sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:452

קווים לדמותו של עזרא אהרון עזרא אהרון נולד בבגדד ב , 1903 השתקע בירושלים ב 1934 ונפטר בה בשיבה טובה ב . 1995 כבר בצעירותו נמשך למוזיקה ולמד אצל מורים תורכים ידועים ( בזמנים הללו נהנתה האמנות המוזיקלית כאימפריה העות'מאנית מיוקרה רבה . ( הוא התבלט עד מהרה בכישרונו המוזיקלי הרב גוני וגילם בהמשך הקריירה שלו את האידאל המקובל של מוזיקאי אינטגרלי ומושלם על פי אמות המידה של המוזיקה האמנותית בעולם האסלאם . הוא היה מלחין , משורר וזמר וניגן בכלים אחדים , בייחוד בעוד שנגינתו הוירטואוזית בו זיכתה אותו בכינוי העוואד ( המאסטרו של העוד . ( בעיר הולדתו בגדד נחשב למוזיקאי מוביל , והיה מקורב לשליטים ונערץ עליהם . היצירות הערביות שהלחין באותן שנים נתפרסמו ברבים והוקלטו בחלקן הגדול על ידי חברות תקליטים אירופיות מפורסמות . חברות אלה נהגו לבוא מדי שנה בשנה לבגדד והקליטו בהזדמנות זו מיצירותיו . הוא גם שימש במשך שבע שנים מנהל מוזיקלי של חברת / _0106 ץ _\ 1418 1 _^ _13 $£ _61 . חברת י מ 0 ו 1 ק _861 < _13 _ הזמינה אותו למסע הקלטות בברלין יחד עם עמיתו המוסלמי הזמר הנודע מוחמד אלקובנג'י , שגם נתלווה ללהקתו במשלחת לקונגרס קהיר ( ראו הלן . ( עזרא אהרון , שהיה בין מחדשי פניה של המוזיקה העירקית במאה העשרים , הוזמן להלחין את מרש ההכתרה של הנסיך העיראקי פייסל . כאן המקום להזכיר שעזרא אהרון , או עזורי אפנדי , על הישגיו האמנותיים בסביבתו הלא יהודית אשר היו מרשימים בכל קנה מידה , אינו מקרה בודד בעולם היהודי בארצות האסלאם . מבלי להמעיט כהוא זה מחשיבותו ומתרומתו הסגולית של אהרון , ראוי לזכור שתופעת השתתפותם והצטיינותם של מלחינים , מבצעים , בוני כלים ואמרגנים יהודים בפעילות המוזיקלית הענפה של סביבתם מהווה פרק מפואר בתחום היצירה המוזיקלית של יהודי אסיה ואפריקה . מדובר בעיקר במוזיקה המתוחכמת או האמנותית ובמקומות פריחתה הראשיים — המרכזים העירוניים החשובים בעיראק , סוריה , תורכיה , פרס , מרכז אסיה , מצרים , אלג'ריה , טוניסיה ומרוקו . מאפיין מעניין הראוי לציון ביחס לאמנים יהודים שהתבלטו בכישרונם בכל המרכזים החשובים , הוא מעורבותם המוחשית הן בטיפוח הסגנונות הקלאסיים ושימורם והן בתהליך פיתוחן וגיבושן של המגמות החדשניות . אמן אחד שילב לעתים יכולת להתבטא בהצלחה בסגנונות שני הזרמים . חשיבותה המיוחדת של התופעה נעוצה לא רק בעצם קיומם של מוזיקאים יהודים במספר רב ובמקומות רבים , אלא בהשתייכותם לקהילת המוזיקאים של ארצותיהם במעמד שווה , באחווה המקצועית ששררה ביניהם ובאינטראקציה בין המורשת היהודית לבין המורשת הכללית של הסביבה . בבגדד עצמה פעלה קבוצה של נגנים יהודים מעולים במסגרת להקת ד , י ; 11 _§ 1 3 _^ / 1 _^{/ ו 1 . _0 בשם זה נקרא אנסמבל קמרי של מוזיקאים מומחים לביצוע הסוגה הערבית הקלאסית המכונה מקאם עיראקי . סוגה יוקרתית זו היא יצירה מחזורית מורכבת של קטעי שירה ונגינה המסודרים לפי סדר נתון , ושורה של רכיבי ביצוע הכוללים עיטורים , הברות ללא משמעות מוגדרת והפקות קוליות מיוחדות המאפיינים את המקאם שבו מבוצעת היצירה . הלהקה כוללת זמר ראשי מיומן היטב שנקרא קארי אלמקאם , המבצע את שירי המקאם הכתובים בערבית קלאסית ; זמר משני הנקרא בסתג'י המבצע שירים קלים בשפה העממית , וארבעה נגנים המלווים את השירה בג'וזה ( כלי קשת שגוף התהודה שלו עשוי מחצי

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help