sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

כך חשבו במקביל על אפשרות נוספו ! לחלוקתה של ירושלים . דובר על חלוקה תפקודית , ובחלוקה כזו יהיה למקומות הקדושים מעמד מיוחד , בין לאומי . שאר חלקי העיר יחולקו במסגרת הסידור המדיני הכללי . כך או כך , בירושלים היתה מידה רבה של חפיפה בין החלוקה המרחבית ובין זו התפקודית , שהרי המקומות הקדושים נמצאים רובם ככולם בחלקה המזרחי של העיר . סוגיית ה'מסדרונות' אל ההתלבטות בשאלת ירושלים נוסף גם ההכרח לדאוג לחיבור פיסי בין החלק היהודי של העיר ובין המדינה היהודית . בתכניות שהציגו הבריטים בשנת 1937 הוקף אזור ירושלים כולו בשטח המדינה הערבית העתידה לקום . לפיכך היה הכרח לדרוש מסדרון יבשתי מירושלים אל שפלת החוף , המרכז הפוליטי , החברתי והכלכלי של היישוב היהודי . על פי התכנון הבריטי , ירושלים נועדה להיות מובלעת מנדטורית , שתחובר אל נמל יפו במסדרון העובר בדרך נחל נחשון ( דרךשער הגיא ) אל לטרון , ומשם לשדה התעופה הבין לאומי בלוד וליפו . מאחר שרצועה זו היתה 'תפוסה , ' הציעה הסוכנות בתכניתה מסדרון יהודי מקביל , מדרום למסדרון הבריטי : נחל רפאים , עמק האלה , צומת ראם ( מסמייה ) ומשם לגדרה-רחובות . הבריטים לא קיבלו את התכנית הציונית . בכל התכניות שלהם — מתכנית פיל , דרך מסקנות ועדת וודהד בנובמבר 1938 ותכנית החלוקה המשופרת של ועדת הקבינט הבריטי בשנים , 1944-1943 וכלה בתכנית מוריסון גריידי האנגלית אמריקנית ביולי — 1946 השאירו הבריטים את ירושלים תחת שליטתם . חריג מבחינה זו היה מעמדה של העיר על פי 'הספר הלבן' הבריטי ממאי 11939 שם נקבע , כי העיר כולה תהיה למעשה בשליטה ערבית . תגובתו של בן גוריון לתכנית זו היתה חריגה בהתאם : הוא דרש בשם התנועה הציונית את העיר כולה . אחרי 1939 לא חזר עוד שום גורם מעוניין שהכיר את המציאות בירושלים להציע ריבונות ערבית או יהודית בעיר . יוצא מן הכלל בעניין זה היה המתווך מטעם האו"ם , הרוזן פולקה 3 _ינדוט , שביוני 1948 הציע לכלול את ירושלים במדינה הערבית . גם ישראל וגם מדינות ערב דחו את תכניתו . הציונים מצדם לא חזרו על דרישה לריבונות בכל העיר , והם אף לא הציעו , עד שנת , 1948 שירושלים תחולק בין היהודים ובין גורם ערבי זה או אחר . הצעותיהם בתקופה זו התרכזו בחלוקת ירושלים בין היהודים ובין הבריטים _ואחר כך בין היהודים ובין ארגון האומות המאוחדות . על כל פנים , בשנים , 1945-1939 נוכח מלחמת העולם ומדיניות 'הספר הלבן' של בריטניה , חזרה התנועה הציונית לעסוק בשאלות יסוד של קיומה _pxD _w : _Vx עלייה , התיישבות והסטייה של בריטניה מתמיכתה בהצהרת בלפור . בשלב ההוא לא היה מקום לדיון 'מותרות' כשאלת הסידור המדיני הרצוי בירושלים . משחזרו הבריטים בשנת 1946 לדון בחלוקה ובמאי 1947 הוקמה ועדת החקירה של האו"ם לשאלת ארץ ישראל , ( unscop ) הדיונים המדיניים התנהלו בהקשר אותה נכונות שגילתה ההנהגה הציונית כבר בשנים 1938-1937 לחלק את ירושלים בין היהודים ובין

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help