sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:465

במכלול הרפרטואר של עזרא אהרון נמצא מגוון סגנונות כתיבה שאפשר לסווגם לקטגוריות מוגדרות על פי הרכיבים המוזיקליים שלהם ולפי דרכי הפיתוח של החומר המוזיקלי העומד בבסיסם . בראייה כוללת מאוד , יצירותיו המוזיקליות מייצגות ( א ) צורות מזרחיות טיפוסיות ; ( ב ) צורות מערביות ( במספר לא-רב ) ו ( ג ) צורות מעורבות המשלבות מזרח ומערב , וכן היבטים טיפוסיים של היצירה המוזיקלית הישראלית . במבט קרוב יותר על הקטגוריה השלישית בעיקר ראוי לציין את התופעות הבאות , שנמצאות לעתים בצורה זו או אחרת גם בקטגוריות האחרות : ( א ) שימוש בסולמות מערביים , ללא המיקרוטונליות המאפיינת את הסולמות המקאמיים המזרחיים אך תוך הכללת מעברים מזדמנים למודוסים המזרחיים ; ( ב ) מרבית השינויים המאפיינים מעברים כגון אלה נובעים מתפיסתו של המלחין , של מתן פרשנות וביטוי צלילי למילים ולתכנים מיוחדים של הטקסט _המולחן ; ( ג ) השילוב בין אלמנטים מזרחיים למערביים בא לידי ביטוי מיוחד בניגוד הדואלי שהוא מעמיד בין קטעים קצביים , קטעים מליסמטיים , קטעים מולחנים מראש _05€ ( 1 ) קוח 1 £ _-00 ק , ( וקטעים מאולתרים או בעלי אופי מאולתר ; היינו , שימוש בסגנון רציטטיבי מליסמטי דחוס מבחינה קצבית , או בערכים הקצביים ( שימוש ביחידות ריתמיות מהירות , ( קישוטיות ( פרגמנטים קישוטיים , ( העדפת סגנון דיאטוני עם דגש על מרווחי סקונדות בגדלים שונים , ומעבר לחלקים ממושקלים בסגנון מערבי . על האידאל האסתטי של עזרא אהרון לסיום סקירה זו אביא כמה דברים על מה שאפשר להגדיר כאידאל האסתטי של אהרון , הלקוחים מתוך הריאיון אתו . אהרון סיפר לי אז שהוא למד בירושלים תאוריה של מוזיקה מערבית ( כמה שיעורים אצל המלחין אבל ארליך , ( והדגיש שהוא , כמוזיקאי סקרן , מוכן ללמוד הכול : 'בן אדם צריך כל החיים שלו ללמוד . ' על שאלתי אם מטרתו לחקות את המוזיקה המערבית , ענה : 'לחקות ? לא , אני שומר על המוזיקה המזרחית , אני לא רוצה שתקולקל . אבל מה , יש דברים שצריך למוזיקה שלנו , לפתח אותה . ' איך מפתחים , שאלתי . ' קודם כול היו לנו כלים שכולם היו מנגנים באותו הטון ; אבל עכשיו עושים הרמוניזציה . ' ' במוזיקה הערבית ' ? 'כן , כן , במצרים , בכל מקום עושים הרמוניזציה , אם תשמע , זה יפה מאוד .... אבל מה , במלודיה לא צריך לגעת , לשנות , לעשותה מערבית , ' הוא מדגיש שיש לשמור על המיקרוטונליות . 'איך אפשר לעשות הרמוניזציה למנגינות מיקרוטונליות ' ? שאלתי . 'עשיתי בשעתו בתכניות השידור . ' הוא מזכיר שהמנוח קרל סלומון הציע לו מנגנים מערביים , כפי שהזכרנו , ומסביר איך התגבר על בעיית המיקרוטונליות . מכיון שבאנסמבל המלווה השתתפו יחדיו נגנים מזרחיים ומערביים , הראשונים ניגנו את צלילי המקאם 18 המקאם מייצג תפיסה מורלית המייחדת את המוזיקה _האמנותית בארצות האסלאם . הוא משמש כינוי למערכת מוזיקלית מורכבת המתאפיינת בסולם נתון , במרווחים מיוחדים שבחלקם מיקרוטונליים _, בשימוש בתבניות מלודיות טיפוסיות ובמהלך הלחנתי הנשען על הצלילים המרכזיים המייחדים את סולמו של כל אחד מן המקאמים המקובלים במסורות השונות .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help