sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

( שרת , ( ראש המחלקה המדינית בסוכנות _ואחר כך שר החוץ . בדרך כלל פעלו השניים כנושא זה מתוך הסכמה מלאה . דעותיהם נחלקו רק עם סיום הפרשה , בשלהי שנת . 1949 משעלתה לראשונה , בסוף שנת , 1936 האפשרות שארץ ישראל תחולק בין היהודים והערבים , היתה תגובת ההנהגה בעניין ירושלים נחפזת במקצת , ובינואר 1937 הסכים בן גוריון לוותר על שלטון יהודי בירושלים . הוא אמר כמרכז מפא"י : ... ' ברור שהעיר ירושלים ובית לחם מוכרחות לצאת מן החשבון . זה צריך להיות שטח אינטרנציונל תחת שלטון עליון של אנגלים בהנהלה מקומית — יהודית ערבית . ' ההתנגדות לדברים אלו בקרב שוללי החלוקה ומחייביה כאחד היתה נחרצת , ובן גוריון נסוג מעמדתו . באפריל 1937 אמר , כי אין הוא מתאר לעצמו שמישהו יתמוך בתכנית חלוקה כלשהי , בלי שלפחות חלק מירושלים יהיה בידיים ציוניות . מכאן ואילך , במהלך דיוניה של ועדת החקירה הבריטית הממלכתית ' ) ועדת פיל ( ' ועוד לפני שהוגש דיךוחשבון הוועדה ב 7 ביולי , 1937 גובשה תפיסה ציונית מקורית בשאלת עתידה של ירושלים . עיקרה של תפיסה זו היה , שהסיכוי לריבונות יהודית בירושלים טמון בחלוקתה . חשוב לזכור , שזה היה רעיון ציוני מראשיתו , ושום גורם אחר בעל עניין בירושלים , והיו רבים כאלה , לא הציע לחלק את העיר . הצעת הציונים לוועדת פיל גישה ציונית זו שוכללה בחודשים הבאים לכדי תכנית ממשית שהוגשה ל'ועדת פיל' בראשית יולי , 1937 ערב פרסום הדין וחשבון שלה . אפשר למצוא בתכנית זו שלושה עקרונות יציבים , שלא השתנו בהמשך והיו למעשה לתקדים בדיוני החלוקה השונים בעשור שקדם ל . 1947 הבהרתם תסייע בידנו במידה רבה להסביר את צעדיה של ההנהגה הציונית מאוחר יותר : א . התנועה הציונית דוגלת בחלוקה מרחבית של ירושלים , כלומר מציעה להפריד בין העיר העתיקה וחלק מן העיר החדשה במזרח ובין עיקר העיר החדשה , במערב , אותו החלק שבנייתו החלה במאה התשע עשרה . ב . כל תושבי ירושלים היהודים יהיו אזרחי המדינה היהודית , לרבות אלה שיישארו בחלקה המזרחי של העיר , שלא יהיה כריבונות יהודית . הרצון להפיק יתרונות מן העובדה שרוב תושבי העיר היו יהודים , עבר כחוט השני במשך כל הדיונים על המדיניות בשאלת ירושלים ו ההנחה היתה , כי הרוב היהודי היציב בירושלים חייב להניב עם הזמן גם פרי מדיני כלשהו . ג . הר הצופים דהיינו האוניברסיטה העברית ובית החולים 'הדסה , ' יהיו תחת ריבונות , יהודית . זו לא היתה הכרעה גיאוגרפית גרידא , שכן מאחורי תביעה זו עמד הרעיון , שגם אם ירושלים לא תהיה בירתה של המדינה היהודית , היא תישאר מרכזו הלאומי והרוחני של העם היהודי בעולם כולו , וההנהגה הציונית ייעדה לאוניברסיטה העברית מקום מרכזי בקביעת מעמדה של ירושלים כתור מרכז יהודי , רוחני ותרבותי . בעיית המקומות הקדושים בירושלים הטרידה מאוד את המדינאים הציונים . אולי משום

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help