sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:443

פתחה האוניברסיטה העברית סדרת הרצאות על מוזיקה שבהן בלטו הופעותיו של פרופ' דוד שור . בהמשך ליזמה זו ייסד הכנר אמיל האוזר באוקטובר 1933 את הקונסרבטוריון הארץ ישראלי למוזיקה ולאמנות דרמתית בירושלים . בשונה מבתי הספר למוזיקה בתל אביב וירושלים , פיתח הקונסרבטוריון מלכתחילה תכנית הוראה מגוונת שהתבססה על צוות הוראה גדול שמנה בתחילה 23 מורים ועלה במהרה עד , 33 מהם 11 עולים מגרמניה . עם פתיחת השנה נרשמו 85 תלמידים , ומספרם עלה במהלך אותה שנה _ל , 160 מהם 20 נוצרים . הקונסרבטוריון הנהיג בשנתו השנייה לימוד כלים מסורתיים ערביים ושנתיים , לאחר מכן זכה בעזרא אהרון כמורה לעוד . המודל היה הקונסרבטוריון האירופי שמקורו בפריז בתקופת המהפכה : כל תלמיד נרשם למקצוע ראשי של נגינה בכלי , ובצד שיעורים אינדיבידואליים בנגינה השתתף בשיעורי תאוריה , קומפוזיציה , פיתוח שמיעה ומוזיקה קמרית . בנוסף על פסנתר , כינור וזמרה שהיו מלכתחילה תחומים מבוקשים , כלל בית הספר גם כיתות לחלילית ולגיטרה . הנציב העליון סר ארתור ווקופ עמד בראש המוסד כפטרון , וחבר המנהלים כלל את פרופ' נורמן בנטוויץ' מהאוניברסיטה העברית , ו"א סטוארט מטעם מחלקת החינוך הממשלתית , הרי ויטלס וד"ר הלנה כגן מטעם אגודת ' חובבי הקונסרבטוריון , ' ואמיל האוזר , שקיבל את תפקיד המנהל בהתנדבות . שני שלישים מתקציב המוסד כוסו על ידי שכר הלימוד , ואגודת החובבים התחייבה להשלים את הנותר ; כל זה התאפשר בזכות המשכורות הנמוכות ביותר ששולמו למורים . כל מורה קיבל את שכרו בהתאם למספר התלמידים שלימד , ומשכר זה ניכה הקונסרבטוריון 10 אחוזים למימון שיעורי התאוריה הקבוצתיים והוצאות הניהול של המוסד . השתתפותה של הסוכנות היהודית בתמיכה במורים עולים חדשים עמדה על _כ 5 אחוזים מהתקציב בלבד . מרבית חברי צוות המורים היו עתידים למלא תפקיד מרכזי בחיי המוזיקה בירושלים במשך תקופה ארוכה . הקונסרבטוריון פתח מחלקת אקדמיה — מחלקה להשכלה מקצועית גבוהה , ועל המסיימים במחזור הראשון נמנו שניים מבכירי המוזיקאים בארץ בשנים הבאות : המלחין היינץ ( חיים ) אלכסנדר והפסנתרן אריך ( אריה ) זמנק . כמו כן פתח הקונסרבטוריון מחלקה להכשרת מורים למוזיקה . הקונסרבטוריון פרסם מדי שנה דוח מודפס בצורה נאה בעברית ובאנגלית . המורים קיימו גם קורסים לחובבי מוזיקה , ביניהם מקהלת פועלים שהדריך שטפן וולפה . הקונסרבטוריון הזמין את בנו בל ן מברלין , שפתח חנות מוזיקה והוצאה לאור , שהייתה למוסד מוזיקלי ירושלמי חשוב בזכות עצמו . ב 1936 הוסמך הקונסרבטוריון על ידי שלטונות המנדט להעניק סרטיפיקט לעולים מאירופה , ובדרך זו ( כמוהו בתזמורת 30 ארכיון אמיל האוזר , המחלקה למוזיקה , בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי , ירושלים . 31 בשנת הלימודים השנייה כלל חבר המורים את אריה אבילאה , אירמה שנברג וולפה , פרנץ אוסבורן , טובה ברלין פפיש , יוכבד דוסטרובסקי , שרה פולונסקי , מרים צוייג ( פסנתר , ( מירה בן עמי , אמיל האוזר , היינריך ( חנוך ) יעקובי , וולפגנג שוקן , דניה שמרצלר _והיינריך רוטנברג ( כינור _וויולהן , תלמה ילין , דניאל הופמקלר ואלברט שטיבג ן ( צ'ל , 0 יעקוב שומר ( חליל , ( או'קיפה ( קלרנית , ( יוסף מרכס ( _אבובן , חנן סקס ( חצוצרה , ( חנן אייזנשטט ( חלילית , ( אידית בורושק וחנה הירש פלהיימר ( פיתוח קול , ( קרל סלומון ( פיתוח קול , עוגב והדרכת המקהלה , ( מקס למפל ( אורגן , ( מרים בן גבריאל ובנו פרנקל ( במאות ומשחק , ( פליקס זולמן ( גיטרה , ( קטה יעקוב ( ריתמיקה , ( עליזה יעקב לוינסון ( מוזיקה יהודית ומזרחית , ( ואסתר י' סלומון ( תרבות הגוף . ( שחאריאה היה מורה לעוד . שטפן וולפה , יעקובי וסלומון לימדו קומפוזיציה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help