sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

ירושלים במלחמה דוד בן גוריון ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של ישראל , דוד _בךגוריון , נדרש פעמים רבות לנושא עמידתה של ירושלים במלחמת העצמאות . מתוך דבריו הרכים בנושא זה בחרנו להביא קטע מנאום שנשא בט"ו בטבת תש"י 4 ) בינואר , ( 1950 זמן קצר לאחר שהממשלה והכנסת החליטו — בעקבות מאמציו ולחצו של בן גוריון — לקבוע את ירושלים כבירת המדינה , ולהעביר אליה את משרדי הממשלה , שעד אז שכנו בתל אביב . ידענו שאין זו רק מערכה צבאית , אף לא רק מערכה מדינית . בפרשת ירושלים כרוכים מאבקים היסטוריים החורגים ממסגרת אינטרסים צבאיים ומדיניים . ובמשך דברי עוד אגיד משהו על המסגרת ההיסטורית והאידיאית של בעיית ירושלים . אבל כרגע אני רוצה לקבוע מסגרתה הארצית של ירושלים . אינה יכולה להיות ירושלים יהודית בלי ארץ יהודית . ולמען ירושלים כשלעצמה היה הכרח להגן על כל יישוב ויישוב — ועל דרכי התחבורה . והדבר לא היה כה פשוט וק ל — כשהשלטון לא היה בידינו . אני מתכוון לתקופה שלפני פלישת צבאות ערב , כשהמנדט עוד היה קיים , והשלטון הזר לא היה כל כך ידידותי , וכפי שאמר לי אז הנציב היו בארץ לא פחות מ 75 , 000 חיילים בריטים , _והיהגנה' היה שומה עליה להבטיח קיום היישובים ודרכי התחבורה נגר הכנופיות המזוינות של ערביי ארץ ישראל וערביי הארצות השכנות — למעשה חיילים ערבים מוסווים — מבלי להסתכסך בסכסוך צבאי עם הצבא הבריטי ... כוחות היהגנה היו קודש להגנת היישוב ודרכי התחבורה , וכשרונם לעשות זאת במשך חמישה חודשים וחצי — מסוף נובמבר ועד אמצע מאי , כשהוכרזה המדינה — היא אחת העלילות המופלאות ביותר בתולדותינו . ואינה נופלת בחשיבותה מפעולותיו ונצחונותיו של צבא הגנה לישראל לאחר קום המדינה . אלמלא עמד לנו כוחה של ה הגנה' בכל הארץ ובירושלים עד 15 במאי — לא היתה המדינה קמה וצבא הגנה לישראל לא היה נוצר . היו לנו למעלה משלוש מאות נקודות יישוב מפוזרות בכל הארץ , והיה צורך להגן על כל נקודה ונקודה . בתוכן היו נקודות מבודדות ומנותקות , כגוש עציון , יחיעם , הרטוב , _בן שמן ועוד , ואי אפשרהיה לקיים הנקודות מבלי לקיים קווי תחבורה בין נקודה לנקודה , בין כפר לכפר , בין עיר לעיר . ובימי המנדט לא יכולנו להכניס אווירונים בסתר - כאשר הכנסנו נשק ומכונות לתעשיית נשק . היו 'פרימוסים' אחדים שרכשנו בשנים הקודמות ובאורח פלא גם מממשלת המנדט בעצם ימי המהומות . אבל אלה לא הספיקו אלא למצבים ולמקומות מיוחדים , ושמירת התחבורה היבשתית בין חלקי ארץ שונים ובין היישוב כולו ובין ירושלים — היתה שאלת חיים ומוות ...

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help