sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

של ניהול אנשים בקרב , ומסביר את יתור האותיות או המלים על פי העיקרון "דיברה תורה בלשון בני אדם . " וכשם שבני אדם אינם מייח סים חשיבות לכל יתור לשון היוצא מפיהם , כן נוהגת התורה המדברת אל בני אדם בלשונם . לפי שיטת רבי ישמעאל ותלמידיו אין הבדל עקרוני בין הלשון "ועתה הלך הלכת כי נכסוף נכספת" ( בראשית ל"א , ל , ( ' שבחלק הסיפורי של התורה , לבין הלשונות "איש איש " , " בשל מבושל" ודומיהן שבחלק המשפטי שלה , ואין להסיק מסקנות הלכתיות מיתור הלשון . המשותף לכל מדרשי התנאים שנזכרו עד כאן הוא היותם קודם כל מדרשי הלכה שעיקר עיסוקם בהלכה , ואילו החל ק האגדי שבהם פחות חשוב גם מבחינת הכמות וגם מבחינת המשקל . כאן המקום לעמוד על ההבדל הבסיסי שבין שיטתם של מדרשי התנאים לבין שיטתם של ספרי התנאים האחרים , המשנה והתוספתא . מדרשי התנאים הם מדרשים הצמודים לתורה , ותפקידם גם לקבץ הלכות וגם לפרש את התורה על פי דרך ההלכה . מדרשי המכילתא העיקריים , למשל , צמודים לספר שמות . הם מלווים את הספר — לא את כולו , אבל בעיקר את החלק ההלכתי , החוקי , שבו — באופן שיטתי וסדיר , פרשה אחר פרשה , ועוסקים באופן מסודר בענייני ההלכה שבו . הוא הדין ביתר מדרשי התנאים . המשנה והתוספתא , שגם הן כידוע ספרות תנאים , בנויות אחרת . מפעלו של עורך המשנה , רבי יהודה הנשיא , ושל ממשיכי דרכו , היה לא רק לקבץ את ההלכה , אלא גם לבנות אותה מחדש . הם ריכזו את החומר כך שהלומד המאוחר , בן זמנם ומי שיבוא אחריו , יוכל ללמוד אותו לא רק כשהוא מעיין בספרי התורה ומחפש במקביל בתוך ספרות התנאים את ההלכות הנוגעות לחומר הלכה זה , אלא כאשר כל נושא מתוך ספרות ההלכה ערוך ומוצג על פי המבנה החדש שתכנן רבי יהודה הנשיא . נעמוד עתה על מדרשי האגדה . שלא כמו מדרשי ההלכה , שהם בדרך כלל קורפוס סגור למדי ומוגדר , מדרשי האגדה הם קורפוס שקשה יותר להגדיר ולתחום אותו . יש מדרשי אגדה הצמודים לספרי התורה , הנביאים והכתובים , ויש מדרשים שאינם צמודים אליהם . יש מדרשים שמפרשים באופן שיטתי ומסודר את ספרי התורה " ) בראשית רבה , " למשל , ( ויש מדרשים שמסתפקים בקטעים נבחרים מתוך הספר שהם עוסקים בו " ) ויקרא רבה , " למשל . ( יש מדרשי אגדה הקשורים לתאריכים מסוימים , שנבנו סביב שבתות מיוחדות , חגים , קטעי קריאה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help