sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

ערבים הגורם הצבאי הערבי העיקרי שנלחם בשלב הראשון של המלחמה היו ערביי _ארץ-ישדאל . כ 300 , 000 ערבים במרחב ירושלים היו מאורגנים במסגרות משפחתיות ( חמולות ) אזוריות , הפועלות לפי האינטרסים של אבות המשפחה וזקני הכפר . מבחינה דתית התחלקו הערבים בעיר עצמה ל , 300 ו 3 נוצרים לעומת 33 . 860 מוסלמים . ריכוזים גדולים של נוצרים היו גם באזור בית לחם ובית ג'לא ( כ ( 15 , 000 ובסביבות רמאללה ( אין נתונים מספריים . ( על השליטה בציבור נלחמו שתי מפלגות , אשר קמו על רקע תחרות בין משפחות , _הנשאשיבים והחוסיינים . הנשאשיבים שמרו על זיקה למשפחת ההאשמים , שליטי עכר הירדן המזרחי . החוסיינים , אשר השפעתם הקיפה את הרחוב הערבי , שלטו בוועד הערבי העליון , על כספי הוואקף המוסלמי והקאדים המטיפים במסגדים . תוכניתם היתה י הכחדת היישוב היהודי _pxD mr > . _Vx ירושלים וסביבתה הקרובה היו נתונות להשפעתם החזקה ולשליטתם . רמת הארגון הצבאי היתה נמוכה . הגוף הטרום הצכאי אשר היה קשור לחוסיינים היה הפותואה , שלרשותו עמד פוטנציאל אנושי טוב . כמות האנשים שארגון זה יכול היה לגייס היתה כמעט כלתי מוגבלת , רמתם הבסיסית טובה , ביחוד הכפריים , והשטח הערבי הרצוף איפשר ארגון ואימון הכוחות . לכפריים היה נשק פרטי ( לפי הערכות שונות , הכפרים הסמוכים לירושלים יכלו לרכז עוצמה של כ 1 , 300 רובים מסוגים שונים . ( מקורות אספקה נוספים עמדו לרשותם , ואף כוח אדם מאומן מבין המשתתפים במאורעות , עריקי הצבא הבריטי ופליטים שונים ( יוגוסלבים , פולנים ואחרים ) הגדילו את אפשרויותיהם . עקב המשבר שהציבור הערבי נקלע לתוכו עם תחילת המאורעות ( בסוף ( 1947 נוסד ועד חירום ע"י החוסיינים , והוא הקים יחידת 'משמר לאומי' לצורכי הגנה והטיל פיקוח על תחבורה , מסחר , רפואה , מחסומים וכדומה . בד בבד הגיעו 'מתנדבים' — שכירים בגיוס מלא , אשר התמקמו בעיקר בשכונות הדרומיות . התארגנות זו זכתה לסיוע מוסווה של השלטונות הבריטיים . בסוף חודש דצמבר 1947 מונה עבדול קאדר אל חוסייני למפקד מחוז ירושלים הערבית , והוא הקים פיקוד ערבי מרכזי , איחד את הארגונים 'לוחמי הקודש ( הג'יהאד ) _אל מוקדס' ו'המשמר הלאומי , ' פתח בפעולות גיוס מזורזות , ארגון ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help