sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:474

ולפתע פתאום . כמזכרת נעורים , הם זוכים לשמוע אותו מעל במה בביצוע מקהלת צדיקוב ותזמורת בניצוחו של גרציאני . בעיניים מצועפות הם מצטרפים למקהלה ושרים את השיר , וכל הקהל נושא את עיניו אל השורות הראשונות באולם וצופה בהם בהשתאות . בשוב ה' מלים : תהלים קכו לחן : אברהם צבי אידלסון בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים . אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה : אז י י _אמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה . הגדיל ה' לעשות עמנו היינו שמחים . שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב . הזרעים בךמעה בתה יקצרו . הלוף ילך ובכה נשא משך הזרע 3 א יבא ברנה נשא אלמתיו . השושנה מה שרים על ירושלים בראש פינה , במזכרת בתיה וביסוד המעלה , ערב תקופת המנדט ? שרים בהתפעמות הנפש את הבלדה הישנה נושנה על פרח שבמשך שנים רבות פרח בשדות ירושלים עד שנקטף והושלך על אם הדרך , והוא מתפלל שמישהו ירים אותו וישתול אותו בחזרה כמקום שבו נולד , לבלב ופרח . שם השיר הזה הוא 'השושנה' או 'על אם הדרך . ' הוא נכתב והולחן באמצע המאה התשע עשרה על ידי מי שהיה הטרובדור של הזמר העברי באותה עת , _לאליקום צונזר , משורר עממי ומלחין שנדד עם חבורת 'כליזמרים' מקהילה לקהילה , בתחילה במזרח אירופה ואחר כך באמריקה , ושר את השיר החשוב הזה . שיר זה היה אחד הניצנים הראשונים של הזמר העברי בעת החדשה . עשרים שנה לפני העלייה הראשונה , בימים שבהם אליעזר בן יהודה אפילו לא חלם על החייאת הדיבור העברי , כבר הושר השיר הזה בעברית כשיר חול , להבדיל ממרבית השירים העבריים עד אז שהיו זמירות ושירי קודש . השיר 'השושנה' עורר התעניינות בירושלים הפיזית , המציאותית , לא זאת של מעלה , ועל פי העדויות היה גורם מאיץ בתהליך התחייה הלאומית , עד כמה ששיר יכול להיות גורם כזה . צונזר חתם את שירו במלים : 'ויחדש ימיך כימי עלומיך ולירושלים תשובי ברינה , ' וכל זה שנים לפני שנולדו המושגים חיבת ציון וציונות . מתוך חמשת בתי השיר אציג שניים נ את הראשון ואת האחרון .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help