sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

( ג ) באמצעות מחקר אתנומוזיקולוגי . עם הגירתו של אברהם צבי אידלסון ב 1921 איבד היישוב חלוץ מחקרי בשיעור קומה ביךלאומי _, אשר בתוקף הנסיבות לא זכה להכרה ולתמיכה שהיה ראוי להן . רק ב 1935 התמלא החלל שהשאיר אחריו , עת השתקעו בירושלים החוקרים רוברט לכמן ( 1939-1892 ) ואדית ( אסתר ) גרזון קיוי . ( 1992-1908 ) לכמן , שערך קודם לכן מחקר מעמיק באי התוניסי ג'רבה והיה מן הדמויות המרכזיות בכנס המוזיקולוגי בקהיר ב _, 1932 ערך מחקר רב היקף ברחבי הארץ שכלל מאות רבות של הקלטות , והקים באוניברסיטה העברית בירושלים את ארכיון ההקלטות . לאחר מותו בטרם עת המשיכה אדית גרזוךקיוי את מפעלו , והפכה את המחלקה למוזיקה בבית הספרים הלאומי למרכז חלוצי של מחקר העדות הרבות בארץ ישראל . תקופת המנדט כיוצרת התשתית המוזיקלית תקופת המנדט — וליתר דיוק , שני העשורים הראשונים שלה — ביססו את התשתית הממסדית והאידאולוגית של חיי המוזיקה בירושלים . מוסדות הביצוע והחינוך המוזיקלי שהוקמו בתקופה זו מוסיפים להתקיים ברציפות עד היום הזה , אם גם עברו שינויים ארגוניים פורמליים מסוימים : תזמורת שירות הרדיו הייתה עם קום המדינה לתזמורת קול ישראל , וב 1972 הורחבה והייתה לתזמורת הסימפונית ירושלים . האקדמיה למוזיקה ולמחול ע"ש רובין היא המשכו הישיר של הקונסרבטוריון _הארץ ישראלי , לאחר שינוי ארגוני שעברה ב . 1947 החוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים שהוקם ב 1965 נבנה על תשתית המסורת המחקרית והספרייה שכבר התבססו בבית הספרים הלאומי . שידורי קול המוזיקה הם המשך ישיר לתכניות הצנועות ששודרו בשירות השידור המנדטורי . קונסרבטוריונים קטנים שהוקמו מאז בירושלים התבססו בתכניות הלימודים שלהם על מודל בית המדרש לנגינה , והתכנית למוזיקה ערבית שנפתחה באקדמיה למוזיקה בסוף שנות התשעים הייתה המשך עקיף לשיעורי המוזיקה הערבית והמזרחית שניהלו עזרא אהרון ואדית גרזון קיוי . יוזמיהם של המוסדות הירושלמיים גילו ראליזם וזהירות , להוציא את המרכז העולמי למוסיקה עברית על יומרותיו חסרות הבסיס המציאותי . למרות משברים אישיים וכלכליים התמידו מוסדות אלה בקיומם , וגם הפסקת פעילותה של חברת הנגינה לאחר 15 שנות פעילות אינטנסיבית לא הביאה להפסקת הקונצרטים של מוזיקה קמרית . בכך בלט ההבדל בין ירושלים לבין תל אביב , שבה הוקמו בשנות העשרים גופי ביצוע רבים שהיו תלושים מן המציאות וכך הגיעו למשבר תוך תקופה קצרה , במיוחד האופרה הארץ ישראלית , התזמורת הסימפונית שהקים מקס למפל והאנסמבל הקונצרטי שהקים קומפנייץ . התזמורת הארץ ישראלית ( לימים הפילהרמונית הישראלית ) הצליחה להגיע למעמדה היציב ולרמתה 42 על לכמן ראו י 1 <\ _- _/> _1- / 1 י -1 < 1 \\ ' 1 . ח 01 _;[* 0 ו 11 ו 11 ב 1 1 ( 01-108 . קק . ( 19741 . הקלטותיו של לכמן , אשר בצוק העתים בוצעו על תקליטי פח זולים , הועברו לפורמט דיגיטלי בפונותקה הלאומית , בית הספרים הלאומי . ספרה המקיף של פרופ' רות כץ על מפעלו של לכמן בירושלים עומד לצאת לאור בקרוב .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help