sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

ציונות ללא ציון ? עמדת הנהגת היישוב ומדינת ישראל בשאלת ירושלים 1949-1947 , מוטי גולני המדיניות הציונית והישראלית כשאלת ירושלים בשנים 1949-1947 נתפסת בדרך כלל בתור מדיניות בת זמנה ; דהיינו מקובל לראות בה נסיון של ההנהגה להגיב למתרחש בירושלים על פי נתוני אותו זמן . עם זאת , אפשר לנסות ולבדוק אותה מפרספקטיבה היסטורית אחרת , ולבחון את האפשרות שהוויתור הציוני על שלטון יהודי בירושלים בנובמבר , 1947 ההשלמה עם חלוקת העיר בקיץ 1948 וההכרזה על ירושלים כבירת מדינת ישראל בסוף שנת — 1949 כל אלה היו פרי תפיסה מדינית אחת , שגובשה כבר עשר שנים לפני כן , בשנת , 1937 בזמן הוויכוח הראשון על שאלת חלוקתה של _ארץ-ישדאל המנדטורית . לתפיסה הציונית בשאלת ירושלים היו שלושה יסודות חשובים שליוו אותה כל העת , לעתים תוך השלמה ולעתים בסתירה זה לזה . היסוד הראשון , הבסיסי , היה היחס הערכי והעקרוני של התנועה הציונית לזרמיה , שבוטא באמרה כי 'אין ציונות ללא ציון . ' היסוד השני היה המחלוקת בדבר הפתרון המדיני הרצוי לשאלת ירושלים , וכאן נעסוק בגישתה של ההנהגה שייצגה את הרוב בתנועה הציונית , ביישוב ואחר כך במדינת ישראל . מקומה הנפרד והמיוחד של העיר בכל הצעה מדינית לפתרון השאלה של ארץ ישראל הצריך חשיבה מקורית בכל הקשור לעתידה של ירושלים . מדיניותה של ההנהגה הציונית בעניין זה גובשה כבר בשנת , 1937 כפי שנראה בהמשך , והיא לא השתנתה מעיקרה עד שנת . 1947 היסוד השלישי בתפיסה הציונית היה חשוב כמיוחד בתנאים של שנת 1947 והשפיע יותר מן האחרים על מדיניות ההנהגה בשאלת ירושלים כתקופה זו . עיקרו היה בהערכה , כי המשך קיומו של היישוב היהודי מותנה בריבונות מדינית בחלק _מארץ ישראל לפחות . בתנאים מסוימים הערכה זו עודדה דרישה ציונית לריבונות בירושלים או בחלקים ממנה ן במקרים אחרים , כמו בשנת , 1947 היא קידמה דווקא את ההכרה בהכרח לוותר על ירושלים כולה . בהנהגה שקבעה את קווי המדיניות בשאלת ירושלים כשנים 1949-1947 נותרו שני אישים שהיו בעלי תפקיד בולט בעיצובה של המדיניות הציונית כבר בשנים ; 1939-1937 דוד בךגוריון , יושב ראש הנהלת הסוכנות ואחר כך ראש ממשלת ישראל , ומשה שרתוק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help