sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

ירושלים - בירה רוחנית ומדינית המושג 'ירושלים של מעלה , ' שעניינו הגות , פיוט ותורת הנסתר , ניתנה לו משמעות מהותית ומכרעת בעולם המעשה של עם ישראל , בנגלה ובחיי יום-יום , במיוחד לאחר החורבן . עם חורבן הבית השני אכן חדלה ירושלים לשמש בירתו המדינית של עם ישראל , ירושלים של מטה , אך נשארה , כפי שהיתה מאז ומתמיד , בירתו הרוחנית של העם , ירושלים של מעלה . הדבר בא לידי ביטוי באורח חייו של אדם מישראל מדי יום ביומו , בתפילה ובברכה , במסחר ובמלאכה , בעתות שמחה ובימי אבל , בחיי היחיד ובחיי הציבור . השבועה שנשבעו הגולים על נהרות בבל : אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני , תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי , אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי ( תהילים קלז , ה-ו ) - ניתרגמה לשפת המעשה . מכוחה של ירושלים של מעלה נשארה בתודעת עם ישראל גם ירושלים של מטה - אף כאשר חרבו בתיה וארמנותיה - בירתו הרוחנית , החיה עמו ואשר אליה הוא פונה בכל גלויותיו ותפוצותיו . ביטוי מאלף לכך מצוי בדברי בעל המדרש : 'אם אשכחך ירושלים' - כשגלו ישראל אף השכינה - גלה = ] גלתה ] עמהם . אמרו לו מלאכי השרת : רבונו של עולם , כבודך במקומך , אל תבזה שכינתך . אמר להם הקדוש ברוך הוא : לא דברים של תנאים הם ? [ הרי ] כך התניתי עם אבותיהם , שבזמן שהם בטובה ואני עמהם , ואם אחרת - כבודי עמהם , שנאמר 'עמו אנכי בצרה' [ תהילים צא , טו ... [ וכל ימים שישראל ממושכנים בעולם בזה אף ימינו של הקדוש ברוך הוא ממושכנת עמהם ... לפיכך כשאמרה ציון עזבני [ הקדוש ברוך הוא ] ושכחני , אמר לה הקדוש ברוך הוא : יכול אף אני לשכוח אותך ? ימיני ממושכנת בשבילך ואני שוכח אותך !? ואם שוכח אני אותך , ימיני אני שוכח ! כאמור גם בעת היותה בירתו המדינית של ישראל , היתה ירושלים בעת ובעונה אחת אף בירתה הרוחנית של האומה , לאלה שישבו על אדמתה ולאלה שהתגוררו מחוצה לה . המצווה של עלייה לרגל לירושלים שלוש פעמים בשנה , שחלה על כל בני האומה , בכל מקום שהתגוררו , והבאת קרבן חגיגה לכבוד החג נומקה לפי שאינו בדין לבוא בידים ריקניות לפני הקדוש ברוך הוא ( ספר החינוך , מצווה פח . ( מאלף הוא תיאור מצוות הבאת ביכורים למקדש משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ-ישראל : כיצד מעלין את הבכורים ? כל העירות ... מתכנסות ... ולנין ברחובה שלעיר ... ולמשכים [ בבוקר השכם ] היה הממונה אומר : יקומו ונעלה ציון אל [ בית ] ה' אלוהינו' [ ירמיה לא , ה ... [ והשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו , החליל מכה לפניהם , עד שמגיעים קרוב לירושלים . הגיעו קרוב לירושלים שלחו לפניהם , ועטרו את ביכוריהם ... וכל בעלי אומנויות שבירושלים עומדים לפניהם ושואלין בשלומם 'אחינו אנשי מקום פלוני , באתם י לשלום . ' החליל מכה לפניהם , עד שמגיעין להר הבית ... הגיע לעזרה , ודברו הלוים בשיי : 'ארוממך ה' כי דליתני ולא שמחת אויבי לי' [ תהילים ל , ב ] ( משנה , ביכורים ג . ( בירושלים ישבו בתי-הדין העליונים של העם , כי שמה ישבו כסאות למשפט ( תהילים קכב , ה . ( על פתח הר הבית היה יושב בית-דין של עשרים ושלושה , ועוד בית-דין של עשרים ושלושה היה יושב בחיל ( על פתח העזרה , ( ואלו הן סנהדריות קטנות . חשיבותו של ביתהדין שבחיל מרובה היתה מחשיבות זה שבהר הבית , ובחיל היה גם בית-המדרש ( בבלי , סנהדרין פח ע"ב ותוספתא חגיגה ב , ג . ( בלשכת הגזית היתה יושבת הסנהדרין הגדולה , שהיתה בית-הדין הגדול של כל ישראל . מניין חבריו שבעים ואחד , וממנו יצאה הוראה לכל ישראל . בית-דין הגדול הוא מקור המשפט . השופט אשר יהיה בימים ההם ( דברים יז , ט ) הם עמודי ההוראה ומהם חוק ומשפט יוצא לכל ישראל ( רמב"ם , משנה תורה , הלכות ממרים א , א . ( הסנהדריות הקטנות , שאף הן דנו דיני נפשות - ואפילו בחוץ-לארץ אם חבריה נסמכו בארץ - סמכותן מכוח בית-הדין הגדול באה . אין דנים בשום מקום דיני נפשות , אלא כשבית-הדין הגדול יושב במקומו בלשכת הגזית סמוך לשכינה ( בבלי , סנהדרין נב ע"ב . ( נזכיר עוד מצווה אחת שנתקיימה בירושלים , ואשר באה לחבר יחד את כל ישראל ללימוד תורה ומצוותיה , והיא מצוות הקהל ( דברים לא , י-יב , ( שזמנה בחג הסוכות שבמוצאי שנת השמיטה . תוקעין בחצוצרות בכל ירושלים , ומביאין בימה גדולה ושל עץ היתה , ומעמידין אותה באמצע עזרת נשים [ שבבית-המקדש ] והמלך ... יושב עליה כדי שישמעו קריאתו , וכל ישראל העולים לחג - מתקבצים סביביו ... והמלך ... קורא בפרשיות שאמרנו ... משרשי המצוה : לפי שכל עיקרן של עם ישראל היא בתורה ... על כן ... ראוי שיקהלו הכל יחד ... לשמוע דבריה אנשים ונשים וטף ... שהיא [ התורה ] כל עיקרנו והודנו ותפארתנו ... ונוהגת מצוה זו בזמן שישראל על אדמתם ... זאת המצוה עמוד חזק וכבוד גדול בדת ( ספר החינוך , מצווה תריב . ( חלק מהמצוות שנהגו בזמן הבית בירושלים , ושורה ארוכה של דינים ומנהגים נוספים שנהגו ונתחדשו לאחר חורבן הבית , נתקיימו בבירתה הרוחנית של האומה גם לאחר החורבן . העלייה לרגל לירושלים היתה תופעה רווחת אף לאחר החורבן . על הפסוק הנך יפה עיניך יונים ( שיר השירים ד , ב , ( נאמר במדרש : מה יונה זו , אף על פי שאת נוטל גוזליה [ מ ] תחתיה אין מנחת שובכה לעולם , כך ישראל , אף על פי שחרב בית המקדש , לא בטלו שלש רגלים בשנה ( שיר השירים רבה לפסוק . ( אכן מעתה העלייה לרגל כרוכה בעצבות , בקריעת הבגד , שלא כעלייה לרגל בזמן שבית-המקדש היה קיים . וזהו תיאורה במדרש איכה רבה : יאלה אזכרה' - אמרה כנסת ישראל : לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים וסלי בכורים על ראשי ... המשכימים היו אומרים : קומו ונעלה ציון אל הי _אלהער [ ירמיה לא , ו . [ בדרכים היו אומרים : 'שמחתי באומרים לי בית ה' נלך' ( תהילים קכב , א . ( בירושלים היו אומרים : 'עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים' [ שם , פסוק ב . [ בהר הבית היו אומרים : 'הללו אל בקדשו' [ שם , קנ , א . [ בעזרה היו אומרים : יכל הנשמה תהלל יהי [ שם , פסוק ו . [ ועכשיו - יאדדם עד בית אלהים' [ שם , מב , ה ] - דמומה סלקא ודמומה נחתא = ] בדממה עולה ובדממה יורדת ... [ לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים ואומרת שירות וזמרים לקדוש ברוך הוא , שנאמר : 'בקול רנה ותודה המון חוגג' [ תהילים מב , ה ] - ר' לוי אמר : כהדין אגנונא דמיא _, דלא פסיק לה ביממא ולא בלילא , וכדון חמשה עולים וחמשה יורדים = ] כאותו אגן מים , שאינו פוסק לא ביום ולא בלילה , וכקבוצה קטנה של חמישה חמישה אנשים , עולים ויורדים ] ( איכה רבה א , טז [ מהדורת בובר , מ ע " א-מ ע"ב . ([ העלייה לאחר החורבן אינה דומה לעלייה בעת שבית-המקדש היה קיים . שזו האחרונה דמתה לזרם מים בלתי פוסק . אך לאחר החורבן עולים לירושלים בקבוצות קטנות ובעגמומיות וקדרות . זכר למצוות הקהל נתחדש בימינו . הראשון שהגה את הרעיון לחידוש מעמד הקהל ליד הכותל המערבי היה הרב אליהו דוד

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help