sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים רגליהם של העולים לבית ה' עומדות בשעריך ירושלים . ירושלים חומות הקיפו אותה מימי קדם , ועם התפשטות העיר נבנו סביבה חומות נוספות , כדי להגן על פרווריה הנוספים ותושביה . המקורות הקדומים , וכן יוסף בן-מתתיהו , יליד ירושלים ותושב העיר , מתארים את החומות בימי הקדם , וחפירות מדעיות חשפו שרידים מהן . וירושלים והר הבית - חומות מקיפים אותם גם היום , ושבעה שערים פתוחים בהן . שבעה שערים אלה מאיירים את שבעת בתיה של אמנת ירושלים שנכרתה במלאת עשרים וחמש שנה לירושלים הבנויה , כעיר שחוברה לה יחדיו . ועל העתיד נאמר כי שבעה חומות מקיפין ירושלים : של כסף ושל זהב של אבן יקרה של פוך של ספיר של כדכוד ושל אש , וזיוה יזהיר מסוף העולם ועד סופו , חומותיה של ירושלים ושעריה וחומות בית ה ' ושעריו - דברי נביאים וכתובים . מאמרי חכמים ומדרשי אגדה מלאים תהילתם , זיוום ויופיים . דברי ישעיהו הנביא : ונתתי להם בביתי ובחומתי יד ושם ... שם עולם אתן לו אשר לא יכרת ( נו , ה ) מבוארים באגדה לאמור : ואין ביתי אלא בית המקדש ... ואין חומותי אלא ירושלים . וכן נאמר מפי ישעיהו הנביא : וקראו לך עיר הי ציון קדוש ישראל ... וקראת ישועה חומתיך ושעריך תהלה ( ס , יד-יח . ( ומשורר תהילים מבקש : היטיבה ברצונך את ציון , תבנה חומות ירושלים ( נא , כ , ( שהרי אהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב ( תהילים פז , ב , ( ואמר לו הקדוש ברוך הוא : מחבב אני בתי כנסיות ובתי מדרשות , ולמי אני מחבב יותר מהם ? שערי ציון , שהיא פלטין שלי . רושלים היא מציאות , ירושלים היא מושג ; ירושלים היא ( כיסופים ירושלים , היא ירושלים שלמעלה היא ירושלים היסטוריה היא ; ירושלים נשמת האומה היא ירושלים שלמטה , , ; היא גופו של ישראל ; ירושלים היא עירו של הקדוש ברוך הוא ( ויקרא רבה ב , ב , מהדורת מרגליות , עמ ' לז , ( ירושלים היא בירת ישראל ; ירושלים היא מרכז העולם , ירושלים היא הקומט שבשחור העין ( דרך ארץ זוטא , ט . ( ירושלים היא עבר , הווה ועתיד - חלום שנתגשם . אין לך כינוי של יופי , אהבה ושבח שלא הורעף על ירושלים , ורבו מספור ספרים ומאמרים שנתחברו בעניינה . הספר שלפנינו מצטרף לשורה נכבדה זו של ספרות על ירושלים . מחברו , ד " ר מרדכי נאור , טרח והעלה , בצורה נאה ומרוכזת , את דברי ימיה ודורותיה זה כשלושת אלפים שנה . משנתבקשתי להקדים לספר דברי מבוא , נתלבטתי לא מעט . וכי מה ניתן לומר שטרם נאמר בעניינה של ירושלים ? במה שאומר לא באתי אלא להדגיש עניינים מספר בעניינה של ירושלים שנאמרו , בשעתם וחשובים הם לשעתנו , שעה של עצמאות מדינית יהודית וקיבוץ גלויות , שעה של עיון בעבר , הווה ועתיד . מבקש אני להעמיד בתחילתם של דברים מזמור אחד מיוחד שבספר תהילים , הוא מזמור קכב , שאין ערוך לעצמתו וליופיו . ממנו פינה וממנו יתד לעולמה הרוחני , התרבותי והמדיני של ירושלים . וזו לשון המזמור : שיר המעלות לדוד שמחתי באמרים לי בית הי נלך ; עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלם : ירושלים הבנויה כעיר שחברה לה יחדו : ששם עלו שבטים שבטי יה עדות לישראל להודות לשם הי : כי שמה ישבו כסאות למשפט כסאות לבית ח ז שאלו שלום ירושלם ישליו אהביך : יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך : למען אחי ורעי אדברה נא שלום כך : למען בית ה' אלהינו אבקשה טוב לך . מתי נאמר המזמור ומי אמרת ופרטי תוכנו - ההליכה לביתהמקדש , העמידה בשערים , בניינה של ירושלים וחיבורה יחדיו , עדות השבטים , הכיסאות למשפט והכיסאות לבית דוד , התפילה לשלומה , לשלוותה ולטובתה של ירושלים , חילה , ארמנותיה ואוהביה של ירושלים - מה משמעותם ? עמדו על כך , בדברים מאלפים , פרשנים והוגים , ונציין לאחדים מהם . אמר רבי אברהם אבן עזרא ( המאה הי"ב : ( אמר רבי משה , כי זה השיר אמרו דוד שיאמר עם הזמירות בבית השם בעת שיבנה הבית . ורבי ישועה אמר , כי זה בעבור הבית שהקים לו דוד בציון . ויש אומרים , על הבית השלישי כל אחד מישראל אומרים שמחתי באומרים הם עולי רגלים ( ביאורו לתהילים שם . ( והוסיף ואמר הרד " ק ( ר ' דוד קמחי , שלהי המאה הי '' ב והמחצית הראשונה של המאה הי " ג : ( והמזמור הזה מאמר בני הגלות , ומרוב תאותם לבנין בית המקדש , יזכרו עלות ישראל לרגלים וידברו על לשון האבות שיהיו בזמן הבית ( ביאורו לתהילים שם . ( בימי דוד טרם נבנה בית ה . ' לפי הפירוש האחד דוד המלך אמרו בעבור הבית שהקים לו דוד בציון , ולפי הפירוש האחר דוד המלך אמרו כדי שייאמר בעת בניין בית-המקדש . מהמשך המזמור , שבו מדובר על כסאות לבית דוד שישבו בירושלים , משמע שנאמר בעת שכבר מלכו בו מלכים מבית דוד . מהלשון ירושלים הבנויה משמע שחזרה ונבנתה , ואולי זה מזמורם של שבי ציון בימי בית שני , שבהם שוב היתה ירושלים בנויה . ועוד פירוש הוא שבני ישראל יאמרוהו על בניין הבית השלישי . ואכן אלה ואלה דברי אלוהים חיים , ודברי המזמור משותפים הם לכל הדורות - לדורו של דוד מלך ישראל , לעת בניין ביתהמקדש , הראשון והשני , לבניין הבית השלישי , לבני ציון ולבני פזורה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help