sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:508

לוח 1 מראה כי בתקופת המנדט גדלה האוכלוסייה הלא יהודית בעיר פי שלושה , מכ 22 אל ף בראשית המנדט לכ 65 אלף ב . 1946 העדה המוסלמית גדלה מ 11 אלף ל 34 אלף , והקהילה הנוצרית מ 13 אל ף ל 31 אלף . מעניין לציין את היחס הכללי בין האוכלוסייה שהמשיכה להתגורר בעיר העתיקה לזו שהחלה להתבסס בעיר החדשה שמחוץ לחומות . באשר לעדה היהודית , הרי כבר בסוף תקופת השלטון העות'מאני נותרו בעיר העתיקה _כ 15 , 000 יהודים בלבד , בעוד שמחוץ לחומות חיו כבר קרוב ל 30 , 000 נפש . בתקופת מלחמת העולם הראשונה פחתה האוכלוסייה היהודית בכל העיר ירושלים ובכלל זה גם בעיר העתיקה . במפקד הבריטי הראשון ב 1922 היה המצב כדלהלן : בעיר העתיקה - כ 5 , 000 יהודים , בעוד שמחוץ לחומות המשיך המצב לעמוד על קרוב ל 30 , 000 נפש . בסוף תקופת המנדט הבריטי נותרו כבר בעיר העתיקה כ 2 , 000 יהודים בלבד , בעוד שמחוץ לחומות חיו קרוב ל . 100 , 000 הידלדלות זו באוכלוסייה היהודית בעיר העתיקה הביאה גם לחוסר התפתחות ובנייה של מוסדות ומבנים יהודיים בעיר העתיקה בכל תקופת המנדט , פרט להשלמת הבנייה של ישיבת 'פורת יוסף' בראשית תקופה זו , שהייתה למעשה המשך הפעילות מן התקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה . יתרה מכן , מוסדות ועמדות יהודיות רבות בחלק זה של העיר נעזבו וננטשו בתקופה זו , והנוכחות היהודית בו הצטמצמה ביותר . בניגוד למצב בקרב העדה היהודית , אוכלוסיית העדות הלא יהודיות ( המוסלמית והנוצרית ) שהתגוררה בתוך העיר העתיקה גדלה בתקופת המנדט . בעוד שבסוף התקופה העות'מאנית התגוררו בעיר העתיקה כ 20 , 000 נפש ובעיר החדשה מחוץ לחומות כ 5 , 000 נפש , הרי שבסוף תקופת המנדט חיו כ 33 , 500 נפש בעיר העתיקה וכ 31 , 500 נפש מחוץ לחומות , מתוך אוכלוסייה כוללת של כ 65 , 000 לא יהודים בירושלים . בשלהי השלטון העות'מאני אפשר להבחין בבירור בירושלים בהבדלים בין הפעילות של הקהילה המוסלמית בעיר שנשענה על השלטון העות'מאני המוסלמי לבין זו של העדות הנוצריות שנסמכו על הכנסיות הנוצריות והמעצמות הגדולות . בתקופת המנדט , לעומת זאת , התגבש שילוב בין הערבים המוסלמים והנוצרים , כאשר הרכב האוכלוסייה נעשה לאומי יותר ומידת דתיותו פחתה והלכה . ההבחנה הייתה בראש ובראשונה בין יהודים לבין ערבים פלשתינאים , כאשר האחרונים כללו ערבים מוסלמים ונוצרים כאחד . אפשר אמנם להבחין בתוך העדות הנוצריות , בעיקר אצל היוונים אורתודוקסים והלטינים קתולים , בין מיעוט קטן שהיה אירופי במוצאו לבין הרוב המכריע של אוכלוסייתן 17 על תחילת תהליך הנטישה של יהודי ירושלים את העיר העתיקה ראו : יי בן אריה , עיר בראי תקופה , כרך א . ירושלים במאה התשע עשרה , העיר העתיקה ( להלן : בן אריה , העיר העתיקה , ( ירושלים , 1977 עמ' ; 435-434 כרך ב : ירושלים החדשה בראשיתה , ירושלים . 1979 על המשך הנטישה בתקופת המנדט ראו : בן אריה , 'התמורות' ( לעיל , הערה , ( 8 עמי , 428-427 ושם מקורות כקשר לירידה באוכלוסייה בתקופת מלחמת העולם הראשונה . 18 פרטים בכל הנושא הזה ראו : ר' יזרעאל , 'מלב הישוב היהודי לשכונת עוני נצורה , ' מי נאור ( עורך , ( הרובע היהודי כעיר העתיקה ירושלים , ירושלים , 1987 עמ' 19 . 243-184 על נושא זה ראו : ( 6 ( 1 . ) . ו וו ! ות 1 ןד 5 . . _יא 7-194 ו 1 _? 1 19 _יז 8 _^? 1- _י £ _7 . 1 , מ 01111 £ _1161 ו 1 ו 7116 _010 * /\ ו _. / ג / _£ . 40 . ין 1 _1499 . זו _310 _ייו 1 _יז 1 . ) _0 . _וו \ _# 1 ? 01€ 111 // ' < וייו / 9 _? 1- 11 11111 ! 1 ד 0 _^ ז _9 וח > /( 1 ן _* יטי _31 ד 1 _^^ : ווו . \( _111- ו . _1011 ( להלן : דייח יס , 'ירושלים . ( '

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help