sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

מכאן נערוך סיור להכרת החלק המערבי של הרובע בתש "ח . זה שמרחוב היהודים מערבה כונה קטע ב . ' כעוד שהחלק המזרחי כונה קטע א . ' חלוקה זו וכן אתמיקום העמדות קבע אברהם הלפרין בתוכנית ההגנה המפורטת . שהכין עוד בתקופת מלחמת העולם השנייה . כמעט כל תוואי הסימטאות ולעיתים מראה החזית החיצונית של המבנים נותר , והדבר מקל עלינו לשחזר ולהבין את אשר נתרחש כאן בתש"ח . התקופה שנתמקד בה הינה בעיקר 'מתקפת היומיים' 17-16 ) במאי . ( שבה נכבש כל קטע ב' בידי הערבים המקומיים . ובכך נוצר איום ממשי ראשון על קיומם של תושבי הרובע ומגיניו . תוצאותיה של התקפה זו הינן הרקע לנסיונות הפריצה , שעמדנו עליהם קודם לכן . מכאן נחצה באלכסון את מגרש החניה לכיוון צפוךמערכ , עד לרחוב היהודים . ממנו נעלה מערבה , כרחוב התופים , ונגיע לרחוב חב"ד . ממש מולנו ניצב בית מס' , 76 שעקב היותו רכוש ארמני לא שוקם . כאן היתה הכניסה לעמדת אבידן . עמדת הצלב מצויה 30 מטר מערבה מאתנו , ומשם גלשו הערבים לעבר עמדת אבידן ביום ראשון 16 ) במאי , ( עם פתיחת מתקפת היומיים . למחרת היום 17 ) במאי ) בשעות _אחר הצהריים פונתה עמדת אבידן בלחץ הערבים , ומגיניה נסוגו דרך סימטת קרלין לעבר עמדות חזן ו'חכורה , ' מהן השיבו אש לעבר עמדת אבידן ומנעו אתהערבים מלגלוש מעמדה זו עוד 70 מטר דרך סימטת קרלין ( רח' ברקאי והתופים של ימינו , ( לעבר מרתפי כתי הכנסת הספרדים , שבהם מצאו מחסה מאות אזרחים . נקבי הכדורים שאנו רואים בחזית הבית מס' 76 ברח' חב"ד נותרו מאותם ימים , וזוהי העמדה היחידה שבה ניתן להצביע על שרידי הקרב . מעמדת אבידן אנו ממשיכים צפונה ברח' חב"ד עוד _כ 50 מטר . כאן נעצור בפינת רחוב המלאך , העולה מערבה . בתש"ח נקראה הסימטה רחוב 'הבעל שם טוב' או בשמה העממי , הנפוץ יותר 'סימטתהבעשטים . ' נפנה ונעלה ברחוב המלאך . מימין , מצפון , במקום שנמצא בו הבית הפינתי מס' , 2 היתה עמדת לילית , שתפקידה היה לחסום את המעבר ממעלה הרחוב , שכן במרחק של 40 מטר מערבה מכאן , על יד בית מס' 6 ברחוב המלאך , היה בעבר קימור קטן ומתחתיו קיר בטון — ציון הגבול של הרובע היהודי בתקופת המנדאט . הקימור נהרס בפיצוץ עז של הערבים בשעות אחה"צ של 17 במאי , בעת פתיחת התקפתם המוחצת על הרובע היהודי . אנו ממשיכים לעלות ברחוב . בתש"ח היה כל האזור מאוכלס רק בערבים ונוצרים , אם כי בראשית המאה היו מרבית החצרות כסביבה מאוכלסות ביהודים . עדות מוחשית לכך נוכל למצוא בהמשך . בפינת רח' המלאך _ורח' הנבל . מול כתובת רחוב הנבל נבחין בטבלת אבן ועליה חקוק בירוק סיפורה של משפחת מזרחי . שמהמאה השבע עשרה ועד לסוף המאה התשע עשרה גרה במקום זה . עתה אנו עולים מערבה עד לרחוב אררט . זהו גבולו המערבי הברור של הרובע היהודי גם בשיא התפשטותו , שכן חומת הרובע הארמני , שתלווה אותנו בהמשך דרכנו צפונה לאורך רחוב אררט , היתה למחסום בפני תושבי הרובע . אגב , החומה ממחישה יפה לנו ולאחרים מהו ההבדל העקרוני שבין הרובע היהודי , המתכווץ ומתפשט בהתאם לגודל האוכלוסיה , לבין הרובע הארמני . המצוי כאן מאות בשנים . ' הצד השלישי' — הגורם הבריטי צוטה על הרובע /

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help