sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:442

לא נמנה על הקהל אנין הטעם של החברה . קונצרט של הכנר המפורסם אנריאס ויסגרבר באולם 'ציון' עורר שערורייה , כאשר אחדים מהמאחרים נכנסו לאולם ברעש גדול ואחד מהם אף הביא לאולם כלב שנבח בעת הנגינה . כתב 'הארץ' המליץ בלגלוג כי מארגני הקונצרטים 'ידפיסו בתוך התכנית של הקונצרט ויכתבו בפירוש בכל המקומות הדרושים . " כאן מוחאים כף" או "כאן יושבים במנוחה ואין מפריעים את הסדר" כמו שכתוב במחזורי 25 הנשים "כאן בוכין , " מאחר שאין מוקדם ומאוחר לקהל שלנו במחיאות כפים . ' בדרך זו נקבעו כבר בשנים הראשונות למנדט הבריטי דפוסי הפעולה של חיי המוזיקה בארץ בכלל ובירושלים בפרט , שעיקרם הכשרת צעירים בבתי ספר לנגינה תוך התמקדות בהוראת פסנתר , כינור וצ'לו , וכן העתקת המודל המרכז אירופי של חיי מוזיקה שהתמקד באופרות , יצירות סימפוניות ומוזיקה קמרית קנונית , בעיקרה מוזיקה _קלאסית רומנטית גרמנית , ולצדן קונצרטים מזדמנים של שירי עם ופרקי חזנות יהודיים ממזרח אירופה . באוקטובר 1926 פרסם המבקר והמלחין יעקב וינברג את 'סיכום העונה המוזיקאית : ' בשימנו עין על החיים המוזיקאליים של ארצנו מרגישים אנו את ההבדל שבין נקודה אחת בארצנו — תל אביב מצד אחד ויתר ערי ארצנו מהצד השני . תל אביב כבר שבעה יותר מדי מוזיקה וביתר ערי ארצנו אין כמעט חיים מוזיקליים ציבוריים .... לכל הקונצרטים שבארץ - מלבד שבתל אביב — אופי מקרי . לדוגמה יכול אני להביא את ירושלים העיר המרובה באוכלוסין מכל ערי ארצנו , ומראשית חודש אפריל , שאז היה הקונצרט של ה' חפץ ועד היום , כחמישה חודשים , לא נערך אף קונצרט אחד . וינברג התעלם משום מה מפעילותה הסדירה של החברה למוזיקה ; אולם הערותיו משקפות את התהליך המהיר של גידולה המסחרר של תל אביב בשנתיים שקדמו לסקירתו אשר הגבירו את ההבדל בין שתי הערים , במיוחד עם תחילת פעילותה של התזמורת בניצוח מקס למפל , שהופיעה אך ורק בתל אביב . האוניברסיטה העברית בירושלים והקונסרבטוריון הארץ ישראלי מרבית יוצאי גרמניה בקרב העלייה החמישית בחרו להתיישב בתל אביב ובחיפה . עם זאת , תרומתם של המוזיקאים יוצאי גרמניה לחיי המוזיקה בירושלים הייתה רבת משמעות הן מבחינה מספרית והן מבחינה איכותית . לראשונה השתקעה בירושלים קבוצה משמעותית של מבצעים ושל מלחינים מקצועיים מנוסים . האוניברסיטה העברית נכנסה אל תחום המוזיקה בשני ערוצים . בית הספרים הלאומי קיבל _ב 1928 תרומה לרכישת ספרים בתחום המוזיקה היהודית , ובעקבות זאת פיתח אוסף גדול של ספרים ותווים , הן ברכישה והן מתרומות של אספנים . באביב 1933 25 הארץ , 28 בדצמבר 26 . 1923 ראו הירשברג , 'התפתחות הגופים המבצעים' ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' 335-331 ללוחות השוואתיים של מופעי מוזיקה בשנות העשרים והשלושים . 27 הארץ , 1 באוקטובר 28 . 1926 יואב גלבר , מולדת חדשה , ירושלים , 1990 עמ' . 252 1011 X 1111 811111-1111 . 20 \ 1 ; 1 )/ 1930 29

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help