sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:447

ישראל . הנהייה אל המזרח , פרי _האידאולוגיה הציונית , נותרה משאת נפש בלבד : המגעים המעשיים בין מזרח למערב נותרו בגדר אפיזודות בודדות בירושלים בתקופת המנדט . המלחין והמבקר יעקב וינברג , ( 1958-1879 ) בן חוגו של יואל אנגל , עלה ארצה ב 1924 והחל מייד בעבודה על האופרה 'החלוצים' לליברטו משלו , שהתבסס על הווי הארץ . לצורך זה ניסה בתחילה לקלוט נעימות תימניות וביקר פעמים אחדות ביישוב התימני בכפר סילואן שליד ירושלים . אולם בסופו של דבר התבססה ה'רפסודיה התימנית' שבאופרה על אוריינטליזם נוסח רימסקי קורסקוב . מגעים של ממש נוצרו בשלוש דרכים : ( א ) באמצעות מוזיקאי ממוצא מזרחי שהגיע למעמד של מתווך ומקור השראה לקהל ולמוזיקאים יוצאי אירופה . נסיבות חייה של ברכה צפירה , ( 1990-1910 ) על כל הקדרות שבהם , הביאו אותה להיות מתווכת כזאת . היא נולדה בירושלים בשכונת עוני של יוצאי תימן על סף מלחמת העולם הראשונה והתייתמה מהוריה בגיל שלוש . משפחות אומנות מתנדבות מעדות שונות ( פרט לעדה התימנית ) טיפלו כיתומה ואף שלחו אותה לבית ספר בעיר העתיקה ; והילדה , שהייתה בעלת שמיעה וזיכרון _לא רגילים , קלטה בסביבתה הקרובה רפרטואר גדול של שירי עדות ושירים ערביים . עם הגיעה לגיל בית הספר התיכון נשלחה ללמוד בפנימיית שפיה , שם התגלה כישרונה כזמרת ושחקנית , והיא הופנתה ללימודים בקונסרבטוריון בירושלים . משם נשלחה ללימודי משחק בברלין , ושם החלה במסעות הקונצרטים המבריקים שלה באירופה וברחבי הארץ . כך התרחקה מירושלים , שהייתה מקור ההשראה הראשוני שלה . ( ב ) באמצעות מוזיקאי מקצועי ממוצא מזרחי המתיישב בירושלים ומשתלב בממסד המוזיקלי . הדמות הבולטת הייתה זו של עזרא אהרון , ( 1995-1903 ) נגן עוד וירטואוז ומלחין יליד עירק . לאחר שלקח חלק בקונגרס המוזיקולוגי בקהיר ב , 1932 שהיה לאבן פינה באתנומוזיקולוגיה העולמית , החליט אהרון לעזוב את עירק שגאה בה אז גל אנטישמי , והתיישב בירושלים . הוא התמנה כמורה לעוד בקונסרבטוריון הארץ ישראלי , ועם הקמת שירות השידור ניהל תכנית קבועה של 'צלילי המזרח' עם הרכב קבוע של מנגנים וזמרים שהקים . במסגרת עבודתו במחלקת המוזיקה קיים עזרא אהרון קשרים מתמידים עם נגני האולפן , וניגן עמם בצוותא בניסיו ן למזג כלים ערביים ומערביים . תכניתו הקבועה הפיצה את המוזיקה הערבית ואת המוזיקה של עדות ישראל במזרח ביישוב כולו . _* _9 !< 01 _& 8111 .. 1 1 ) _32 . ? 111110 _^ -010 39 ז י _^ _11 ¥ 01 _^ : . 1 . , 1 , א . _\ 1 _ווון \ . 0 <'< _- ; וו _<; ו € / ו > _1 1 ¥ _(? 1 />/> _?/ _± . מ 02 0 המשבר שפקד את האופרה הארץ ישראלית מנע את ביצוע האופרה בארץ . היא הועלתה בביצוע חובבים בניו יורק בשנות השלושים , וקטעים מוקלטים מהופעה זו שמורים בפונותקה הלאומית , בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי . 40 על ברכה צפירה קיימת ספרות נרחבת . ראו : ברכה צפירה , קולות רבים , רמת גן ; 1978 . וח . 01111 _!!;! קק 1 \ 17 ( 1986 ) . ו . \ ו 1 _\ 11 ו _11 ו . /\ . _\ י _£ ח ; _1611 50 ץ 1 _^ ווו 21 ן _13 £ ו 02 ח _§ 4 , ץ _^ עז _11111 : /\ 01 * 0 8 ו י ; 1 _20 [ ו 81 ; _101 _י ; 108-125 יהואש הירשברג , 'ברכה צפירה ותהליך השינוי במוסיקה בישראל , ' פעמים , , ( 1984 ) 19 עמ' ; 46-29 אמנון שילוח ואריק כהן , ידינאמיקת השינוי במוסיקה של עדות המזרח , ' פעמים , , ( 1982 ) 12 עמ' ; 25-3 הירשברג , פאול בן חיים ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 115-106 41 אני מודה לפרופ' אמנון שילוח שהעמיד לרשותי הקלטת ריאיון חשוב עם עזרא אהרון - ( 1981 ) ספרו המקיף של שילוח על עזרא אהרון עומד להופיע בזמן הקרוב ; וראו גם מאמרו בקובץ זה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help