sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:451

יחד . התמיכה הקיפה אנשי רוח ופעילי ציבור בולטים בחברה הירושלמית ובמוסדות הלאומיים של אותם ימים , ששמו להם למטרה לפתח את מה שכינו זמר עברי מזרחי . מעורבותם של אישים חשובים ומשכילים דאז בקידומו של אידאל זה הייתה ללא ספק גורם מהותי שאפשר לעזרא אהרון להרים את תרומתו האמנותית לתהליך האינטגרציה המבוקש . גורמים אחרים היו שיתוף הפעולה הממשי בין מוזיקאים מערביים ומזרחיים , יהודים וערבים ; וכן הזדהותו של קהל באי הקונצרטים ומאזיני השידורים , שהבין את משמעותו של המפעל . אפשר על כן לדבר כאן על מעין שותפות של הקהילה כולה בתהליך גיבושו של אותו מפעל . ראוי לזכור שבמקביל למשימה העיקרית של גיבוש הזמר העברי המזרחי , המשיך עזרא אהרון בחיבור יצירות ווקאליות ואינסטרומנטליות ערביות והרבה להשתמש בטקסטים של משוררים פלשתינאיים ומשוררים נודעים מארצות ערב , ביצירות שהלחין וששודרו במסגרת השידורים הערביים ובקונצרטים מיוחדים . מכאן שהקהל שלו היה מגוון ביותר וכלל יהודים , נוצרים ומוסלמים , מזרחים ואירופים , חילונים ודתיים . די להזכיר בעניין זה דוגמאות מעטות אופייניות : ההמנון שחיבר להכתרתו של המלך ג'ורג' השישי ( תהלים , כא _< ומכתב התודה שקיבל על כך מסר ארתור ווקופ , הנציב העליון הבריטי ; ההמנון לראשון לציון הרב עוזיאל , לכבוד בחירתו לרב ראשי בי' בתמוז התרצ"ט ; דברי החיבה שהרעיף עליו ועל פיוטיו הרב הראשי עובדיה יוסף , שפנה אליו במילים : 'ידידי היקר והנעלה נעים זמירות ישראל' ( כינוי שניתן לדוד המלך ;( ולבסוף , מכתבי ההערצה ששלחו לו אישים יהודים רבים ומשוררים פלשתינאים ואחרים , שכללו את שיריהם בתקווה שהוא ילחץ אותם . אציין כאן שעזרא אהרון היה אמן ההבעה בצלילים ולא איש דברים המסוגל להביע מחשבותיו במילים . אמנם בשנות השמונים קיימתי ריאיון ארוך אתו שבו חשף פרטים חשובים רבים על פרק זה בחייו ; אך את עיקר המידע המהותי עליו , על פעלו ויצירתו , שאבתי מתוך חומר העיזבון . עיזבון זה היה במצב של אי סדר מוחלט בעת מסירתו וכלל עושר של מכתבים , בעיקר אלה ששלחו לו אישים שסובבו אותו , עודדו אותו , העריכו אותו ועזרו לו ; טקסטים רבים של שירים בעברית ובערבית ; תכניות קונצרטים ; דברי ביקורת והערכה רבים שנכתבו עליו ; תמונות , ועשרות רבות של שירים ויצירות עבריות וערביות שרשם המלחין בנוטציה מערבית . אומר רק זאת : העדויות הרשומות בכתב תווים הן בחינת דבר יוצא דופן במוזיקה המזרחית , משום שהמוזיקאים המזרחים לא נהגו כלל להעלות על הכתב את יצירותיהם , לרבות המתוחכמות שבהן ; על כן הלחנות מן הסוג הזה היו ונשארו נחלת המסורת הלא כתובה . אכן , המסורת המוזיקלית הגדולה שנתעצבה ושגשגה בתקופת הזוהר של תרבות האסלאם התבססה על העברה בעל פה ולא פיתחה אמצעי רישום בכתב תווים כלשהו ; היא נשמרה בזיכרונם של מלחיניה ומבצעיה . דרך זו אפשרה אמנם חופש יצירה רב למשתמשיה ועודדה אותם לאלתור ולפרשנות אישית בביצוע הלחנות ידועות וקיימות ; אך למרבה הצער , אמנותם של גדולי היוצרים ירדה ברוב המקרים לתהום הנשייה לאחר מותם ; במקרה הטוב המשיכה לחיות במידה זו או אחרת בזיכרונם של תלמידיהם ומעריציהם . 2 בחלקו השני של המאמר כללתי תיאור תמציתי של רכיבי העיזבון . 3 בפועל היו כמה שיטות רישום , אך כולן נועדו לצרכים תאורטיים ופדגוגיים .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help