sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:492

השיר התקבל , באותם ימים , כשיר אקטואלי בעל מסר לאומי פטריוטי , כי הוא נתן ביטוי לדו שיח טיפוסי שהתנהל אז בין הורים שנשארו בגולה לבין בניהם שעלו לארץ . אך מן הבחינה האנושית אולי טחו עינינו מראות את הצד השני של המטבע . החלוצים הצעירים שעלו אז ארצה והקימו יישובים ומחנות עבודה , ופיזזו וכרכרו בשירת 'אנו באנו ארצה , ' השאירו מאחריהם במקרים רבים זוג הורים זקנים , ללא פנסיה , ללא גמלת ביטוח לאומי וללא משענת כלכלית . הורים בגולה גידלו את בניהם בתקווה שבערוב ימיהם יהיה מי שיתמוך בהם ; אבל מה לעשות , הבן רוצה להיות חלוץ . באותה שנה , , 1924 זכה היישוב היהודי בארץ לתגבור החשוב ביותר שיכול היה לצפות לו בתחום הזמר . יואל אנגל , מבכירי המלחינים היהודים ברוסיה , עלה ארצה כדי להתמסר להוראה ולהלחנת שירי הארץ . בעת שהותו בגרמניה בדרך לכאן , הלחין את שירו של טשרניחובסקי 'אומרים ישנה ארץ ; ' ובהגיעו ארצה הלחין את 'שני מכתבים . ' את השיר הזה שרו והקליטו כמעט כל זמרי הטנור הארץ ישראליים בתקופת המנדט : יהודה הר מלח , יוסף גולנד , מרדכי רוט , אברהם וילקומירסקי ואחרים . שני מכתבים מלים : אביגדור המאירי לחן : יואל אנגל על — ניר : ז- לבן 1 -י 1 וצח — ; כשלג —• . . בא ? ד מכתב 1 : ? מן 1 ? הגולה - ן : - כותבת אם בךמעת עין : לבני הטוב בירושלים , אביך מת , אמך חולה , בא הביתה , בן חביב , בא הביתה , בן חביב , נחכה לך בלי הרף מן הבקר ועד הערב , בא הביתה , -1 בן 1 — חביב 1 _ , בא הביתה לאביב , בא הביתה , בא הביתה , בא , בן חביב . על ניר פשוט , אפור כאפר הולך | .. מכתב : ? -ז אל ן הגולה 7- - ; כותב חלוץ בדמעת עין וי שנת תךפ"ד בירושלים , _סלחי לי אמי החולה , לא אזוז מפה לעד , לא אזוז מפה לעד , אם עוד אהב תאהביני , באי הנה וחבקיני ולא אהיה ע 1 ד נע ונד , לא אזוז מפה לעד , לא אזוז , לא אזוז , לא , מפה לעד ! — המנון לפתיחת האוניברסיטה העברית אבן הפינה לאוניברסיטה העברית הונחה כאמור ב . 1918 האוניברסיטה נפתחה כעבור שבע שנים , ב . 1925 כבר הזכרנו לעיל שהזמר העברי כיבד את הנחת אבן הפינה בשיר ' ניצני שלום . ' ומה נכתב לכבוד פתיחת האוניברסיטה ? טקס הפתיחה על הר הצופים היה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help