sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חכמים , בעיקר מן הדורות האחרונים , על סמך קטעים שנשתמרו במדרשים מאוחרים . מדרשי התנאים שנותרו בידינו הם מדרשים לספרים שמות , ויקרא , במדבר ודברים , והם מתחלקים לשני זרמים עיקריים : הזרם המיוחס לבית מדרשו של רבי ישמעאל , והזרם המיוחס לבית מדרשו של רבי עקיבא , שניהם חכמים שפעלו בתחילת המאה השניה לספירה . מדרשי התנאים לספר שמות הם מדרשי המכילתא , וספר המכילתא העיקרי ששרד הוא "מכילתא דרבי ישמעאל . " ספר זה הוא קובץ של מדרשים — בעיקר מדרשי אגדה אבל גם לא מעט מדרשי הלכה — שמיוסדים על מדרשו של רבי ישמעאל לספר שמות . ספר אחר , המיוחס גם הוא לבית מדרשו של רבי ישמעאל , הוא " ספרי במדבר , " והוא מדרש התנאים העיקרי לספר במדבר . גם חל ק גדול מ"ספרי דברים , " מדרש התנאים העיקרי לספר דברים , מיוחס לבית מדרשו של רבי ישמעאל . מדרשי התנאים העיקריים מבית מדרשו של רבי עקיבא הם "תורת כוהנים , " שהוא מדרש תנאים לספר ויקרא , ו"ספרי זוטא , " שהוא מדו יש תנאים נוסף לספר במדבר " . מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי , " שהיא מדרש תנאים לספר שמות , קשורה אף היא לבית מדרשו של רבי עקיבא , וכן חלקים גדולים של "ספרי דברים . " רבי שמעון בר יוחאי היה תלמידו של רבי עקיבא , והספר "מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי" מכיל בעיקר את מדרשיהם של רבי עקיבא ושל תלמידיו לספר שמות . הנוסח המקורי של "מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי" אבד , והנוסח המצוי בידינו הוא שחזור שנעשה על פי קטעים שנשתמרו במדרשים שונים , ובהם קטעי גניזה ו"המדרש הגדול" התימני שעליו נדון בפרק י"ג . נציג עתה את אחד ההבדלים הבולטים שבין שיטות הדרשה של שני הזרמים . רבי עקיבא היה מסיק מסקנות הלכתיות מכל פרט שבתורה , מכל כפל לשון , יתור אותיות וכיוצא באלה . כך , לדוגמה , למד רבי עקיבא מן הפסוק "ופקרו שרי צבאות בראש העם- ( דברים כי , ט י , ( כי יש למנות " שרי צבאות" גם מאחורי הלוחמים , שהרי נכתבה ו' החיבור במלה " ופקדו . " ו' זו מתפרשת בדברי רבי עקיבא כמורה על פקודה כפולה , כאילו נאמר פקדו — ופקדו , שתי קבוצות של שרי צבאות . רבי ישמעאל , לעומת זאת , אינו מתייחס אל ו' זו כאל מקור הלכתי . הוא יודע על הצורך במינוי הכפול של שרי צבאות מתוך ההגיון הפשוט

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help