sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א' תחומי ההלכה והאגדה עניינו של ספר זה הוא מדרשי האגדה של חז"ל . ספרות רוז"ל , שמדרשי האגדה הם חלק חשונ ממנה , עוסקת בנושאים ואישים רבים , מעורבים בה יוצרים ועורכים שונים , והיא נערכה בזמנים שונים ובהסתמך על מקורות שונים . האגדה וההלכה הם שני הענפים העיקריים של ספרות חז"ל , ולפי אחת ההגדרות הם הענפים היחידים של הספרות הזאת . קודם שניגש לעסוק במדרשי ההלכה והאגדה , נבהיר את המונחים הלכה , אגדה ומדרש . ההלכה , כך מקובל להגדיר , היא החלק הנורמטיבי והמחייב של התורה . המונח "הלכה" נגזר מן הפועל הלך והוא ארמי בצורתו . הוא אופייני ללשון חכמים ואינו נזכר במקרא . את ההגדרה הקדומה ביותר , כנראה , למונח נתן בעל "הערוך , " הוא רבי נתן בן רבי יחיאל מרומא , שחי במחצית השניה של המאה ה וו ברומא שבאיטליה . רבי נתן היה הראשון שערך מעין מילון אנציקלופדי למונחים המופיעים בספרות חז"ל ואשר לא היו ברורים די הצורך . בין השאר הגדיר רבי נתן את המונח הלכה , וכתב : "פירוש הלכתא — דבר שהולך ובא מקדם ועד סוף . או — שישראל מתהלכין בו " . בעל "הערוך" הציע אפוא שתי הגדרות למונח הלכה . לפי שתיהן קשור המונח בפועל הלך , אלא שלפי ההגדרה הראשונה ההלכה עצמה היא הדבר שהולך ובא מקדם ועד סוף , כלומר תקיפותה של ההלכה והדינמיות שלה הן דברים הבאים מקדם ועד סוף , ואילו לפי ההגדרה השניה זיקתם של בני ישראל אל ההלכה היא הדבר הדינמי , שבא מקדם ועד סוף .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help