sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

מיד פנימה . בעקבותיהם ניכנס גם אנו . לפנינו כתובת אבן הקבועה בקיר והמספרת על אותו לילה . כאן נעצור , ובמקום להמשיך בעקבות לוחמי הפלמ"ח בכביש היורד לרובע — אנו ממליצים לרכוש כרטיסים ולעלות לטיילת החומה ולתצפית . נטפס במדרגות הצרות , ואנו על גג מגדל השער . כאן נעצור ונבחין מולנו במספר מבנים . ממולנו , בפינה — החלק הדרומי והעתיק של הרובע הארמני , המוקף כאן חומה . שער הכניסה שמתחתינו ( אחד מארבעה ) מוליך לחלק העתיק של הרובע ואזור מוסדותיו . אזור זה נכבש בידי כיתה מתוך מחלקת הפריצה של הפלמ"ח מידי כוח הלגיון הקטן , שהיה ברובע הארמני באותו לילה . בניין בית הספר הארמני הינו הבית המוארך בן ארבע הקומות ( האחרונה חדשה , ונבנתה לאחר תש"ח . ( כאשר עומדים מתחת לבית הספר , מבחינים היטב בנקבי הכדורים שנורו בעיקר לעבר החלון המזרחי בקומה השלישית , הפונה לרובע . בניין זה שימש כמפקדה הקדמית של הלגיון בעשרת ימי הקרב של הרובע . השער וכל פרוזדור הפריצה של הפלמ"ח , לאורך 250 מטר , היו בידי מגיני הרובע כבר בערב יום חמישי 13 ) במאי , ( בתום מבצע 'שפיפון . ' למחרת נעזב השער עקב לחץ ערבי מכיוון הרובע הארמני והר ציון ( שהיה עוד בידי הערבים , ( שוב נתפס , אך מגיניו נאלצו לסגת ממנו לעבר ה'חכורה' מיד עם פתיחת מתקפת היומיים על שער יפו , בשעות לפני הצהריים של 16 במאי . טור החנויות הארמניות מימין , ממזרח לשער , היה כאן כבר בתש"ח . לעומת זאת , הבניין המוארך , בן שלוש הקומות הסמוך לו ' ) בית _גלובקיאן , ( ' הינו חדש — כצריח המסגד מצפון לו . כאשר נכנסו אנשי הפלמ"ח לבית השער שמתחתינו , מצאו בו מקלע שהערבים נטשוהו . ספק אם היה בהם אחד שידע , שלפניו מצוי כוח החלוץ של הלגיון הערבי , ובו כמה עשרות חיילים , אשר התמקם כאן וברובע הארמני בבוקר הקודם . חייליו ניסו לעצור את 'הפורצים' גם מכיוון _בית הספר , אולם לאחר קרב רימונים קצר הונסו אנשי הלגיון לעבר הרובע . באותה שעה פנה אליהו סלע ' ) רעננה , ( ' קצין המבצעים של 'הפורצים , ' למרדכי גזית , מפקד יחידת ' עציוני' בהר ציון , ודיש ממנו להכניס מיד את אנשיו המפוזרים בהר לרובע היהודי . גזית קיבץ את אנשיו _חיל-המחץ של תש " ח —הפלמ " ח

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help