sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:464

הנעימות העממיות המסורתיות והיצירות של המלחין השוואה בין הנעימות העממיות הכלולות באוסף שהמלחין רשם או עיבד לבין היצירות המקוריות מעניינת להארת סגנונו של המלחין . אפשר להצביע כאן באופן כללי על כמה הבדלים : נעימות המלחין הן בעלות מנעד רחב , לעומת המנעד המצומצם של חלק גדול מהנעימות העממיות . מבחינת השימוש במהלכים סקוונציאליים _, אלמנט סגנוני חשוב המצוי בתדירות במוזיקה הערבית , פיתוח צורת הסקוונציה כתופעה סגנונית מוגדרת מצוי רק בחלק קטן מנעימות הפיוטים העממיים ובצורה מקרית ולא מפותחת ; זאת בניגוד לשימוש השיטתי בטכניקה זו ביצירות המקוריות של המלחין ואפילו בעיבודים שלו לשירים המסורתיים . לסיכום , דרכו של אהרון ביצירות המקוריות מצביעה על גישה מתוחכמת ואמנותית המתבטאת בשיתוף תזמורת , סולנים ומקהלה ויוצרת לפיכך סוג אחר של רמת ביצוע : התייחסות ליצירה כאל מוצר בעל גודל ומורכבות שונים . בתוך כלל זה אפשר לראות שתי גישות שונות : כאשר מדובר בעיבודים לנעימות הפיוטים המסורתיים העממיים , הגישה היא של יתר נאמנות לנורמות המקובלות בהן , כגון מענות , פזמונים חוזרים וכדומה ן ביצירה המקורית של המלחין המבנה שונה . אמנם גם כאן עשויים להופיע מענות ופזמונים , אך אלה הם חלק אינטגרלי ממבנה מעוצב היטב לפי עקרונות אמנותיים . השירים וההלחנות הישראליים שאלה מעניינת ביותר היא במה נבדלים , אם בכלל , השירים וההלחנות המשתייכים לקטגוריה של 'הזמר העברי המזרחי' מיצירותיו האחרות ? קשה לתת תשובה מפורטת לשאלה זאת במסגרת סקירה כללית . אוכל רק לציין על דרך ההכללה את הדברים הבאים : מבחינת התמלילים , בקטגוריה זו כלולים שירים מן המקרא ומשירת ימי הבניים שתוכנם קשור בגאולת הארץ והעם ; שירי המשוררים שחוברו בארץ ; ושירי מולדת המבטאים תחייה , בניין הארץ , הווי ארץ ישראלי וכדומה . נטייתו החזקה של המלחין להשתמש בתמלילים אלה קשורה כנראה הן בדחף וברצון המלחין להשתלב בהווי החיים בארץ ובעשייה _האמנותית בה והן אולי כדרך להשגת לגיטימיזציה בקרב ציבור המשכילים שדגל ביצירת זמר עברי מזרחי . בעניין זה יש לציין במיוחד את השימוש הנרחב בשיריהם של שני 'המשוררים הלאומיים' חיים נחמן ביאליק ושאול טשרניחובסקי , 18 במספר , ששיריהם היו בתקופה ההיא מן המוערכים , החביבים והפופולריים ביותר בקרב הציבור בארץ . ראוי לשאול כאן שאלה מעניינת : האם אפשר לאתר השפעות של השיר הישראלי על הלחנותיו הישראליות ? בחינת החומר מראה שההשפעה המוזיקלית העיקרית של השיר הישראלי עליו הייתה דווקא מריקודי ההורה . אכן מוצאים אצלו לא אחת שימוש במאפיינים מריקוד ההורה : משקל זוגי , טמפו ריקודי , שימוש בסולמות מערביים , אקורדיקה מערבית , ובעיקר האלמנט הקצבי הסינקופי . עם זאת , עזרא אהרון ניסה ליצור מוזיקה עברית בעלת מהות 'מזרחית , ' השונה מזו ששאבה השראה מן המוזיקה המזרח אירופאית או מזו המושפעת מהנעימות התימניות . ניסיונו מורה על נכונותו ורצונו של המלחין לתרום ממורשת תרבותו המוזיקלית ומכישרונו כאמן מבצע וכמלחין , לאינטגרציה שבין מזרח ומערב .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help