sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

47 לפנה"ס , בזמן שלטונו של יוליוס קיסר . באותה שנה ממש קיבל אנטיפטרוס את זכות האזרחות הרומית , _והורדוס , נוסף על היותו יהודי , נשתייך אף הוא מכאן ואילך לקהל האזרחים הרומי . בגליל בא הורדוס לכלל התנגשות עם קבוצות של מתמרדים יהודים , שלא השלימו עם המשטר החדש ושביטאו את ההתנגדות המתמדת לרומא , שלא שככה מאז ימי הכיבוש הראשון ועד חורבן הבית . מקרבם התבלט אדם בשם חזקיהו , שפעל בראש אנשיו בגבולה של הפרובינקיה סוריה , ולפי הרושם היה זה בגולן . הורדוס יצא נגדו וחזקיהו נהרג עם רבים מאנשיו . מעשה זה של הורדוס זכה להכרה מצד נציב סוריה באותו הזמן , סקסטוס קיסר , קרובו של יוליוס קיסר , ונתקבל בהתלהבות מצד תושבי סוריה . אך אצל היהודים עוררה הריגת אנשים ללא משפט רוגז רב , מה גם שהדבר נעשה בדי לספק את רצון הרומאים אוכלוסי סוריה . הועלתה התביעה מהורקנוס השני , שליטה החשמונאי של יהודה , להעמיד את הורדוס לדין , שכן הרג אנשים ללא משפט . מתנגדיו של בית אנטיפטרוס הרימו עתה ראש ותבעו את התערבותו של הורקנוס . גם הלחץ עליו מצד דעת הציבור היהודי ואמהות הנרצחים היה רב . התביעה הייתה להעמיד את הורדוס לפני דין הסנהדרין . מצד שני , הייתה התערבות של נציב סוריה לטובת הורדוס . מתקבל הרושם שבעקבות זאת שוחרר הורדוס וגם שלחברי הסנהדרין נרמז שהרשעתו בדין עלולה לסבן את שלום ירושלים . נדמה , ששחרורו של הורדוס לא לבש צורה של שחרור פורמלי מטעם הסנהדרין , כי אם הוא פשוט הסתלק מירושלים בעידודו של הורקנוס . באותו זמן המשיך פצאל , אחיו של הורדוס , לשמש מושלה של ירושלים . הוררוס קיבל מנציב סוריה תפקיד אדמיניסטרטיווי והיה כפוף במישרין לנציב הרומי ולא לכהן הגדול _והאתנארך של יהודה . מדובר על כך שמכאן ואילך הוא שימש כנציב של דוילת סוריה , אף על פי שאין אנו יכולים להגדיר במקרה זה את משמעותו המדויקת של המושג . אנו שומעים שהיו להורדוס כוונות לנקום באויביו שבירושלים , שהרחיקו לכת עד כדי הזמנתו למשפט הסנהדרין . אך היו אשר היו כוונותיו , אביו ואחיו השתדלו בכל כוחם למתן את הורדוס ולמנוע בעדו מלעשות צעדים פזיזים . כבר בשלב זה נתברר ההבדל בין הוררוס האימפולסיווי , המוכן לשתף פעולה עם רומא ולהבליט בגלוי את מעמדו וכוחו , לבין אביו אנטיפטרוס ואחיו , המתונים יותר בהתנהגותם , ואשר העדיפו עד כמה שאפשר לא לעורר נגדם את דעת הקהל היהודית .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help