sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:460

ביניים בין הבתים הקבועים , לחזור על פי ראות עיניו על שורות או על מילים בודדות , או לשיר מקטעים זעירים מן השיר השלם . אפשר להוסיף על כל אלה שבתרבות מוזיקלית זאת מושג המקוריות אינו בא לידי ביטוי ביצירת משהו חדש לחלוטין בחינת יצירת יש מאין ; עקרונית , כל שינוי במודל השאול הופך אותו למשהו אחר . והנה , דווקא במסגרת תפיסה זו ונורמות אלה , נחשב עזרא אהרון לבעל דמיון וכישרון יצירתי מעולים שאפשרו לו לפתח היבטים ולתרום חידושים מסוימים במסגרות הנתונות . חשובה בנדון זה דעתו המקצועית של המלחין קרל סלומון , שהיה פטרונו של עזרא אהרון במשך שנים במסגרת השידורים של רדיו המנדט , היה מספק לו נגנים בנוסף לחברי הלהקה המזרחית ואפילו ניצח על אחדות מיצירותיו . הנגנים המערביים שהשתתפו בביצוע יצירותיו של אהרון היו : ויליאם פון בליזה ( חליל , ( שעזב את הארץ _ב ; 1950 אליהו טרנר ( אבוב , ( ויעקוב מנזה ( צ'לו ) שהיו תחילה בתזמורת הסימפונית של הרדיו ואחר כך בפילהרמונית ; וכן י' פרנקל ( כינור ) ואריה זקס ( פסנתר . ( נגני הלהקה המזרחית היו רחמים עמאר ( כינור וזמרה ;( יעקוב ( קאנון ;( ואהרון עצמו ( עוד וזמרה . ( כאמור , שתי הקבוצות ניגנו לעתים ביחד . סלומון על המוזיקאי אהרון קרל סלומון פרסם מאמר על השידורים העבריים בביטאון מוסיקה יהודית , כתב העת של 'המרכז העולמי למוסיקה יהודית בארץ ישראל' מייסודם של סאלי לוי והרמן סוויט . המרכז פעל בירושלים בין השנים , 1940-1936 והיה בקשר עם מרכזים ומוזיקאים יהודיים בכל רחבי העולם . הם הקימו מועצה של אישים ידועים בתחום המוזיקה היהודית , אשר גם עזרא אהרון נמנה על חבריה . רק אחרי כשלוש שנות פעילות אינטנסיבית הצליחו המייסדים להגשים אחת ממטרות המרכז , ופרסמו בשלהי 1938 את הגיליון 2-1 של הביטאון 'מוסיקה יהודית' שנכללו בו 11 מאמרים בעברית , אנגלית וגרמנית . הביטאון היה אמור להופיע בתדירות קבועה , אולם הגיליון הכפול היה בפועל הראשון וגם האחרון בסדרה . אחד המאמרים שנכללו בו היה של קרל סלומון שנושאו היה 'קול ירושלים : תחנת הרדיו _הארץ ישראלי ותכניות המוזיקה בשביל השומעים היהודים ושאינם יהודים . ' במאמרו כלל פסקה מהותית על פעילותו של אהרון במסגרת שידורים אלה < בתחום המוזיקה המזרחית יש להזכיר את עזרא אהרון שהוא קומפוניסט _, מזמר , וירטואוז בנגינת כלי הזמר העוד , מנהל מקהלה ותזמורת ומקהלת מנגנים קטנה לנגינות מזרחיות . הקונצרטים שלו הרי הם משמשים כמין ציוני תחומין [ בנוסח האנגלי 1 _* _וז 1 !§ ו 1 £ 1 ו [ 1 בתולדות הנגינה הארצישראלית והיהודית , מפני שכאן מזמרים בפעם הראשונה נגינות מזרחיות בלשון עברית בצורה כזו שאינה עושה ויתורים 14 ראו : אמנון שילוח , המוסיקה בעולם האיסלאם , ירושלים , 1999 עמ' 15 . 83-80 מוסיקה יהודית , כתב עת שנוסד על ידי המרכז העולמי למוסיקה עברית בארץ ישראל , המו"ל : ד"ר סלי לוי ; עורך : הרמן סוויט , מספר , 2-1 ירושלים . 1938

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help