sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:480

הקשיבו נא ! הקשיבו נא — בשמי שמים קול שופר המנסר ! הוי , שורו נא ! הוי , שורו נא על ההךים נאוו רגלי המבשר ! עורה , ל ל ל , עורה , ל ל ל , עורה , עוךה , עורה , עורה , עורה , עוךה , עוךה , עוךה , עוךה , התעוךךה ! עוךה , ישךאל ! קומו ! קומו בנעךכם ובןקניכם ומטיבם על שכמיכם , כל השואף לאור ולדרור — יקום ויבוא נא ! עוךה , התעוךךה ! עוךה , עוךה , עוךה , עוךה עוךה , הרנעוךךה ! עוךה , ישךאל ! הבה נגילה אנחנו מגיעים אל השיר העברי החשוב ביותר שנולד בירושלים באותם ימים . זהו השיר שתיעד את אווירת ההתלהבות והשמחה שאפפה את יהודי ירושלים בתחילת תקופת השלטון הבריטי . השיר המפורסם הזה — 'הבה נגילה' — ששרים אותו בכל קצווי עולם מערבות סיביר ועד ארץ האש , והקליטו אותו זמרים לאומיים ובין לאומיים , נחשב כמעט לתעודת הזהות של הזמר העברי . איך בא שיר זה לעולם י איש המפתח מאחורי השיר הוא אברהם צבי אידלסון , שקרא לעצמו בן יהודה . איש אשכולות היה : המלחין היהודי המקצועי הראשון בירושלים ובארץ כולה , מורה לזמרה ולנגינה , מעבד מוזיקלי , מדריך ומנצח מקהלות , חזן ומטפח פרחי חזנים , חוקר המוזיקה היהודית שליקט וכינס בשקדנות אלפי מנגינות יהודיות של בני כל העדות והשבטים . אידלסון היה ראשון המקליטים בארץ , וביתו בשכונת עזרת ישראל בירושלים היה אולפן ההקלטה הראשון בארץ . על כל אלה נחשב אידלסון לאישיות ציבורית רמת מעלה בירושלים של אז . כשהתחילו לחגוג בירושלים את יום הגאולה היו כל העיניים נשואות אל אידלסון , בתקווה שיוציא מתחת ידו את השיר האולטימטיבי שייתן ביטוי למאורעות ולרחשי הציבור . אידלסון נטל על עצמו את המשימה ; אך במקום להתנסות בהלחנת מנגינה חדשה שספק תיקלט ספק לא , העדיף לבחור מתוך האוסף שלו ניגון ששמע בחצרו של האדמו"ר מסדיגורה , ניגון ללא מלים , שנראה לו ראוי לאתגר הנדרש . הוא החליט לנסות אותו אצל תלמידיו בבית הספר למל בירושלים , שקלטו את הניגון בקלות . מכאן ואילך קיימות שתי עדויות : האחת אומרת שאידלסון ביקש מתלמידיו לסייע לו לחבר מלים מתאימות לרוח השעה , ומאחר שבימי חג וישועה נוהגים לומר תפילת הלל , השתמשו התלמידים בפסוק

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help