sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אבר מן החי בשר שנחתך מגופו של בעל חיים בעודו חי . כזה אסור באכילה הן על בני ישראל והן על בני נוח . והוא 'משבע מצוית בני נוח . גס הגויים מוזהרים על כך , לפיכך אסור לישראל למכור להם איבר מן החי . אברהם אבינו הראשון בשלושת האבות הקדומים של האומה ( אברהם , יצחק ויעקב , הנקראים "אבות " סתם . ( השתקע בארץ ישראל והניח יסודות לאמונה באל אחד . במסורת העם מגלמת אישיותו את מיטב התכונות האנושיות הנערצות . שמו מסמל במיוחד את האמונה האיתנה , המעוררת את האדם לקבל את כל גזירות האלוהים באהבה ולקדש את השם ללא מורא — סיפור • עקידת יצחק — ואת מידת החסד ואהבת הבריות , שתוארו במקרא בפרשת הכנסת האורחים המלאכים , בתפילתו בעד אנשי סדום החטאים , בסירובו לקבל שכר על הצילו את מלכי הכיכר ועוד . המשנה מוסיפה לו שלוש מידות נערצות : "כל מי שיש בו שלושה דברים הללו הוא מתלמידיו של אברהם אבינו : עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה " ( אבות ה , יט . ( עם אברהם נכרתה "• ברית בין הבתרים " — ברית הנצח בין האלהים לישראל . לפיכך ראה בו העם מליץ יושר נצחי לפני האלהים . אברהם היה הראשון שנצטווה על המילה , ולפיכך מילת תינוק מישראל היא "הכנסתו בבריתו של אברהם אבינו . " אברהם אף נחשב כפטרונם של הגרים , העוברים בעקבותיו מעבודה זרה לאמונת ישראל . נוהגים לקרוא לגר בשם "אברהם בן אברהם" ( אבינו . ( אגדת ישראל הסתדרות עולמית של יהודים חרדים . נוסדה בשנת 1912 בקאטוביץ שבפולין כתגובה לתנועה הציונית ולמגמות -הרפורמיות שביהדות . חלקה המערב אירופי הושפע מן האסכולה האורתודקסית של ר י שמשון רפאל "הירש . מגמתה של אגודת ישראל : "לפתור את כל שאלות היהודים ברוח התורה . " עד למלחמת העולם השנייה התנגדה בחריפות לציונות ולמאבק על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל , שלדידה בבוא המשיח תשוב ארץ ישראל לעם ישראל והעם לארצו . בתקופת המנדאט הבריטי שללה אגודת ישראל את אגדה החלק ישבתורה שבעל פה שאינו עוסק בהלכה אלא במכלול ענייני החיים : בבורא ובבריאה , בעולם ובאדם , בישראל ובעמים , באמונות ודעות , במוסר ובדרך ארץ . האגדה כשמה כן היא — אמירה , סיפור הבא למשוך את לב האדם , כדי לחנכו ולהדריכו בנתיבות החיים והליכותיהם . האגדה כלולה אף היא בגדר מצוות תלמוד תורה , אך עם זאת אין למדים הלכה מן האגדות . שלא כמו בהלכה , שהפסיקה מסיימת בה את המחלוקת ומחייבת את הכל , באגדה נותר חופש הדעה והביטוי אפילו בשאלות פילוסופיות מהותיות . דברי האגדה מצויים פה ושם במשנה ובעיקר במסכת אבות , ובשיעור ניכר יותר במסכתות הקטנות בתוספתא , בברייתות , בשני התלמודים ובמיוחד במדרשים . אברבנאל , יצחק . 1508-1437 פרשן ופילוסוף , מדינאי ואיש כספים . נולד בליסבון שבפורטוגל . בעודו צעיר התפרסם כתלמיד חכם וכמלומד בתחומי הפילוסופיה והמדעים . נתמנה שר האוצר של פורטוגל בימי המלך אלפונסו החמישי . ניצל ו את מעעמדו ואת עושרו לפדות שבויים יהודיים ממארוקו . נאלץ להימלט לספרד ואף בה שימש שר האוצר של המלך פרנאנדו ואשתו איזבלה . ( 1487 ) כאן חיבר את פירושו לספרי יהושע , שופטים ושמואל . שמונה שנים שירת את בית המלוכה והעשיר את ספרד , אך לא עלה בידו לבטל את גזירת הגירוש , והוא הלך בראש הגולים . ( 1492 ) התיישב בנאפולי וכתב את פירושו לספר מלכים . שימש כיועץ המלך אך נאלץ לנדוד לערים אחרות באיטליה ובצפון אפריקה . מת בוונציה . על אף טלטוליו הרבים הירבה לכתוב : סיים את פירושו לתורה ולנביאים,- " זבח פסח " על ההגדה וחיבור על פרקי אבות . חיבר ספרי פילוסופיה וביסס בהם את תורת * הרמב"ם . חרף הגירושים התכופים כתב על הגאולה הקרובה . העיקרון החברתי שהינחה אותו היה : אלוהים ברא את בני האדם כבני חורין , השווים זה לזה ועשויים לחיות חיי פשטות בחיק הטבע . בחייו מילא אברבנאל שליחות כפולה , חיזק את רוח העם ואת אמונתו בעת הרדיפות והגן על קיומו הגשמי : ואילו במותו הוריש ספרי פרשנות ופילוסופיה , שליחס לא נס עד היום . אבן העזר השלישי מ " ארבעת הטורים" יו"שולחן ערוך . " עניינו הלכות אישות ( השם מרמז ל"עזר שכנגד" הגבר — האשה . ( רשב " ג העיד על עצמו שחיבר עשרים ספרי פילוסופיה , ואולם רק שניים מהם ידועים היום . את חיבורו הגדול בתורת הפילוסופיה הניאו אפלאטונית , "מקור חיים , " כתב בערבית . הוא תורגם ללאטינית ושימש יסוד בחיבוריהם של אבות הכנסייה . רק במאה הי " ט נתבררה זהותו של מחברו היהודי . עוד חיבור משלו הוא "ספר תיקון המידות , " ספר מוסר שנשתמר גם במקורו הערבי וגם בתרגום עברי . זהו ספר מוסר שבו מצטרף המחבר אל אותם הוגי הדעות שמקבילים בין העולם הגדול בין האדם , שהוא עולם קטן . בחיבור זה מפתח _אבן גבירול תורה מקורית על ההתייחסות של כל אחת מעשרים המידות לאחד מחמשת החושים . אבן שתיה , שתיה במשנה , במסכת יומא ( פרק ה משנה ב ) מסופר על אבן שהיתה "בקודש הקודשים שבמקדש והיתה נקראת "שתייה " וממנה הושתת העולם . בימי בית שני היה הכהן הגדול שם עליה את מחתת הקטורת בהיכנסו ביום הכיפורים לקודש הקודשים , לפי שכבר לא היה שם ארון הברית . האגדה קשרה כתרים לאבן זו : היא טבור העולם , אותה שם יעקב למראשותיו בבורחו מפני עשיו ועליה נבנה המקדש . לפי המסורת המוסלמית זהו הסלע שבמרכז מבנה "כיפת הסלע , " המוקף מסגרת ברזל וגובהו כשני מטרים מעל הרצפה . אבן עזרא , אברהם ( ראב"ע ) . 1164-1092 מגדולי המלומדים והמשוררים היהודיים בספרד . נולד בטולדו . הראשון שכתב את דקדוק הלשון העברית בעברית ולא בערבית שהיתה שפת המדע הבינלאומית באותה תקופה . עסק בפרשנות המקרא מתוך מגמה " לבאר כל כתוב כמשפטו ודקדוקו ופשוטו , " אגב פולמוס חריף עם קודמיו , ובלי לחשוש לפגיעות במושגים מקובלים . פירושיו מצטיינים בפשטותם * ובחריפותם . עסק גם בחכמת התכונה , בפילוסופיה , במתימאטיקה וברפואה . שירתו שכלתנית ביסודה ונמנעת בדרך כלל מביטוי רגשות . עיקרה הרהורים על הטבע ועל חיי האדם , אולם כמה משיריו מצטיינים גם בכוח פיוטי רב וברגש דתי עמוק . . רוב ימיו חי בקורדובה בעוני ובסבל , אולם היה מטבעו איש אופטימי . בגיל חמישים וחמש יצא את קורדובה והרבה לנדוד באירופה ובמזרח התיכון . בימי נדודיו חיבר את פירושו הגדול לתורה . מדליה עם תמונתו וחותמתו של דון יצחק אברבנאל שלמה אבן - גבירול . אנדרטה במלגה . ספרד

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help