sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:450

עזרא אהרון ר'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב אמנון שילוח מבוא ברקע ההתלבטויות שליוו את התגבשותה של המוזיקה העברית המתחדשת בתקופת היישוב עמד חיפוש הדרך של יוצרים , אינטלקטואלים ואנשי ציבור לא מעטים לבטא בתרבות המתחדשת את הקשר הרוחני ההדוק אל המזרח , ערש התרבות והלשון של עם ישראל . הניסיונות הכנים להתמודד עם דרך מתאימה להגשמת סינתזה ראויה הולידו מגוון של תשובות , אשר לא אחת היו מנוגדות זו לזו . מבט כולל על הדעות , התהיות והוויכוחים בדבר מקומו של המזרח בתהליך עיצובו של סגנון אופייני חדש למוזיקה העממית והאמנותית , מספק למתבונן האובייקטיבי תמונה מטושטשת כלשהי . דומה כי המזרח הקסום כפי שהצטייר דרך עולם הצלילים באוזני דורשיו , חסידים כמתנגדים , היה בדרך כלל מושג רופף במובנו ובמהותו . בנדון זה דומה שבירושלים דאז , על המגוון הגדול של תושביה בני דתות ועדות שונות , הייתה פתיחות רבה יותר ממקומות אחרים בארץ לעולם המוזיקלי של המזרח . היא שימשה על כן קרקע פורייה לחוויות משותפות של בניה , ודבר זה תרם קרוב לוודאי לצמיחתו ולגיבושו של דגם מעניין של שילוב מזרח ומערב במוזיקה . בנוסף לכך , הניסיונות ליצור סינתזה מוזיקלית מתאימה זכו לתמיכה ציבורית רחבה ומוצהרת שבאה לידי ביטוי בצורה מוחשית בתהליך יישומם של הרעיונות שהנחו אותה סינתזה . מעל לכול יש לציין את תפקידו המהותי של האמן הדגול יליד בגדד עזרא אהרון , שכינויו האמנותי בארץ מולדתו היה עזורי אפנדי , במימושו המוצלח של התהליך . אהרון , נציג מעולה של אמנות המוזיקה המזרחית , זכה בתהילה כמלחין וניגן בארצו ובמרכזים חשובים בעולם הרבה לפני שהחליט להשתקע בירושלים ב . 1934 מן הראוי להזכיר שמעבר להיבט המוזיקלי , החשוב ללא ספק בפני עצמו , תרמה התמיכה הציבורית ממסדית להצלחת השתתפותו בתהליך , מבחינה רעיונית וחומרית גם פרופי אמנון שילוח — מהחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים . חוקר במיוחד את נושאי המוסיקה והזמר המזרחי היהודי והערבי . פרסם ספרים ומחקרים רבים בנושאים אלו , בין היתר יהמורשת המוסיקלית של קהלות ישראל , ' ו'המוסיקה בעולם האיסלאם / שהופיעו במספר שפות . * רוב המובאות במאמר זה והמידע המהותי על עזרא אהרון , פועלו האמנותי ויצירתו , שאובים מחומר העיזבון של המלחין שהעמידה לרשותי אלמנתו שולמית שעשוע לשם עריכת המחקר . אני חב לה בשמי ובשם מוקיריו תודה מקרב לב . עקב זאת חסרות במקרים רבים הפניות ביבליוגרפיות כנהוג ; אולם הפרטים החשובים כלולים בדברי המאמר . 1 ראו אי שילוח , ולפאתי מזרח קדימה : לבחינת דרכי שילוב יסודות מזרחיים במוזיקה הישראלית , ירושלים . 1991

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help