sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

אב הרחמים תפילה להזכרת נשמתם של הקדושים בני קהילות הקודש , שנהרגו על קידוש השם בגזירות תתנ " ו , 11096 ) ובקשה שינקום ה י נקמת דם עבדיו השפוך . עיקרה פסוקים מן המקרא לעניין הגמול לגויים על מעשיהם . תפילה זו נתקבלה בכל קהילות אשכנז והיא נאמרת בכל שבת לפני הכנסת ספר התורה להיכל , לבד משבתות שמברכים בהן את החודש ובשבתות שבחגים . אבות ( א ) האבות הקדומים של העם : "אברהם , -יצחק ויעקב ( ישראל . ( במסורת העם מכונה כל אחד מהם בתואר "אבינו . " דמותם מתוארת במקרא בספר בראשית כאנשים בעלי שיעור קומה בתבונתם , בהבנתם את החיים , באצילותם , במידת הכנסת האורחים שלהם , בדבקותם בעקרונותיהס ובנכונותם לסייע לזולת . המקרא רואה בהם אב טיפוס לדמותו הרוחנית של עם ישראל וממניחי היסוד למסורתו , לתודעתו הלאומית והדתית , לאמונתו באל אחד ולקשריו לארץ ישראל . ואילו הדורות המאוחרים , שהשקפותיהם צפות מן ההלכה והאגדה , ייחסו להם אורח חיים יהודי מושלם , את ידיעת התורה שהיתה עתידה להינתן לצאצאיהם , את קיום דיניה ואת התקנת שלוש התפילות הנאמרות יום יום : אברהם — שחרית , יצחק — מנחה , יעקב - מעריב . במסורת היהודית אברהם הוא סמל למידת החסד , שנתגלמה ביחסו של האלוהים אליו , במאורעות חייו ובעצם דמותו . יצחק הוא סמל למידת הדין וההכרה כי יש דין ויש דיין בעולם . יעקב הוא סמל למידת הרחמים . הספרות היהודית המאוחרת הירבתה לטפל בפרטי מעמדם , לפיה עומדת "זכות אבות " לישראל ולעולם כולו ומגינה עליהם מפורענויות . ( ב ) הברכה הראשונה שבתפילת העמידה " ) שמונה עשרה , ( על שם שמזכירים בה את שלושת האבות . אבות ( פרקי אבות ) מסכת אבות היא התשיעית והאחרונה שבסדר נזיקין . אין לה גמרא . מבחינת נושאיה היא בבחינת חריג בסדר נזיקין ובמשנה כולה , שכן אין תוכנה הלכה ; היא לקט עתיק של דברי חכמה , מוסר , מידות טובות ודרך ארץ מפי חכמי התורה שבעל פה . הדברים נאמרו במשך חמש מאות שנה בקירוב , מימות שמעון הצדיק ועד חתימת המשנה . במסכת אבות חמישה פרקים וברייתא א אב החמישי בחודשי השנה כשמונים אותם מניסן , _והאחד עשר , כשמונים אותם מתשרי , החודש שלפי מסורת אחת נברא בו העולם . לפי קביעת חכמי התכונה הקדמונים מזלו של חודש אב אריה . שם החודש , כשמות שאר החודשים העבריים , הועלה מבבל , ומקורו ככל הנראה מאכדית . חודש אב הוא לעולם חודש מלא בן לי יום . נוהגים להקדים לו את התיבה "מנחם , " אם על שם שהקדוש ברוך הוא , אביהם של ישראל , ינחם עמו , ואם כדי לרמז על "מנחם " — הוא שמו של משיח , שנולד לפי האגדה בחודש אב . משנכנס אב ממעטים בשמחה , במשא ומתן ובבניין ובנטיעה של שמחה . יש הנוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין עד אחר תשעה באב , לבד משבת או מסעודת מצווה , אף שמן הדין אין איסור אלא בסעודה המפסקת , ואין רוחצים רחיצה של תענוג . בחודש זה באו פורענויות הרבה על עם ישראל . והקשות שבהן הם חורבן בתי המקדש הראשון והשני . להלן כמה מהתאריכים והמאורעות החשובים שאירעו בחודש זה ; א י — מת אהרון הכהן ( במדבר לג , לח . ( בקצת עדות מזרח מתענים בו , אף שאין להתענות בראש חודש . שיבת ציון : בו עלה * עזר _>^ הסופר לירושלים , 458 לפני סה " נ ( עזרא ז , ט . ( ג י — גירוש אניית המעפילים "" יציאת אירופה תש " ז" מחופי הארץ , תש " ז . ( 1947 ) ד י — אושרה תוכנית השטנים של הימלר להשמיד את יהודי פולין ושאר ארצות אירופה בכבשני הגז 18 ) ביולי . ( 1942 ז י — נוסדה "קרן היסוד , תר " פ . ( 1920 ) ח י — נוסדה -הסוכנות היהודית לארץ ישראל , תרפ"ט . ( 1929 ) ט י — "תשעה באב . חורבן בית ראשון , ג ' קע " ד 586 ) לפני סה " נ . ( חורבן בית שני ג י תת"ל 70 ) לסה " נ . ( נחרשה ירושלים . ( 132 ) נלכדה ביתר . ( 135 ) גירוש יהודי אנגליה . ( 1290 ) גירוש ספרד . ( 1492 ) העברת יהודי רומי לגיטו . ( 1555 ) אישור תוכנית הנאצים לכלוא את יהודי פולין בגיטאות . ( 1941 ) י י — גירוש יהודי צרפת . ( 1306 ) ט " ו — יום של חגיגות עממיות בכרמים ( תענית כו ע " ב . ( ביום זה פסקו למות מתי המדבר — הס דור המדבר של יוצאי מצרים שנגזרה עליהם מיתה בגלל חטא המרגלים ( במדבר , פרקים יג-יד ;( הותרו השבטים להינשא זה לזה ללא הגבלה ; וניתנו הרוגי ביתר לקבורה . ראה : ט"ו באב . נתאשר המנדאט הבריטי על ארץ ישראל מטעם חבר הלאומים , תרפ " ב . 11922 ) ט " ז — פרצו מאורעות תרפ " ט בארץ . ( 1929 ) כ " ד — יום טוב שנקבע בסוף ימי בית שני , בו גברה יד החשמונאים וחזרו לדון לפי משפט התורה . אב בית דין משנה לנשיא בית הדין הגדול שבירושלים , "הסנהדרין . תפקיד זה מוכר מתקופת "" הזוגות " ואילך בימי בית שני . בראש מסכת אבות באים דבריהם של חמישה זוגות של חכמים . הראשון שבכל זוג היה נשיא הסנהדרין והשני אב בית הדין . אב בית הדין היה יושב לימינו של הנשיא . בהעדרו של הנשיא היה הוא ממלא את מקומו בניהול המשא והמתן בבית הדין בדיני ממונות ובדיני נפשות ובדיונים על עיבור השנה , באמצע המאה השנייה , בימי רבן שמעון בן גמליאל השני , ניתוספה גם משרה של ה " חכם , " שהיה השלישי במעלה . נקבעו נוהגי כבוד לגבי איש איש מן השלושה , הן בחייהם הן במותם . בתקופת הגאונים בבבל היה אב בית הדין משנה לראש הישיבה , ונקרא " דיינא דבבא " — דיין שער הישיבה . לימים נקרא כך כל מורה הוראה בעירו , שישב בראש בית דין של שלושה . עמוד פתיחה מאוייר למסכת אבות מתוך "מחזור רוטשילד , " פירנצה , 1492 מזל אריה . מתוך ?? ספר המנהגים . " אמסטרדם , המאה ה 7 ו

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help