sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

אבלות ביטויי הכאב והיגון של יהודי במות אחד משבעת הקרובים לו : אם , אב , אח , אחות , אשה או בעל , בן , בת . שורה של דינים קובעת את האסור , את המותר ואת הדברים שאדם חייב לנהוג בהם , אם כדי שלא להפריז באבל או כדי שלא להקל ראש באסון . ימי האבלות מתחלקים לארבעה : ( א ) "אנינות — משעת הפטירה ועד לקבורה ; _ ( ב ) שבעת הימים שלאחר הקבורה ; ( ג ) "שלושים יום שלאחר הפטירה , שנוהגים בהם אבלות על כל הקרובים ; ( ד ) שנים עשר חודש שנוהגים בהם אבלות על אב ואם בלב . 1 לכל פרק זמן דינים משלו . אבינו מלכנו תפילת תחנונים , שכל פסוקיה פותחים בתיבות "אבינו מלכנו . " לראשונה היא נזכרת בתלמוד ( תענית כה ע " ב ) כתפילה שרבי עקיבא אמר בזמן עצירת גשמים . לשני הפסוקים שבגמרא ניתוספו במרוצת הדורות עוד פסוקים : תשעה עשר כנגד תשע עשרה ברכות שבתפילת העמידה , ולימים נוספו עוד עקב הגזירות והמצוקות . התפילה נאמרת בימי הצום , בראש השנה וביום הכיפורים ובימים שביניהם , לאחר תפילות העמידה בשחרית ובמנחה . אבלי ציון חבורות של יהודים שהתאבלו כל ימיהם על חורבן ירושלים והתפללו לגאולתה . הם לבשו שחורים , התנזרו מאכילת בשר ומשתיית יין והשתדלו לגור בירושלים . ראשיתם מיד לאחר חורבן בית שני . משהותר ליהודים לשבת בירושלים , לאחר הכיבוש הערבי , נצטרפו רבים לחבורות אלה , שהיו קיימות בכל תפוצות ישראל . גם מקרב הקראים התיישבו רבים בירושלים ונהגו כדרכם של אבלי ציון . משנכבשה הארץ במאה הי"א בידי הסלג י וקים והצלבנים , חדלו חבורות אבלי ציון מלהתקיים . _אבן גבירול , שלמה ( רשב"ג ) 1057-1020 בקירוב . מגדולי המשוררים והפילוסופים העבריים בימי הביניים . נולד במאלגה שבספרד ומת בוולנסיה . תחילה חי בעיר הולדתו מאלגה ואחר כך עקר עם משפחתו לסארגוסה . בילדותו סבל ממחלות קשות . אף נתייתם בעודנו ילד . החל לכתוב שירים בגיל צעיר . כמנהג אותם הימים תמכו בו נדיבים שונים כדי שיהיה פנוי לעיסוקיו הרוחניים . נודעת קינתו על הוצאתו להורג של אחד ממיטיביו : "בימי יקותיאל אשר נגמרו . " אף כתב קינה על מות רב "האי גאון , אחרון גאוני בבל . בין תומכיו חיה אף ר ' שמואל הנגיד וגם לו הקדיש כמה שירים . נאלץ לעזוב את סארגוסה בשל מחלוקת חריפה עם פרנסיה , ומאז אין יודעים מה עלה בגורלו . יצירתו הפיוטית מגוונת . ניכרת בה נימת עצב ויאוש , הן בשל צרותיו האישיות והן בהשפעת האסכולה הפסימית שבשירה הערבית . חיבר חרבה שירי חול ושירי קודש , ומהם שנכנסו לסידורי התפילה התימניים , הספרדיים והאשכנזיים כאחד . הנודע שבהם הוא "כתר מלכות , " _הימנון שעיקרו אמונה , אסטרולוגיה והגות פילוסופית . יש נוהגים לאומרו בליל יום הכיפורים לאחר תפילת ערבית . לאבן גבירול מיוחס הספר "מבחר הפנינים . " שירתו של אבן גבירול השפיעה רבות על המשוררים העבריים שקמו אחריו . אבל רבתי אחת מן המסכתות הקטנות . על הרוב היא נדפסת בסוף סדר נזיקין שבתלמוד . יש שהיא מכונה בלשון סגי נחור "מסכת שמחות , " לפי שהיא עוסקת בהלכות גוסס , הלוויית המת , דיני הספד וקבורה , ניחום אבלים ודיני אבלות . חכמי התלמוד ראו אותה "כברייתא והם מצטטים ממנה הרבה בתלמוד . בנוסח שבידינו י " ד פרקים אולם יש בתלמוד ציטטות ממסכת זו שאינן בנוסח שבידינו . היתה אף מסכת "אבל זוטרתי " ( קטן ) שעסקה בהלכות חולה שנוטה למות . ציטוטים הימנה מצויים בספרות הגאונים ומכאן הידיעות עליה . נשתמרה בכתבי יד ונדפסה , כמוה כ"אבל רבתי , " במהדורות מדעיות . אבות דרבי נתן אחת מן המסכתות הקטנות . על הרוב נדפסת בסוף סדר נזיקין שבתלמוד . מיוחסת לתנא ר י נתן הבבלי . לפי תוכנה היא המשך "לפרקי אבות והיא כוללת אגדות , אמרות ודברי חכמים . מצויינת הרבה בראשי תיבות אדר " נ . שנוספה מאוחר יותר , קניין התורה , כפרק שישי . היא נחלקת לשלושה חלקים . פרק א עד פרק ב משנה יד . כאן שנויות האמרות של חכמי התורה מימות שמעון הצדיק עד תלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי לפי סדר הזמנים . בכך נתכוונו להוכיח כי שלשלת המסורת לא פסקה מימות משה . מפרק ב משנה טו עד סוף פרק ד באים המאמרים לפי תוכנם ועניינם . הפרק החמישי כולל דברי אגדה ערוכים לפי סדר המספרים האמורים בהם . שמה "אבות " על שהיא כוללת את מאמרי המוסר של י אבות העולמ י , חברי בית הדין הגדול , או י האבות הראשונים . הרוצה להיות חסיד יקיים דברי אבות אלה — אמרו חכמים . לפיכך קבעוה בסדר נזיקין , העוסק בעניינים המסורים לבית דין . הגאונים נהגו ללמוד אותה מדי שבת בחודשי הקיץ , וכך נוהגים בעדות אשכנז גם בימינו לומר פרק פרק מדי שבת לאחר תפילת המנחה בין פסח לסוכות . בתימן למדו מסכת אבות בין פסח לעצרת בכל שבת לפני תפילת מנחה . אבות הטמאות בדיני ישראל תופשים דיני "טומאה וטהרה מקום נכבד . עיקרם בימים שבית המקדש היה קיים , והיה אסור למי שנטמא באחד מאבות הטומאה להיכנס למקדש ואף לא לאכול קודשים ( אין איסור נגיעה בטומאה למעט טומאת מת לגבי כהן , ( והוא הדין לגבי "תרומות "ומעשר שני ( יש מתנות כהונה המותרות באכילה בטומאה , כגון : הזרוע והלחיים והקבה . ( אבות הטומאות הן טומאות המטמאות אדם וכלים , מאכלות ומשקאות , ועושות את הנטמא מהן ראשון לטומאה . אב הטומאה הוא הדרגה העליונה של טומאה — להוציא את המת ( או איברי המת , ( שהוא אבי אבות הטומאה — ואפשר שיהא המת אב אבי אבות הטומאה — וממנה מסתעפות תולדות : ראשון לטומאה , והוא זה שנטמא מאב הטומאה ; שני לטומאה , שנטמא מראשון לטומאה ; שלישי ורביעי . כל הדרגות שלמטה מאב הטומאה נקראות בשם ולד הטומאה . והרי כמה מאבות הטומאות : הנטמא מן המת ; שמונה מיני שרצים שבתורה ( כשהם מתים ;( הנבלה ; המצורע ; זרע הגבר ; נידת האשה . אבות נזיקין ארבעה נזקים עיקריים המפורשים בתורה , שיש ללמוד מהם את דיני הנזקים הרומים להם והנחשבים בתולדותיהם . ואלה הם : ( א 1 השור ( נזקי קרן וכל נזק שמזיקה הבהמה שאינו בדרך הנאתה ;( ( ב ) הבור ( כל התקלות שנעשות על ידי אדם ברשות הרבים ;( ( ג ) המבעה ( שן , כלומר נזקים שעושה בהמתו של אדם בדבר שהוא דרך הנאתה ;( ( ד ) ההבער ( נזקי אש וכל כיוצא בה . ( אבות מלאכות ל"ט המלאכות העיקריות והיסודיות האסורות "בשבת , שמסתעפים מהן תולדותיהן . המלאכות שעשייתן נאסרה בשבת לא פורטו בתורה . חכמים מנו אותן על פי המלאכות שנעשו במלאכת "המשכן , משום שנאמר על השבת " לא תעשה כל מלאכה , " וכל מה שנעשה כמשכן נקרא מלאכה . לפיכך נקבע שכל מה שנעשה במשכן הוא המלאכה שאסרה התורה בשבת , ואלה הן המלאכות שנצטוו שלא לעשותן בשבת : ( א ) י " א מלאכות לתיקון צורכי אוכל נפש ( כגון חורש , זורע , קוצר , אופה . ( ( ב ) כ י מלאכות להתקנת מלבושים ומנעלים ( וביניהם גוזז צמר , מעבד עורות , אורג ותופר . ( ( ג ) בי מלאכות בכתיבה ( הכותב , והמוחק על מנת לכתוב . ( ( ד ) הי מלאכות לבניית דירה וליצירת כלים . ( ה ) המלאכה האחרונה — הוצאה והכנסה מרשות היחיד לרשות הרבים ולהיפך . "על נהרות בבל . " על פי א . מ . ליליאן הגשת מזון לאבל . תחריט , גרמניה . 1726

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help