusand Jerusalem : A Caseof Mistaken Identity ' , _ZD / _'K 90 ( 1974 ) , pp . 10 . 448-447 115-126 [ להלן : מילר , . [ 1974 ך כ' מזר , תשכ"ז , עמ' ; 198 הנ '' ל , תשל"ו , עמ' ; 25 ב' מזר , 'פרשת ההתנחלות בהר ישראל , ' ארץ ישראל , טו ( תשמ"א , < עמ' 147-146 [ להלן : ב' מזר , תשמ"א . [

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help